Hur slipper man reklam från Postkodlotteriet?

Startat av JDS, 29 oktober 2010, 17:11:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Någon som vet hur man gör för att bli av med den här offensiva adresserade reklamen? Postkodlotteriet är visserligen inte ensamt men står ändå för typ 90%, jag tror att jag slänger minst ett men ibland flera brev i veckan därifrån!

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 29 oktober 2010, 17:11:28 PM
Någon som vet hur man gör för att bli av med den här offensiva adresserade reklamen? Postkodlotteriet är visserligen inte ensamt men står ändå för typ 90%, jag tror att jag slänger minst ett men ibland flera brev i veckan därifrån!

Någonstans på utskicket står i mycket, mycket små bokstäver vilken adresskälla man har använt. I det senaste utskicket från Postkodlotteriet jag fick var det Spar. Det bästa är att skriva direkt till dem och be att inte få någon direktreklam via deras register. Men då får man alltså ingen direktreklam med Spar som adresskälla. Det känns dock som ett överkomligt problem. 
http://www.sparnamnden.se/fragorochsvar/faq/kanmanavsagasigdirektreklamdarspararadresskalla.5.6d02084411db6e252fe80007296.html

Det är mycket svårare när det är företag som säljer adresser. Det kan i princip vara vilket företag som helst och då kan man begära hos det företaget att de ser till att man inte får någon direktreklam vidare. Det fungerar ibland, ibland inte.

Peter Elmheden

Bra länk där Staffan, ska anmäla mig direkt.
Intressant att se om reklamflödet minskar något?

Peter C

Ja, det e otroligt vad de skickar ut Postkodslotteriet. Har funderat på det själv hur man får de att sluta. Nu skall jag kolla upp det där som Staffan skrev så kan de skicka pengarna som reklamen till mig kostar till bättre behövande.  :)

groenis

Peter C
Om du och alla andra följer Staffans länk vad ska du jobba med då? ;)

Självklart så ska det gå att avregistrera sig på samma sätt som NIX registret.
Om det fungerar är en annan sak.

Fler som säljer adresser är PAR gamla Posten Adress Register samt de flesta internetsiter som folk registrerar sig på även ICA samt COOP säljer gärna ut sina "kunder" för att direktrikta sin reklam till dig.

Har jobbat med sånt här en gång i tiden och är mycket restrektiv över var och vad mitt namn hamnar.

/Lennart

Ersa

Kryssa över din adress, skriv "åter avsändaren", och lägg det i den gula lådan! ;D

JDS

Tack för alla svar och speciellt till Staffan för länken till SPAR, jag ska titta närmare på nästa utskick innan jag smular sönder det i molekyler! Jag gick igenom det här för några år sedan men efter en flytt verkar jag få göra om allting  :o

Peter C

Citat från: Ersa skrivet 30 oktober 2010, 00:15:14 AM
Kryssa över din adress, skriv "åter avsändaren", och lägg det i den gula lådan! ;D

Haha, den va bra, jobbar ju på åkeriet så jag kan nog tjuva ett par sådana inne på Företagscentret!

Danne B.

Underbart! Äntligen kan man kanske slippa detta...! Mail skickat till SPAR!

//Danne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 30 oktober 2010, 00:15:14 AM

Det innebär bara extra besvär för dig. Försändelsen återkommer till avsändaren men sedan lär inte så mycket hända.

Visst kan man skriva till Postkodlotteriet att man inte vill ha mer reklam men det är bättre att gå direkt till källan. Om man nu inte vill ha alla annan direktadresserad reklam vars adresser fåtts via Spar-registret vill säga.

F.Å

http://www.swedma.se/site.aspx?id=30

Länken går till NIX adresserat. Du ringer numret som anges där och knappar in personnummer. Sen får du hemskickat papper som du fyller i och skickar tillbaka. Funkar utmärkt!
Provade själv när jag och frugan fått tuppjuck på just Postkodslotteriet.

SimonB

Jag får så mycket reklam att jag aldrig reflekterar över vad det är. Postkodlotteriet åker i samma kartong som Mediamarkt, ICA och allt annat mög som med jämna mellanrum töms i återvinningen......

Staffan Sävenfjord

Citat från: F.Å skrivet 30 oktober 2010, 17:41:22 PM
http://www.swedma.se/site.aspx?id=30

Länken går till NIX adresserat. Du ringer numret som anges där och knappar in personnummer. Sen får du hemskickat papper som du fyller i och skickar tillbaka. Funkar utmärkt!
Provade själv när jag och frugan fått tuppjuck på just Postkodslotteriet.

Aaah! Det är ju ännu bättre. Nu är det väl precis som när man anmäler till NIX att man inte vill ha reklam i sin telefon att alla företag inte bryr sig om detta men mängden minskar högst rejält. Spar följer i alla fall med all säkerhet NIX-registret.

Danne B.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 oktober 2010, 18:30:30 PM
Aaah! Det är ju ännu bättre. Nu är det väl precis som när man anmäler till NIX att man inte vill ha reklam i sin telefon att alla företag inte bryr sig om detta men mängden minskar högst rejält. Spar följer i alla fall med all säkerhet NIX-registret.

Ringer man numret som angavs i länken så säger en röst bara "Tjänsten är ej tillgänglig"...! Iaf om man ringer från mobiltelefon... Har inte möjlighet att prova fast telefon just nu!

//Danne

Leo

Tack, precis vad jag har undrat över. I vårat hushåll får vi tre brev flera gånger per månad. Vi blir snart tokiga. Skulle man samla all reklam man får i ett år så skulle det bli en meter minst.