Huvudmeny

Swebus i Ullared

Startat av Hans Fredriksson, 29 oktober 2010, 23:06:12 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Ett gäng från kanal 5, 32 till antalet, åkte till Ullared för att reka inför ev kommande avsnitt av "Ullared"  samt för att shoppa.
Kl 04:00 startade resan från Stockholm och byte av förare i Jönköping.

Denna gång slapp man gå in i den breda portalen till templet. En dörr på baksidan märkt "personalingång" och sedan in i ett rum där VD-Boris snackade siffror om årlig tillväxt och statistik.

Att de flesta besökarna är kvinnor är föga överranskande i detta "kärringarnas Mecka"
Mer förvånande är att 1 % inte vet om de är man eller kvinna.

Att handla är ett nödvändig ont men som många har som nöje är för mig obegripligt.
Lika obegripligt är hur tjejen som körde denna MAN-buss rutinerat och skickligt packade bagageutrymmet. När det var fullt fick hon in lika mycket till i bagaget. Rena trolleriet.

Mina timmar tillbringade jag i lugn och ro med att sova, läsa och surfa. Och lite tjatande med förare på bussparkeringen.
Tottes Buss från Visby fick sjukdomsfall.

Om det blir fler avsnitt av Ullaredsserien och om man kommer att anlita redan etablerade TV-kändisar fick jag inget svar på.
Jag har mina aningar att Staffan "känd från Ullared" Sävenfjord efter att ha läst detta går där hemma på tånaglarna och undrar.
Staffan har ju genom åren spelat revy i svensk film och TV historia. 1,5 sek som tågvärd vid SJ i en film .....

Samt i flera sekunder med replik i ett Ullaredsavsnitt med korvätartävling.

Om Staffan ställer upp trots med de avigsidor kändisskapet ger. Så som att springa så fort man ser en fotograf. Men ibland hann han ikapp.

På hemvägen kördes gängets senaste arbete i dvd-anläggningen "Böda camping" som har premiär på måndag.
Om jag har förstått saker och ting rätt är "Ullared", "färjan", "Böda Camping" och allt vad det nu heter ett reklamkoncept som säljs till kund. Nya tidens reklamfilm.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 29 oktober 2010, 23:06:12 PM

På hemvägen kördes gängets senaste arbete i dvd-anläggningen "Böda camping" som har premiär på måndag.
Om jag har förstått saker och ting rätt är "Ullared", "färjan", "Böda Camping" och allt vad det nu heter ett reklamkoncept som säljs till kund. Nya tidens reklamfilm.

Trevligt och du har hittat det bästa i hela Ullared: bussparkeringen. Att tillbringa en dag där med att prata med bussförarna och resenärerna är mycket trevligt. Jag kan lova att jag inte har några planer på att komma med i framtida Ullareds-avsnitt. Det får nog räcka med de tio sekunder som det var i den första omgången. 

Färjan var vad man kan kalla ett reklamkoncept. Det vill säga att Viking Line betalade en del av produktionskostnaden. Men Ullared är det inte. Gekås betalar ingenting till Strix Television, som gör serien för Kanal 5:s räkning, men står för en del extra arrangemang för att det skall bli lite bättre television som korvätartävlingar, kundvagnsrace och vad det nu är. Dessutom bjuder de all personal på Diggiloo-turnén just med tanke på TV-inspelningarna men naturligtvis också som ett allmänt led i personalvården.

Det är väl dock tveksamt om det blir någon mer Ullareds-omgång. Boris har sagt att han inte vill offra ännu en sommarsemester och Morgan lär också ha tröttnat. Visst: det finns fler profiler i Ullared men ämnet känns onekligen lite uttjatat.

SimonB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 oktober 2010, 23:17:54 PM
Men Ullared är det inte. Gekås betalar ingenting till Strix Television, som gör serien för Kanal 5:s räkning, men står för en del extra arrangemang för att det skall bli lite bättre television som korvätartävlingar, kundvagnsrace och vad det nu är. Dessutom bjuder de all personal på Diggiloo-turnén just med tanke på TV-inspelningarna men naturligtvis också som ett allmänt led i personalvården.

Oj!
Det trodde jag inte. Låter som en otroligt bra affär för GeKås...

för alla

Intressant o kul reportage om ngt som inte är swebus vanliga trafik antar jag nämligen beställningstrafik

Peter C

Fantastisk affär! Tack o lov bor jag "bara" 55km därifrån och vi åker alltid ner på kvällarna när alla bussar åkt hem, ingen trängsel ingen kö. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: SimonB skrivet 29 oktober 2010, 23:32:34 PM
Oj!
Det trodde jag inte. Låter som en otroligt bra affär för GeKås...

Jovisst. Men reklam är inte något Gekås satsar på. Jag kan nästan slå vad om att du aldrig har sett en annons från Gekås. De behöver det helt enkelt inte eftersom de får kunder ändå. Kontot för marknadsföring är några miljoner per år. Och då inkluderar detta kostnaden för hemsidan. Samt gula regnponchos som det står Ullared på till dem som står i kön i regnet.

Det började med grundaren Göran Karlsson som hade en dispyt med facket någon gång på 1970-talet. Då upptäckte han att det var mycket bättre att tidningarna skrev på redaktionell plats om varuhuset. Göran klarade också upp konflikten på ett elegant sätt: han vägrade skriva på kollektivavtal men skrev på ett avtal att han alltid skulle betala och ge samma förmåner som i kollektivavtalet. Därmed kunde såväl Göran som facket känna sig som segrare. Och strejkvakterna kunde till sin förtvivlan åka hem igen. Nu kunde de ju inte passa på att handla billigt hos Gekås efter avslutat pass.

Ullareds-serien blev Kanal 5:s största succé när den började visas förra hösten med cirka en miljon tittare.

En sak skall man ha i minnet när det gäller Gekås. Det är inte som något annat. Det finns bara ett Gekås och det ligger i Ullared. Trots det har de en omsättning som kan jämföras med butikskedjor som har minst 70 butiker. Vd Boris Lennerhov är anställd och inte ägare. Ägare är två tämligen anonyma killar som jobbar på inköpsavdelningen. Vd-kontoret är i ett hörn av lagret längst in i varuhuset. För att komma dit måste man gå genom hela varuhuset. Och Boris sitter några timmar i veckan i en av kassorna och använder minst lika mycket tid åt att plocka upp i hyllorna.