Dags att släppa tidtabellen för linje 100 (Borås-Göteborg) :-)

Startat av Stefan K, 03 november 2010, 19:44:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Är intresserad av busstidtabellen för linje 100/101 m.fl.
Nu borde den väl för sjtton komma ut ;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 03 november 2010, 19:44:34 PM
Är intresserad av busstidtabellen för linje 100/101 m.fl.
Nu borde den väl för sjtton komma ut ;-)

Vad jag vet har inte det politiska beslutet tagits om bussarna skall vända vid Södra torget i stället för Resecentrum tagits än. Innan dess är det inte så bra att publicera tidtabellerna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 november 2010, 20:42:25 PM
Vad jag vet har inte det politiska beslutet tagits om bussarna skall vända vid Södra torget i stället för Resecentrum tagits än. Innan dess är det inte så bra att publicera tidtabellerna.

Att den kommer vända vid Södra Torget är nog nu ganska otroligt. Vid det här laget har planering kommit så pass långt att en sådan ändring skulle innebära väldigt mycker merarbete och med endast fem veckor till start är det troligtvis för sent.

Sedan skulle det ju även dra minst en dubbeldäckare till och även det skulle innebära ett stort problem. Den redan förlängda körtiden innebär ju att det numer krävs 14 dubbeldäckare. 14 dubbeldäckare är precis vad som är på ingång i leveransen till december. I princip har man alltså inga reserver.

Dock har det vad jag hört diskuterats ytterligare avgångar med nypåkommna linje 102 som går direkt till Sjukhuset. Detta är en enklare ändring som inte stör hela produktionen och kan säkert göras i detta sena skede.

Jan Sjöberg

Härligt ... mer trafik ..mer förare .. mer bussar ... mindre tid för förarna....  befarar att det blir spetsvändningar hela tiden ... vem vill jobba med sånt?  Inte ens kunna gå på toa på kanske 3-4 timmar  Jag tror det blir kaos redan från start ... det går inte att lägga trafik på detta sättet och sen inte bry sig. Det går väl bra att sitta på ett kontor och hitta på dumheter hela tiden ...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

CS

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 03 november 2010, 21:34:39 PM
Härligt ... mer trafik ..mer förare .. mer bussar ... mindre tid för förarna....  befarar att det blir spetsvändningar hela tiden ... vem vill jobba med sånt?  Inte ens kunna gå på toa på kanske 3-4 timmar  Jag tror det blir kaos redan från start ... det går inte att lägga trafik på detta sättet och sen inte bry sig. Det går väl bra att sitta på ett kontor och hitta på dumheter hela tiden ...

Det är väl onödigt att klanka ner innan det ens börjat och vi ser hur det går?

Att det ska bli spetsvändningar förstår jag inte var du får från. Det blir minst 10min i varje vändning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2010, 22:45:07 PM
10 min kan nog räcka om tidtabellen är lagd så att den kan hållas i typ 85-90% av fallen, men får man en försening på typ 4-5 minuter + att lossning vändning och lastning tar 6-7 minuter så kommer man att få en försening vid avgång som riskerar att spädas på vid varje vändpunkt, sånt kan ju accepteras i rusningen men nånstans måste man ha större marginaler för återställning på en så tung linje med bussar som tar längre tid att lasta/lossa jmf med en vanlig linjevagn

Ekvationen vid Resecentrum i Borås blir 3 minuter för att lossa, 2 minuter för att vända och 5 minuter för att lasta. Det vill till att bussen är i rätt tid till Borås och att föraren inte behöver gå på toaletten om det skall hålla. Det finns heller inte tid för biljettförsäljning ombord, men det har ju sagts att det inte skall vara någon sådan. Tio minuters vändtid är enligt min uppfattning för lite, men vi får väl se hur det blir när man börjar köra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2010, 22:45:07 PM
10 min kan nog räcka om tidtabellen är lagd så att den kan hållas i typ 85-90% av fallen, men får man en försening på typ 4-5 minuter + att lossning vändning och lastning tar 6-7 minuter så kommer man att få en försening vid avgång som riskerar att spädas på vid varje vändpunkt, sånt kan ju accepteras i rusningen men nånstans måste man ha större marginaler för återställning på en så tung linje med bussar som tar längre tid att lasta/lossa jmf med en vanlig linjevagn

Med den utökade körtiden till en timme bör reglertiden i ena vändningen bli 20min när det är halvtimmestrafik. Förutsatt att avgångarna går på jämna intervall, men det ska dom enligt utsago göra.

