Upphandlingar 2011

Startat av Stefan P, 28 oktober 2010, 16:47:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Finns det någon som kan och vill göra en lista på vilka upphandlingar som kommer att ske under 2011, både buss tåg och tunnelbanan?

mvh Stefan P

Ulf Rådeström

Kanske på sin plats att koka ihop båda?
Var ju ett tag sedan denna intressanta information uppdaterades - både här och på en viss hemsida ägd av undertecknad  :-\

Stefan P

Hej

Jag hade tänkt mig upphandligar som har trafikstart 2012.
Går det att ordna efter Ulfs förslag är det ännu bättre?

mvh Stefan P

Ulf Rådeström

Då frågar vi en rak fråga till dig Lars som har huvudet på skaft angående upphandlingar - har du lust att skriva ihop en liten redogörelse så vore det snällt - oavsett om det är två eller om det är 12 sådana  :)

P-J.E

Läs på WWW.Tabussennu.se  sedan Om länstrafiken
välj arkiv sid 2  Upphandling linjetrafik-intresseanmälan.
Lycka till

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 oktober 2010, 09:43:56 AM
En spekulationstråd !?

När upphandlingarna presenteras kan man samla dem i en tråd, som förut, och om nån har tid o intresse att uppdatera detta.
Innan dess blir det lite som med nya bussar, det spekuleras vilt och det är jag inte så intresserad av driva

Idén om att ha en särskild tråd som är "spikad" vore ju bra då det är praktiskt att uppgifterna finns samlade någonstans. Samtidigt är vi väl alla lite spekulationsbenägna - och på något sätt är ju det vitsen med ett diskussionsforum...Man får väl i sådana fall ha en ren faktattråd - där alltså sakuppgifter (som förvisso kan ändras under gång -både tidpunkter och paket förändras ju ofta innan upphandlingen startat) kan presenteras. Diskussioner och spekulationer kring dem hör nog i sådana fall bättre hemma i de löpande trådarna...Jag tror också det är svårt att samla det kring särskilda år - då ju uppgifterna hela tiden förskjuts och det skapar ett dåligt sammanhang över tid. Nästan bättre då att presentera löpande per trafikhuvudman och att ha tre rubriker (meddelanden) i tråden, en för kommande (planerade) upphandlingar, en för pågående, och en för avslutade. Jag tror faktiskt det vore något som skulle öka sidans populäritet och alltså av stort värde för bussnack.

jocke

Citat från: Omnilasse skrivet 31 oktober 2010, 19:50:30 PM
Idén om att ha en särskild tråd som är "spikad" vore ju bra då det är praktiskt att uppgifterna finns samlade någonstans. Samtidigt är vi väl alla lite spekulationsbenägna - och på något sätt är ju det vitsen med ett diskussionsforum...Man får väl i sådana fall ha en ren faktattråd - där alltså sakuppgifter (som förvisso kan ändras under gång -både tidpunkter och paket förändras ju ofta innan upphandlingen startat) kan presenteras. Diskussioner och spekulationer kring dem hör nog i sådana fall bättre hemma i de löpande trådarna...Jag tror också det är svårt att samla det kring särskilda år - då ju uppgifterna hela tiden förskjuts och det skapar ett dåligt sammanhang över tid. Nästan bättre då att presentera löpande per trafikhuvudman och att ha tre rubriker (meddelanden) i tråden, en för kommande (planerade) upphandlingar, en för pågående, och en för avslutade. Jag tror faktiskt det vore något som skulle öka sidans populäritet och alltså av stort värde för bussnack.

Fanns en sådan tråd förut. Om upphandlingar. Vart tog den vägen? Den var klistrad har jag för mig.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Magnus

Jag har börjat med en sammanställning, men det tog så lång tid så jag orkade inte göra klart den, så den är inte komplett. Om någon vill så är det fritt fram att fortsätta. Det finns säkert några fel i den också.

Upphandlingar (ett word-dokument)

Björn Lövdahl

Vad gäller Skånetrafikens Malmöpaket så var det väl Arriva som sa upp avtalet och därmed är nuvarande entreprenör
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ulf Rådeström

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 oktober 2010, 09:43:56 AM
En spekulationstråd !?

När upphandlingarna presenteras kan man samla dem i en tråd, som förut, och om nån har tid o intresse att uppdatera detta.
Innan dess blir det lite som med nya bussar, det spekuleras vilt och det är jag inte så intresserad av driva

Menade precis som någon annan skrev här - en liknande upphandlingstråd som visade fakta som du gjorde.
Men du verkar för sur för att göra en ny - så....tja...låt bli då...

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 oktober 2010, 23:16:43 PM
Den innehöll annonserade upphandlingar  ;)

Den tråd som efterlystes om vilka upphandlingar som eventuellt kommer att ske 2011 med start 2012 blir däremot en ren spekulation i stil med tidigare varianter rörande bussar ;D
Kan förstå problemet - och ser väl också främst behovet av annonserade upphandlingar - men ren spekulation handlar det väl inte om? De flesta trafikhuvudmännen anger ju i sin verksamhetsplaner etc redan nu vilka upphandlingar som kommer att ske nästa år. Visserligen händer det att dessa planer ändras - men det torde väl vara bekant för alla här att trafikhuvudmän ändrar sig med jämna mellanrum. Nåväl, nu är det förstås ingen som kan begära att du ska behöva ägna dig åt detta, men kanske kan du eller någon annan moderator iaf tillåta att en sådan tråd får finnas "spikad" - problemet här är ju annars att med den aktivitetsgrad det är på forumet - blir tråden svår att hitta rätt fort, eftersom det hinner skapas 100 nya trådar, innan någon ny uppgift finns att införa i en upphandlingstråd...Men ingen har ju nytta av en spekulationstråd - utan den måste i sådana fall bygga på uppgifter med sitt ursprung hos trafikhuvudmännen. Och det viktiga för min del är nog inte heller "kommande upphandlingar" - annat än om det gått ut något slags RFI eller just finns fastslagen som en plan hos trafikhuvudmännen.

Stefan P

Hej

Speklutionstråd vill jag inte ha. Jag vill en tråd med upphandlingar som finns i verkligheten.

mvh Stefan P