En riktig skräpbild

Startat av Mr G, 30 oktober 2010, 17:01:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Direkt från skräplådan hämtar jag denna bild, som räddats till eftervärlden just tack vare placeringen i skräplådan för närmare 40 år sen. Som diabild är den urusel, den är väldigt överexponerad och inte många detaljer syns. Den är inte dålig i sig, men dian är så ljus att det inte ger någon behållning av att beskåda den. Men med Photoshops hjälp går det plötsligt att göra ljuset normalt igen, fast när bilden görs betydligt mörkare framhävs också allt skräp, dammkorn, repor etc som finns på dian extra tydligt. Bilden blir då bokstavligen en riktig skräpbild. Jag fick ägna en hel del tid att rensa bort det värsta ur bilden, men det skulle vara ogörligt att få bort allt.

吉先生

Jan-Peter

Hej.
Bilden är riktgt bra.Man skulle tro att den är tagen i Umeå i dag.Vi har nämnligen lika dimmigt här som bilden.
Skämt åtsido så tycker jag du fått till bilden mycket bra.
Fd 8612 HB Jan-Pe

Gunnar D

Motivet är intressant och visar den lite udda linje 745 mot Juliaborg vid hpl Stationsvägen troligen våren 1972. Linjen inrättades vid pendeltågstrafikens införande i maj 1968 som kompensation för nedläggningen av linje 708 från Ölandsgatan. Utnyttjandet var inte stort varför den nedlades i början av juni 1972. Det var några dagar innan jag själv började på SL Huddinge så den linjen fick jag aldrig köra.

Mvh Gunnar

bilomnibussen

Snygg dim-patina, bilden absolut läcker!
Mvh Jan G

Rolf

Bilen får en extra dimension "tack" vare patinan. Urläcker.

Ingen större skillnad på vägens sträckning jfrt m idag såvitt jag kan se?

När slutade Huddingevägen trafikeras öster om järnvägen vid Huddinge C? 60-talet? På min "referenskarta" inköpt (DYRT) på Vöbam Regeringsgatan, som är fråncirka 1943, så går trafiken gm Huddinge förbi ktrkan och gör en 90-gradare i bro/ej planskilt? över järnvägen kanske 1-2 km söder där din bild är tagen.

Gunnar D

Citat från: Rolf skrivet 30 oktober 2010, 20:45:19 PM
När slutade Huddingevägen trafikeras öster om järnvägen vid Huddinge C? 60-talet? På min "referenskarta" inköpt (DYRT) på Vöbam Regeringsgatan, som är fråncirka 1943, så går trafiken gm Huddinge förbi ktrkan och gör en 90-gradare i bro/ej planskilt? över järnvägen kanske 1-2 km söder där din bild är tagen.

Huddingevägens "nya" sträckning med bro över järnvägen som ses i bakgrunden öppnades vid årsskiftet 1966/67. Den gamla bron strax söder om Huddinge station tillät bara trafik i en riktning i taget vilket ibland skapade långa köer.

/Gunnar

Rolf

Tack Gunnar. Min urusla stavning i mitt första inlägg är inte pga en lördagsvirre för mkt för övrigt.  ;)

J***a tangentbord.

riiga

Riktigt fin bild trots att den är klassad som "skräpbild". Gillade den så pass mycket att jag tog mig friheten att förbättra den något. Asfalten blev som den blev dock...

I alla fall:

HJP

Citat från: Mr G skrivet 30 oktober 2010, 17:01:08 PM
Direkt från skräplådan....
Visst är det en skräpbild, men inte så skräpig, att den inte borde visas här, tvärtom.
Bra att du visade den, för den är jättefin  :)

HJP

Hagglunds

Det är skillnad på skräp och skräp, skräp som bara är skräp eller skräp som är bra.

LYR

En mycket värdefull bild för mig personligen, eftersom jag körde Huddinge-Juliaborg med bil i 25 år.
Och just därför, eftersom det var en sån vardaglig sträcka, så blev det inga bilder pga av att man var "hemmablind".-
däremot blev det några bilder vid bussgaraget/Kvarbergsplan.
Men kanske ska jag lägga ut resten i en ny tråd under egen rubrik.

/ LYR

Fredrik Klint

Trevlig bild, LYR!
Det verkar som att CR111:orna är både H56 och H59, för inte fanns det H56 med den mindre takknölen? Som majoriteten av vagnarna har, baktill på höger sida.

Stefan P

Hej

Tack för en bild med bara Scania bussar, det är kul att för mig att se två av Scanias bättre bussar 111 och 112.

mvh Stefan P