Jan Sjöberg

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 november 2010, 23:00:15 PM
Ekvationen vid Resecentrum i Borås blir 3 minuter för att lossa, 2 minuter för att vända och 5 minuter för att lasta. Det vill till att bussen är i rätt tid till Borås och att föraren inte behöver gå på toaletten om det skall hålla. Det finns heller inte tid för biljettförsäljning ombord, men det har ju sagts att det inte skall vara någon sådan. Tio minuters vändtid är enligt min uppfattning för lite, men vi får väl se hur det blir när man börjar köra.

Tänk om dem kunde visa sig ute lite mer innan dem sitter vid skrivbordet och fastställer något som inte håller.
Jag vidhåller att det inte kommer att funka redan nu ... men att lyssna på erfarna förare som har kört linjen!! Det går inte!
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: CS skrivet 03 november 2010, 23:01:17 PM
Med den utökade körtiden till en timme bör reglertiden i ena vändningen bli 20min när det är halvtimmestrafik. Förutsatt att avgångarna går på jämna intervall, men det ska dom enligt utsago göra.

I icke rusningstrafik fungerar det säkert. Men det är ju när det är rusningstrafik som de flesta åker och nu är risken stor att det är då det kommer att fungera som sämst.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2010, 23:11:10 PM
Det blir alltså ingen försäljning alls? inte ens med kortbetalning?  Ingen visering heller?
Om tidtabellen håller i normalfallet och det inte dyker upp några med bagage, barnvagnar eller rullstolar så funkar det

Om jag förstått ryktena rätt så blir det ingen försäljning alls. Däremot blir det förstås möjligt att åka på Västtrafiks kontokort som är förladdade med belopp. Biljettvisering skall det bli i form av att alla skall visa upp sina kort för kortläsaren. Vad föraren gör om någon då inte har giltigt kort vet jag inte men antagligen kommer vederbörande att skickas av bussen för att köpa biljett hos Pressbyrån eller i automat om sådana kommer upp. Att argumentera om detta tar antagligen lika lång tid som ett sälja en biljett betald med bankkort.

Som sagt: det håller men det finns inga som helst marginaler för toabesök, ankomstförseningar, trafikstockningar vid Resecentrum (det är ganska vanligt) eller konflikter vid påstigningen (inte förköpt biljett, någon som inte hittar sitt kort, kort med utgången giltighet). Det är ju också så att om bussen blir sen i avgång samlas det fler och fler resenärer och det är inte lätt för föraren att  avbryta påstigningen innan bussen blivit fullsatt eller nästa buss kört fram bakom. Det som från början skulle stannat vid två minuters försening växer alltså snabbt till åtta-tio.

CS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2010, 08:20:58 AM
Som sagt: det håller men det finns inga som helst marginaler för toabesök, ankomstförseningar, trafikstockningar vid Resecentrum (det är ganska vanligt) eller konflikter vid påstigningen (inte förköpt biljett, någon som inte hittar sitt kort, kort med utgången giltighet). Det är ju också så att om bussen blir sen i avgång samlas det fler och fler resenärer och det är inte lätt för föraren att  avbryta påstigningen innan bussen blivit fullsatt eller nästa buss kört fram bakom. Det som från början skulle stannat vid två minuters försening växer alltså snabbt till åtta-tio.

Körtiden idag ligger ju på ca 51min mellan NET och Resecentrum, och detta utökas till 60min, så redan där har man lagt på en viss marginal. Sen ska tidtabellen inte hålla för alla situationer som kan uppstå, utan för majoriteten av dom.

Problemet med resenärer som inte har biljetter, utgångna kort och annat tjafs som kan uppstå har du ju minst av under just rusningen.

Att säga att det inte görs något för att få det här att fungera tycker jag inte är rättvist.

Staffan Sävenfjord

Citat från: CS skrivet 04 november 2010, 08:33:37 AM
Körtiden idag ligger ju på ca 51min mellan NET och Resecentrum, och detta utökas till 60min, så redan där har man lagt på en viss marginal. Sen ska tidtabellen inte hålla för alla situationer som kan uppstå, utan för majoriteten av dom.

Jovisst, men samtidigt skall man börja köra via Korsvägen och det ökar redan den nominella körtiden med cirka 5 minuter. Men framför allt ökar det risken för förseningar. Det har ju har berättats om bussar som fått stå i tio minuter vid hållplatsen på Korsvägen.

Problemet med resenärer som inte har biljetter, utgångna kort och annat tjafs som kan uppstå har du ju minst av under just rusningen.

Procentuellt sett är problemen färre då men räknat i antal strulande resenärer är det säkert lika många. Särskilt från Borås är det dessutom rätt många sällanresenärer även i rusningstrafik.

Att säga att det inte görs något för att få det här att fungera tycker jag inte är rättvist.

