Huvudmeny

3 gamla Veolia

Startat av Brollan, 30 oktober 2010, 19:38:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brollan

Veolia 2570,2571 och 2580.






Bussmicke

Oj, trevligt. Några som fått nytt liv?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

olasand

Är linje 95 en skolbusslinje?

Bernt Talbrant

Citat från: olasand skrivet 31 oktober 2010, 09:58:02 AM
Är linje 95 en skolbusslinje?

Nej, den går mellan Frölunda torg och Marklandsgatan i halvtimmestrafik.

BussMats

Skulle det inte vara nya bussar när Veolia tog över trafiken från GS?

yngrot

Skulle tänka mig att det är vagnbrist för Veolia Gbg    Borås lånar ut 2 kortvagnar till linje 100  ... vad jag förstått är det en del problem med de nya Solaris ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

danneh

En del problem ja, både tekniskt och popularitet...

IntresseTrafik

Vad är det för tekniska problem på Solaris? Är det liknande fel på alla bussar?

yngrot

Tekniska är väl förmdoligen inte värre än på alla andra nya med massa datorer som styr massa "finesser" ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

danneh

Vilka problem det är kan jag inte svara på, det är vad jag hört bara. Får jag reda på vilka, så skriver jag här.

forthemoment

Verkstaden är alldeles full utav Solaris. Det är problem med dörrar, med motorer, med hur dom går, belysning, el mm. mm. Jag kan inte alla problem i detalj men det är stora problem. Dom är inte heller populära hos oss förare. Man får ont i axlarna av servostyrningen, den är hemskt trög. Många får också ont i höger benet på grund av pedalerna. Ljudnivån är ju värre än i B9S i vissa. Alla tekniska problem gör också att man skäms när man kör. Vissa har någolunda bromsar, men majoriteten kan du inte bromsa mjukt och fint med. Dom hackar och studar fram. Ja det är enorma problem med dom. Solaris är den sämsta buss jag kört. Dock är de få jag tror vi har 10 kort bussar på 12 meter, dom är inte lika jobbiga att köra av någon anledning. Servostyrningen är dock lika hemsk på alla Solaris. Vet att några sjukskrivit sig för dom fått så ont. En förare sa att det var som att gå tillbaka till 80 talet. Ändå köper Veolia in mer Solaris, ofattbart. Kör hellre dom gamla Veolia som visas på bild här än Solaris varje dag!!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Johan B

Citat från: forthemoment skrivet 31 oktober 2010, 17:45:41 PM
Verkstaden är alldeles full utav Solaris. Det är problem med dörrar, med motorer, med hur dom går, belysning, el mm. mm. Jag kan inte alla problem i detalj men det är stora problem. Dom är inte heller populära hos oss förare. Man får ont i axlarna av servostyrningen, den är hemskt trög. Många får också ont i höger benet på grund av pedalerna. Ljudnivån är ju värre än i B9S i vissa. Alla tekniska problem gör också att man skäms när man kör. Vissa har någolunda bromsar, men majoriteten kan du inte bromsa mjukt och fint med. Dom hackar och studar fram. Ja det är enorma problem med dom. Solaris är den sämsta buss jag kört. Dock är de få jag tror vi har 10 kort bussar på 12 meter, dom är inte lika jobbiga att köra av någon anledning. Servostyrningen är dock lika hemsk på alla Solaris. Vet att några sjukskrivit sig för dom fått så ont. En förare sa att det var som att gå tillbaka till 80 talet. Ändå köper Veolia in mer Solaris, ofattbart. Kör hellre dom gamla Veolia som visas på bild här än Solaris varje dag!!

Sist jag åkte linje 80 tyckte jag att föraren lyckades bromsa in ovanligt ryckfritt (och med ryck menas ryck från växellådan). Vid en närmare observation visade det sig att han la i neutralen vid inbromsning... Man måste ju uppskatta honom för att han försöker köra mjukt med åbäkena men ska sådana ingrepp behövas på nya bussar?!