Ny buss på nytt år

Startat av Gunnar D, 02 november 2010, 08:30:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Året är bara någon dag gammalt och bussen några veckor. På den lite dammiga bilden (den är ju gammal!) ses en ny H30 Capitol vid Tegelbacken i blek vintersol den 2 jan 1964. Jag tyckte H30 var en fantastisk buss när den kom, den kallades också för "Scania Super Sport". Men inom c:a två år var den försvunnen från stadens gator för ombyggnad till högertrafik. Därför har jag bara ett par bilder av H30 i vänstertrafik och denna är en av dem.

Mvh Gunnar

Mr G

Den vackra snibben fick vi inte heller se nåt mer :( (förutom på A75594). Och inte heller den vackra röda färgen. :( Känns som ett nerköp med oxblod och den nya målningen. Frampartiet kom att se oproportionerligt massivt ut utan snibb. Här ser man tydligt, tycker jag, att H30 var estetiskt tilltalande i sin ursprungliga färgsättning. Det intrycket gick förlorat till stor del efter ommålningen.
吉先生

bilomnibussen

Tyckte det blev lite stil på de där vagnarna med de nya vindrutorna. Oavsett hur mycket Metropol och Capitol gillas av gamla stockholmare kan man väl inte beskylla bussarna för att vara kandidater till något skönhetspris.
Mvh Jan G

Mr G

Citat från: bilomnibussen skrivet 02 november 2010, 21:49:06 PM
Oavsett hur mycket Metropol och Capitol gillas av gamla stockholmare kan man väl inte beskylla bussarna för att vara kandidater till något skönhetspris.
Mvh Jan G

Hah, där har vi definitivt olika omfattning. Metropol som kan sägas ha varit originalet för dessa bussar i Sverige hade enligt mitt sätt att se en fulländad design, det är lätt att förstå att man ägnat avsevärt tid i projektering och konstruktion för att få till en estetiskt tilltalande buss. Jag har faktiskt svårt att hitta någon kandidat som kan konkurrera om detta skönhetspris!
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 03 november 2010, 11:49:53 AM
Hah, där har vi definitivt olika omfattning. Metropol som kan sägas ha varit originalet för dessa bussar i Sverige hade enligt mitt sätt att se en fulländad design, det är lätt att förstå att man ägnat avsevärt tid i projektering och konstruktion för att få till en estetiskt tilltalande buss. Jag har faktiskt svårt att hitta någon kandidat som kan konkurrera om detta skönhetspris!

Jag håller med mr G att Metro- och Capitol var snygga bussar. Jag minns när jag som liten grabb läste om Stockholms fantastiska "12-metersbussar" i Ungdoms-Nytt där de betecknades som världens bästa och jag slog av hur snygga jag tyckte det var. Den verkliga wow-upplevelsen kom några år senare när jag fick möjlighet att se dem live vid ett Stockholms-besök.

Scania CF och CR kan väl ta upp konkurrensen och jag tycker också att Omni-serien kan kvala in där. Men på 1950-talet fanns ingen stadsbuss som kunde konkurrera med dessa i utseende. Trots att Hägglunds gjorde en del snygga byggen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej! Att se en ny buss i verkligheten eller på bild ger mig alltid samma kick!  Originalutförande och original färgsättning! Tur att det finns olika uppfattningar i fråga om skönhet, annars blev det ju inte mycket till buss-snack! Metropolerna och Capitolerna med sin Amerika-design var ju helt otroligt häftiga, när de introducerades på svensk mark i alla fall! Som konservativ i det mesta, led jag också av att se förändringarna i färgsättningen som genomfördes efter hand på Capitolerna. Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Det är kul när bilder ger upphov till diskussion!
Själv tyckte jag att H23-H24 såg ut att ha "over-sized" frontrutor när de kom. Man var ju van vid Metropol o 50-tals Capitol. Nu inser man att de större rutorna var mer praktiska ur siktsynpunkt. Men snacka "over-sized" frontrutor på dagens turistbussar!

Mvh Gunnar