Det har jag inte sagt heller. Men mitt intryck är att det inte görs tillräckligt. Man får intrycket av att ingen på Västtrafik eller Orusttrafiken lyssnar - och det är det intryck jag fått att även mina politikerbekanta har när jag pratat med dem om problemet. Det är bara att hoppas att jag har fel. Måndagen den 13 december kommer jag att tillbringa en stor del av dagen vid Resecentrum i Borås och återkommer med en rapport från verkligheten.

ch

De gör en klassisk flygbolagsmanöver. Flygplanet från en viss sträcka är alltid försenat. Resenärerna är förbannade pga försenade plan. Vid tabellskifte så plussar man på en 10-15 minuter utan att säga nåt när det gäller restiden. Det innebär plötsligt att om planet är 10-15 minuter försenat i verkligheten så är det enligt tidtabellen i tid. Om planet nu skulle komma iväg i tid och inte bli försenat så uppfattar resenärerna det som om att planet landar för tidigt och det är ju bra att man kom fram en 10-15 minuter fortare ;-)

Så om de plussar på 10 minuter i tidtabellen så kommer bussen att upplevas på ett positivt sätt när den kommer fram fortare än tänkt i lågtrafik. I högtrafik så kommer den fram enligt tidtabell eller kanske bara lite försenad ;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 04 november 2010, 08:42:49 AM
De gör en klassisk flygbolagsmanöver. Flygplanet från en viss sträcka är alltid försenat. Resenärerna är förbannade pga försenade plan. Vid tabellskifte så plussar man på en 10-15 minuter utan att säga nåt när det gäller restiden. Det innebär plötsligt att om planet är 10-15 minuter försenat i verkligheten så är det enligt tidtabellen i tid. Om planet nu skulle komma iväg i tid och inte bli försenat så uppfattar resenärerna det som om att planet landar för tidigt och det är ju bra att man kom fram en 10-15 minuter fortare ;-)

Så om de plussar på 10 minuter i tidtabellen så kommer bussen att upplevas på ett positivt sätt när den kommer fram fortare än tänkt i lågtrafik. I högtrafik så kommer den fram enligt tidtabell eller kanske bara lite försenad ;-)

Som jag just skrev är den förlängda körtiden en följd av att bussarna fortsättningsvis skall gå via Korsvägen.

För övrigt är det ju så att oavsett vad som står i tidtabellen är det naturligtvis väsentligt för den här debatten om bussarna regelmässigt är i Borås 10 minuter innan det står i tidtabellen. Det ökar möjligheterna att kunna vända i rätt tid - alltså det vi diskuterar här.

CS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2010, 08:41:55 AM
Jovisst, men samtidigt skall man börja köra via Korsvägen och det ökar redan den nominella körtiden med cirka 5 minuter. Men framför allt ökar det risken för förseningar. Det har ju har berättats om bussar som fått stå i tio minuter vid hållplatsen på Korsvägen.

Det ett av dom extremfallen som man ändå inte kan ta hänsyn till i tidtabellen. För det mesta flyter det ganska bra genom korsvägen. Sen kanske inte flygbussarna borde plocka upp resenärer på samma hållplats som resten av kollektivtrafiken, men det är en annan diskussion. Som sagt, det fungerar för det mesta.

Vi ser ju dessutom faktiskt redan idag ofta bussar på linje 100 som kör denna väg eftersom köerna ute på E6 är värre.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2010, 08:41:55 AM
Det har jag inte sagt heller. Men mitt intryck är att det inte görs tillräckligt. Man får intrycket av att ingen på Västtrafik eller Orusttrafiken lyssnar - och det är det intryck jag fått att även mina politikerbekanta har när jag pratat med dem om problemet. Det är bara att hoppas att jag har fel. Måndagen den 13 december kommer jag att tillbringa en stor del av dagen vid Resecentrum i Borås och återkommer med en rapport från verkligheten.

Nej, det var inte riktat till dig så mycket som mer generellt. Det verkar mest gnällas på denna trafiken långt innan den startat och vi vet hur den faktiskt kommer skötas. Man har trots allt redan förlängt körtiden som kostar många miljoner i nya bussar, och man tittar på hur linjen ska lastas och viseras. Så mycket mer kan man inte göra innan man ser var problemen faktiskt blir. Det är så stora ändringar att man måste låta det gå ett tag innan man kan se vilka avgångar som fortfarande har problem med tiden eller beläggningen.

Citat från: ch skrivet 04 november 2010, 08:42:49 AM

Detta kanske fungerar för flyget, men en buss som ofta kommer in 10-15 minuter för tidigt anses inte heller så pålitlig.

Dessutom skulle det innebära att resan med buss nu tog 1h10 medans bilen tar halvtimmen kortare tid. På en dag innebär det 1h, vilket troligen skulle få många att ta bilen istället. Så att bara lägga på hur mycket tid som hllst på turerna i rusningen skulle inte bara kosta pengar, utan också tappa resenärer.