Peter Ödéns bildskatt - del 8

Startat av Ulf Rådeström, 30 oktober 2010, 08:31:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Ännu en bild från Peter Ödéns samlingar


Peter Öden

Hej !

Notera plac.orten för bussen !
Bilden tagen på Uppsala busstation under 70-talet !

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

Hej! Den gick på linjen Örebro-Uppsala. En ordinarie förare på linjen bröt benet en gång längs linjen men körde ändå till ändpunkten. När SwEx startade upp motsvarande linje många år senare sa denne förare: "Det kommer aldrig att gå". Han fick så småningom rätt.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Underbar bild och underbar buss! Det är något visst med CR110L. Jag glömmer aldrig det underbara året 1979-80 då jag hade möjlighet att få köra en sådan!! Det var en härlig buss.   

bilomnibussen

Den avbildade vagnen var väl en sådan med växelspak med tryckluftmanövrering. Krävde tydligen en del knep och finter för att fungera. De vanliga automaterna, åtminstone de nyare typ SJ 1444 gick som spjut men var oerhört vindkänsliga. Lätta på framaxeln och släppte lätt i halka.
Mvh Jan G

Stefan P

Hej

Fin bild på Scania buss och miljö.
Hur många gånger är Uppsala bstn. ombyggd sen dess?
Verkar vara ´bättre med utrymme.

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 30 oktober 2010, 20:25:15 PM
Den avbildade vagnen var väl en sådan med växelspak med tryckluftmanövrering. Krävde tydligen en del knep och finter för att fungera. De vanliga automaterna, åtminstone de nyare typ SJ 1444 gick som spjut men var oerhört vindkänsliga. Lätta på framaxeln och släppte lätt i halka.
Mvh Jan G
Jo, nr 1010 var nog manuellt växlad. Växellådan var en vanlig femväxlad låda, men överföringen från växelspak till låda skedde via vajrar. För att inte få för många sådana fanns endast fyra växellägen, de för växlarna 2-5. För att lägga i 1:an och backen fick man dra upp ett reglage på växelspaken och vips så hade man 1:an i 3:ans läge och backen i 5:ans. Reglaget styrde en tryckluftsventil som flyttade om växelarmarna bak på växellådan så att man kunde nå 1:an och backen. Arrangemanget fungerade bra, men det som kunde ställa till elände var att det på något märkligt sätt gick att trixa växelspaken ur vajertagen under golvet, varvid växeln låg i fast man var övertygad om att ha friläge. Alltså ett skutt med åtföljande motorstopp när man släppte kopplingen. Efter detta misstag lärde man sig snabbt att känna efter att spaken hade kontakt med vajrarna. Det hände mig alltså endast en gång, men typiskt nog i en korsning.
Egentligen borde väl CR110L inte ha varit så vindkänslig med tanke på sin extremt låga höjd, men framaxeltrycket var kanske inte så högt när bussen gick tom.

Ersa

Citat från: bilomnibussen skrivet 30 oktober 2010, 09:54:04 AM
Hej! Den gick på linjen Örebro-Uppsala. En ordinarie förare på linjen bröt benet en gång längs linjen men körde ändå till ändpunkten. När SwEx startade upp motsvarande linje många år senare sa denne förare: "Det kommer aldrig att gå". Han fick så småningom rätt.

Däremot kunde de tre trafikhuvudmännen UL, VL och LT Örebro gott själva köra igång en gemensam expresslinje Uppsala-Enköping-Västerås-Örebro. Det är ju bara att förlänga UL 774 mellan Västerås och Örebro när BIMS kommit igång!

Alternativt förlänger Swebus sin 866:a att den går vidare från Arlanda upp till Uppsala och vänder.

bilomnibussen

Jodå men det gäller att få folk som reser också. När jag körde linjen (874) var det UL-samarbete på delen Västerås-Uppsala och mycket folk, resten av linjen var för det mesta tynande utom möjligen vid veckosluten.

Vad gäller busstypen med lång växelspak, hade alla vanlig koppling med pedal?
Mvh Jan G

bilomnibussen

Vad gäller vindkänsligheten kan man dra paralleller till gamla "älgläppar" (folkvagnar). När man kom ut på gärdena vid Långhundra efter att ha åkt genom skogen var det att ta ett stadigt tag i ratten vid sidvind och styra mot. För att motverka halkkänsligheten fram valde man på en SJ-stationsort att häva in ett antal sandsäckar i första bagageutrymmet vintertid.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 01 november 2010, 22:11:31 PM
Jodå men det gäller att få folk som reser också. När jag körde linjen (874) var det UL-samarbete på delen Västerås-Uppsala och mycket folk, resten av linjen var för det mesta tynande utom möjligen vid veckosluten.

Vad gäller busstypen med lång växelspak, hade alla vanlig koppling med pedal?
Mvh Jan G
Jo, de hade vanlig koppling och kopplingsspedal.

1896

Härlig bild, det var mycket lysen....