Buss 94 Göteborg

Startat av H_V945, 31 oktober 2010, 01:06:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

H_V945

Någon som vet när buss 94 började/slutade köra från centrum till Frölunda/Tynnered. Idag är det väll linje 50 som går från Kallebäck - Centrum - Frölunda. Linje 50 ersatte ju linje 19/64a (Frölunda19/Kallebäck64). Vart i Tynnered hade 94a sin ändhållplats?

1524MS

Enligt min gamla linjekarta från -79,var Opaltorget (Näset).

M

Citat från: 1524MS skrivet 31 oktober 2010, 01:31:44 AM
Enligt min gamla linjekarta från -79,var Opaltorget (Näset).
Opaltorget vände man vid men slutdestination var ju Näset. Där skyltade man om till linje 20 mot Eketrägatan via Frölundatorg.

/M

Jonas Gustafsson

Citat från: M skrivet 31 oktober 2010, 05:01:57 AM
Opaltorget vände man vid men slutdestination var ju Näset. Där skyltade man om till linje 20 mot Eketrägatan via Frölundatorg.

/M

Men nu talades det ju om år 1979. Om 58:an fortfarande fanns kvar då vilket jag är osäker på gick linje 94 väl till Opaltorget men vidare till Näset endast vissa turer. 1981 endast till Opaltorget, bara 92:an gick till Näset. Linje 20 gick på den här tiden i en helt annan del av staden, Vågmästareplatsen-Tolered-Skra Bro-Lilleby-Sillvik.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Citat från: H_V945 skrivet 31 oktober 2010, 01:06:49 AM
Någon som vet när buss 94 började/slutade köra från centrum till Frölunda/Tynnered. Idag är det väll linje 50 som går från Kallebäck - Centrum - Frölunda. Linje 50 ersatte ju linje 19/64a (Frölunda19/Kallebäck64). Vart i Tynnered hade 94a sin ändhållplats?

Någon gång mellan 1978 och 1981 (jag vet att min årtalsexpert till kusin, även han bussintresserad, kan ge exaktare besked) började linje 94 gå Centralstationen-Frölunda Torg-Opaltorget efter att tidigare ha gått bara som lågtrafiklinje Frölunda Torg-Opaltorget(-Näset). I högtrafik gick linje 58 Hagforsgatan-Björkekärr-Centralstationen-Frölunda Torg-Opaltorget-Näset.

Linjen Centrum-Tynnered hette linje 94 ända till 1995, då 94:an kortades av Frölunda Torg-Opaltorget/Näset och linje 19 introducerades med linjesträckningen Eketrägatan-Centarlstationen-Frölunda Torg.

När den första stombusslinjen 16 startade i januari 2003 och övertog Hisingsdelen av linje 19 kom istället linje 50 Kallebäck-Centralstationen-Frölunda Torg.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

H_V945

Linje19 kom ju tillbaka sommaren 2007 och började gå Körkarlens Gata - Hj Branting - Brunnsparken - Fredriksdal/Mölndal Station.     

PauPut

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 01 november 2010, 00:05:16 AM
Någon gång mellan 1978 och 1981 (jag vet att min årtalsexpert till kusin, även han bussintresserad, kan ge exaktare besked) började linje 94 gå Centralstationen-Frölunda Torg-Opaltorget efter att tidigare ha gått bara som lågtrafiklinje Frölunda Torg-Opaltorget(-Näset). I högtrafik gick linje 58 Hagforsgatan-Björkekärr-Centralstationen-Frölunda Torg-Opaltorget-Näset.

Linjen Centrum-Tynnered hette linje 94 ända till 1995, då 94:an kortades av Frölunda Torg-Opaltorget/Näset och linje 19 introducerades med linjesträckningen Eketrägatan-Centarlstationen-Frölunda Torg.

När den första stombusslinjen 16 startade i januari 2003 och övertog Hisingsdelen av linje 19 kom istället linje 50 Kallebäck-Centralstationen-Frölunda Torg.

//Jonas G

Gick inte 19 via Brunnsparken?
Har för mig att den inte gick via Centralstationen.

Anders Eriksson

Kan svara min något osäkra kusin att linje 58 nedlades i sin dåvarande sträckning 1980. Linje 94 övertog då sträckan Frölunda torg-Centralstationen och linje 34 sträckan Centralstationen-Östra sjukhuset/Hagforsgatan. Dagens linje 58 trafikerar sträckan Bergsjön-Brottkärr, men det är en helt annan historia.  :)