Hallen, Råstagaraget 1974

Startat av Hasse L, 30 oktober 2010, 20:48:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Det moderna Råsta uppmärksammas f.n. i nutids-Bussnack med eleganta bilder. Kan påminna om att det tidigare också förekom inomhusuppställning.
I den numera rivna hallen uppställdes Raketerna och Capitolerna. 5430 är en tillfällig gäst inlånad från Hornsbergshallen. Längst bort står 5428.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mr G

Kul. En raket och en capitol med inventarienumrmer i SS/SL-typsnitt, och sen motsvarande par fast med SJ-stuk på siffrorna. Raketen kan jag förstå att den fått SL-märkning. Men vem f-n förstörde capitolen? Måste väl ha gjorts på pin kiv tänker jag mig.
吉先生

K R

Citat från: Mr G skrivet 31 oktober 2010, 00:07:05 AM
Kul. En raket och en capitol med inventarienumrmer i SS/SL-typsnitt, och sen motsvarande par fast med SJ-stuk på siffrorna. Raketen kan jag förstå att den fått SL-märkning. Men vem f-n förstörde capitolen? Måste väl ha gjorts på pin kiv tänker jag mig.

Hej!

Dessutom har 5428 blivit av med det vita frontbandet jämfört med 5430.
Att 6451 har det tunnare SL-typsnittet kan kanske bero på att den nyligen fått en uppfräschning av i a f fronten
(möjligen efter krock?) som framgår av det blanka partiet som syns på bilden.
Då hade kanske lagret av gamla SJ-siffror tagit slut i Råsta...

mvh K R

groenis

I den hallen hämtade jag Van Hoolvagnar på åttiotalet.

/Lennart

Rolle

Att fordonen i Råsta var ny-lackade i fronten det stämmer. Om man fick en av vagnarna  som stog i hallen så skulle man straxt före portarna stanna och fylla vatten, var man då lite sen och
körde fram för tidigt och portarna stängda, ni förstår, kolla 6451 lacken blänker ;)

Fredrik Klint

Är det fotografens utrustning som står på stötfångaren på 6454?  :)

Hasse L

Citat från: Fredrik Klint skrivet 31 oktober 2010, 12:40:06 PM
Är det fotografens utrustning som står på stötfångaren på 6454?  :)
Det torde det vara, men jag skulle inte köra 6454 utan antingen 5415 eller 5441, har jag noterat (beroende på om det var morgonens eller eftermiddagens utryckning då bilden togs, minns inte vilket. Däremot kommer jag ihåg att växellådsoljan i 5441 ¨kokade bort¨ på linje 515 och att jag fick 5424 som vagnbyte.)

/Hasse

HJP

Härlig bild!

Tackar&Bockar!

HJP

Hagglunds

Verkligen en fin bild.

Ser att den närmast i bild är en Hägglundare med regnr ACX664:

Fordonet avregistrerat får jag via sms då jag kollar upp detta.

Peter Öden

Hej !

ACX 664 visar sig vara en Volvo 244 från 1979 som väl skrotats ??
Avregad 2010-08-05.

Mvh Peter Ö

Peter Rost

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 oktober 2010, 19:20:58 PM
Ja bussen ACX644 försvann väl ur bussvärlden kring 1977

Det stämmer. 6451 var dessutom den sista H84:an som slopades.

/Peter