Ersättningsbussar i Trollhättan 30 oktober del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 31 oktober 2010, 10:30:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Avstängningen Göteborg-Trollhättan var den första planerade bussersättningen runt Göteborg sedan Björks Buss tog över. Det var alltså spännande att se om de skulle klara uppdraget och det måste man säga att de gjorde. Mycket tack vare att de lyckades få till ett avtal med Buss i Väst som plockade dit bussar från sina delägarföretag. Även bussbolag utanför Buss i Väst körde - oklart om det var på avtal direkt med Björks. I de fallen var det i ett par fall äldre bussar som inte får köra in i miljözon. Inte särskilt bra om man skall till Kruthusterminalen. Buss i Väst svarade också för koordineringen. Enligt uppgift anlitar Björks inte Señor Svenssons Svensk Koordinatortjänst Sverige. Den lustiga effekten uppstod därför att såväl Tågkompaniet som SJ hade koordinatorer i Trollhättan från Vänersborgs Linjetrafik, dock inte samma person.

Passbussen i Trollhättan tillhör en enskild firma i Göteborg med ett namn som klingar mycket bekant. Stavningen skall vara med gemener precis som jag skrivit i bildtexten. Ägaren till denna har bland annat ett förflutet i konkursade Skandbo Buss. Bussen fick köra till Karlstad eftersom det blev strul med ett tåg dit.

Sandarna Transporter är nya i det här sammanhanget medan bussföraren, för övrigt bussnackare, är en veteran i sammanhanget efter att ha kört tågersättningar för Orusttrafiken. Bra skyltning har han fått till också. 

Vänersborgs Linjetrafik svarade inte bara för koordineringen i Trollhättan utan hade också minst tre bussar i trafik.

Stefans Buss har jag aldrig sett köra tågersättningar förut.

Gustavssons i Mullsjö kör ofta tågersättningar men inte så ofta så här långt hemifrån. Dagens elegantaste buss hade de dessutom.

Även Runges Buss var nya för mig i sammanhanget men de lär ha kört en del för SJ vid avstängningarna i somras. Då med Scandinavian Transfer som beställare eftersom de skötte uppdraget åt Bussakuten.

Fikman

Passbussen i Trollhättan tillhör en enskild firma i Göteborg med ett namn som klingar mycket bekant. Stavningen skall vara med gemener precis som jag skrivit i bildtexten. Ägaren till denna har bland annat ett förflutet i konkursade Skandbo Buss. Bussen fick köra till Karlstad eftersom det blev strul med ett tåg dit.

Man kan ju undra om han och Leffe polis har kokat i hopp några nya ider eller vad som är i görningen, för pts är ju inget direkt välklingande namn i buss kretsar.
För den delen för visso sidospår men gick både Leffe och frugan i konkan?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fikman skrivet 31 oktober 2010, 14:52:08 PM

Man kan ju undra om han och Leffe polis har kokat i hopp några nya ider eller vad som är i görningen, för pts är ju inget direkt välklingande namn i buss kretsar.
För den delen för visso sidospår men gick både Leffe och frugan i konkan?

Jag tror att namnlikheten är en ren tillfällighet. Eftersom det drivs som enskild firma är det svårt att finna ut om någon mer står bakom denna men enskilda firmor får bara ha en ägare. Något säger mig att Leif Svensson skulle satsat högre än på en tio år gammal buss om han vill in i branschen igen.

Fikman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 oktober 2010, 15:04:26 PM
Jag tror att namnlikheten är en ren tillfällighet. Eftersom det drivs som enskild firma är det svårt att finna ut om någon mer står bakom denna men enskilda firmor får bara ha en ägare. Något säger mig att Leif Svensson skulle satsat högre än på en tio år gammal buss om han vill in i branschen igen.

Nu vet jag inte så mycket om den som står för firman, men rätt ung är han ju och har han med en konka i bagaget så kansek ingen av dom har överdrivet mycket pengar att lekamed, Leffe lär ju ha lekt slut på en rätt stor hög och han har ju inte dragit sig för att köra med bussar av vaierande standard