Modellbilder i Bussnack? Tillåtet eller inte?

Startat av jocke, 31 oktober 2010, 18:30:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Enkelt förklart! En bussmodell i mindre skala. Är en kopia av en riktig buss. Den bör kunna få publiceras i Busssnack. Medan en modell av en lastbil, skall hamna i lastbilsforum. Sen så övriga modeller av t.ex. Tåg hamna i Ordet är fritt! The end.

Att hålla på och tjafsa om en så enkel och solklar sak. Är ju löjligt!
8)

Jacob

bisquit har helt rätt, tycker precis så själv. En modellbuss är ju en buss och inget annat :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Svempa

Skapa ett modellforum . det kan vara intressant samlade själv på modeller i scala 1:50-1,60 av bussar och lastbilar förut. Med en liten regel järnvägsmodeller och deras banor är inte huvudmålgruppen. Har inget emot dom men det finns andra forum för det. Rätta mig om jag har fel.
MVH Svempa

Nico

Citat från: bisquit skrivet 01 november 2010, 15:26:13 PM
Enkelt förklart! En bussmodell i mindre skala. Är en kopia av en riktig buss. Den bör kunna få publiceras i Busssnack. Medan en modell av en lastbil, skall hamna i lastbilsforum. Sen så övriga modeller av t.ex. Tåg hamna i Ordet är fritt! The end.

Att hålla på och tjafsa om en så enkel och solklar sak. Är ju löjligt!
8)

Citat från: Jacob Almgren skrivet 01 november 2010, 15:42:57 PM
bisquit har helt rätt, tycker precis så själv. En modellbuss är ju en buss och inget annat :)

Tja, ni ser det på det viset. Andra däremot ser kanske inte en buss utan en leksak osv. Frågan är har någon rätt alternativt vem har tolkningsföreträde på området?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

jocke

Varför inte bara göra som Ulf säger. Skapa en omröstning i Bussnack delen (Där dom flesta läsarna är, samt de som blir berörda av resultat) där folk får rösta. Kanske 3 alternativ.

Bussmodeller tillåts i Bussnack
Ett underforum skapas
Bussmodeller förpassas till Ordet är fritt

Och som andra säger, att dölja underforor är inget problem, själv döljer jag lastbil och vägforum då de inte intresserar mig.
Att säga att SVOF itne ska behöva tillhandahålla forum för bussmodeller låter bara dumt, då de faktiskt i HÖG grad handlar om bussar.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 02 november 2010, 01:36:39 AM
Varför inte bara göra som Ulf säger. Skapa en omröstning i Bussnack delen (Där dom flesta läsarna är, samt de som blir berörda av resultat) där folk får rösta. Kanske 3 alternativ.

Vi kan ju inte ha två parallella omröstningar i samma ämne. Men jag har lagt in en hänvisning i Bussnack-delen.

Nico

Citat från: jocke skrivet 02 november 2010, 01:36:39 AM

Bussmodeller tillåts i Bussnack
Ett underforum skapas
Bussmodeller förpassas till Ordet är fritt

Och som andra säger, att dölja underforor är inget problem, själv döljer jag lastbil och vägforum då de inte intresserar mig.
Att säga att SVOF itne ska behöva tillhandahålla forum för bussmodeller låter bara dumt, då de faktiskt i HÖG grad handlar om bussar.

Jo, men bara för att kanske just du personligen väljer att dölja vissa forum så innebär det inte att man som moderator kan göra det. En orsak till vår tvekan inför en eventuell ny ämnestavla är att vissa företeelser på senare tid har inneburit att moderatorskollegiet fått ett ganska omfattande merarbete. Det är inte heller så kul att, nästan varenda gång man öppnar sin mail eller kollar privata pm, gå igenom diverse meddelanden innehållande en mängd förolämpningar, fula ord mm.  

En annan möjllig orsak till merarbete är sedan som sagt att gränserna inte alltid är så kristallklara. Vad är egentligen en buss och vad exakt är en lastbil? Vad är en skvader? Vad är en dragbil med en bussliknande påbyggnad på trailern eller en äldre lastbil som drar en släpbuss? Ska minibussar räknas in eller inte? Är en skåpbil en buss eller lastbil eller något annat? Vad är egentligen en skalmodell och vad är det för skillnad på en sådan och en ren leksak? Det som gäller att få till är ofta något som är mera allmängiltigt, dvs. finns det någon gemensam nämnare.

Det är sådana avvägningar som då föranlett diskussionen och därmed även en pågående omröstning med ganska enkla alternativ på 'Ordet är fritt'. Tidigare har praxis varit att lägga allt som rör modeller etc. under just 'Ordet är fritt' men det blir som sagt mer och mer sådant och det har även en betydligt mera påtaglig koppling till forumets övriga aktiviteter. Därför är det nog inte helt fel att överväga en egen tavla även för det och då med en avgränsning som då istället i princip blir satt till fordonsmodeller på gummihjul.

Edit: Stavfel
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman