SS linje 65 lämnar Fru Marias Väg 1964

Startat av Gunnar D, 31 oktober 2010, 12:07:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

En Capitol på linje 65 lämnar ändstationen vid Fru Marias Väg i Långbro den 25 mars 1964.
Ännu en dryg vecka skall man kunna ta buss direkt från detta lilla förortscentrum till Brunkebergstorg i det riktiga city.

Mvh Gunnar

Mr G

Ojojoj, vilket uppvaknande så här första dagen med normaltid. Ute är det mörkt fast det är mitt på dan, men dagen lyses upp av ännu en minnesrik bild från sydväst.

25 mars var askonsdagen det året, och sannolikt var det väl påsklov just den veckan. Eftersom bilden, efter att ha studerat hur skuggorna faller, tycks vara tagen på tidig eftermiddagstid, borde den fotograferande ynglingen ha varit i skolan annars.

I huset till vänster på bilden bodde det förresten en farbror som jag tror var författare. Dit gick jag och min kompis Åke flera gånger och hämtade lotter för försäljning för boklo**eri. Vi fick en lottring av den modell man kunde köpa i en välsorterad pappershandel, ett papper med en vinstlista, och en numrerad lista där lottköparna skulle skriva upp sitt telefonnummer. Lottpriset minns jag inte, och inte hur mycket pengar (läs lite) vi som lottförsäljare fick dela på. Farbrorn gjorde sig säkert en hacka, och så blev han av med några böcker. Hans vardagsrum såg f ö ut som Älvsjö stadsbibliotek, fyra väggar med böcker från golv till tak. I början gick vi runt och ringde på dörrar för att försöka bli av med lotterna, men det gick ruskigt trögt, en evinnerlig tid tog det också att gå runt till varje hus och plinga på, och i många fall bara stå och vänta eftersom ingen var hemma. Så kom vi på att istället försöka sälja lotter där det rörde sig många människor. Vårt val föll på Personnevägens busshållplats på Södertäljevägen, där det var stor omsättning på människor. Det visade sig vara ett smart drag, för här kunde vi sälja slut på en lottring på kort tid.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 31 oktober 2010, 13:18:45 PM
25 mars var askonsdagen det året, och sannolikt var det väl påsklov just den veckan. Eftersom bilden, efter att ha studerat hur skuggorna faller, tycks vara tagen på tidig eftermiddagstid, borde den fotograferande ynglingen ha varit i skolan annars.

Jag har en hel del bilder från 25 mars 1964 från tidig morgon till e.m. varav en del visade här på Forumet. Det var påsklov och jag tror jag tog tåget från Huddinge till Älvsjö tidigt på morgonen. Om man hade tur kunde man fortfarande få åka trävagn (öppen el inbyggd plattform) på dessa lokaltåg. Sedan var det väl lokalbiljetter som gällde för Turistkortet såldes väl bara maj-september vill jag minnas. Det gällde att åka och plåta nu i sydväst innan den stora omläggningen den 5 april.

Mvh Gunnar

HJP

Tackar&Bockar!

Ännu en jättefin bild.

HJP

Ingwar Åfeldt

Ännu en höjdarbild från Fru Marias väg! Tack för den! Bilden väcker många minnen till liv då den visar en annan del av ändhållplatsen än vad andra bilder visat. Gatan bakom bussen går uppför en liten backe och på andra sidan krönet fanns det en s k andelstvättstuga dit mina föräldrar gick för att tvätta i början av 50-talet innan de skaffat egen tvättmaskin.

M v h
Ingwar