Huvudmeny

Hållplats IKEA

Startat av Fredde, 15 september 2007, 11:29:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Standen är så klart Gävle..

//Fredde

Muk

Trevligt! Den där hållplatsen var jag vid för någon vecka sedan, fast då jag åkte var det helt klart mindre folk på bussen.  :)

Jona

Citat från: Muk skrivet 15 september 2007, 21:43:20 PM
Trevligt! Den där hållplatsen var jag vid för någon vecka sedan, fast då jag åkte var det helt klart mindre folk på bussen.  :)

Svänger bussarna fortfarande in på Norra sidan om köpcentrummet och lastar vid en HPL. Har nyttjat en för en massa år sedan, då man klev på och av utanför ena entrén till köpcentrummet, dock inte till Ikea.

PS, tror det blir norr om huset, vädersträcken i Valbo är jag bara halvbra på.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Fredde

Den hpl är indragen sedan några år tillbaka (före nya linjenätet) pga det sinkade tidtabellen mycket så nu går den valbovägen rakt fram bara sedan vidare mot Forsbacka/Sandviken.. Dom turerna som "vänder" vid Köp C använder rondellen som cirkulations platta, det finns även en "reglér HPL" som dom kan ha lite rast på om tiden medger..
Dock går en del turer på vardagar vidare till Västbyggeby.. Då går bussen först till "HPL IKEA" sedan vänder den i rondellen åter lixom in mot city på valbovägen en bit innan den går in till Västbyggeby å tidsreglerar där, sedan åter ut på valbovägen å snurrar i rondellen där å lastar mot city.. Den rondellen som avses är den som är till höger fr bilderna sett..
Det finns även en före IKEA med å nu senast blir det en till/från avfarten fr riks 80.. Det är väll en del för det nya köp C dom bygger på andra sidan riks 80.. Det man kan se på ritningarna så ska det även bli motorvägs hpl för bussar så antager att man kan åka Linje 41 i framtiden (Direktbuss i dagsläget Gävle-Sandviken/Hofors v.v)

//Fredde

Anders Noren

Även om den gamla huvudhållplatsen låg på vad som egentligen norra (nord-nordöstliga) sidan av Köpis så uppfattas Valbo ha en i huvudsak öst-västlig utbredning, längs Gavleån och Valbovägen, varför sidan uppfattas som den östra. (Vädersträck är över huvud taget mycket svårt i Gävletrakten. På östra sidan av stan uppfattas öster som söder, norr som öster och så vidare.)

Den gamla hållplatsen drogs för övrigt in på grund av att det ständigt felparkerades bilar i den. (Punktligheten var på den tiden bättre än i dag eftersom bussarna gick fem minuter tidigare från Sandviken.) Konspirationsteoretikerna får därmed dra sina egna slutsatser.

"Reglér HPL" (sic!) är förresten ytterligare ett resultat av att X-Trafik bara låter folk med dyslexi och dokumenterat dåligt lokalsinne arbeta på skyltmakaravdelningen.

Anders

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Noren skrivet 04 oktober 2007, 10:36:59 AM

"Reglér HPL" (sic!) är förresten ytterligare ett resultat av att X-Trafik bara låter folk med dyslexi och dokumenterat dåligt lokalsinne arbeta på skyltmakaravdelningen.

Vad menar du med detta? Undrar jag som själv har dyslektiska drag ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 oktober 2007, 16:24:20 PM

Vad menar du med detta? Undrar jag som själv har dyslektiska drag ???

"Reglerhpl" eller "Reglerhållplats" är vad det borde ha stått. Andra bra exempel är hållplatsen "Valbo" (en av ca 50 hållplatser i Valbo), hållplatsen "3:e Tvär Gatan" (Tredje Tvärgatan) och hållplatsen "Skogmur" (som låg tre kilometer från Skogmur) som blev "Skogsmurs Skolan" (Skogmursskolan) som blev "Skogmursvägen" (en väg som är 11 km lång och har ett tvåsiffrigt antal busshållplatser).

Du ser - en salig röra av felstavningar, Sär Skrivningar Med Versalisering och dåligt lokalsinne. Hade det rört sig om en felaktig skylt hade det varit småaktigt av mig att klaga men ibland tror jag att det är lättare att räkna de korrekta skyltarna.

Anders

Fredde

Citat från: Anders Noren skrivet 04 oktober 2007, 16:42:31 PM
"Reglerhpl" eller "Reglerhållplats" är vad det borde ha stått. Andra bra exempel är hållplatsen "Valbo" (en av ca 50 hållplatser i Valbo),

Har för mig att denna hette "Valbo Centrum" fr början men det var lite förvirrande för en del var det "Valbo Centrum" eller "Valbo Köpcentrum" men att enbart använda "Valbo" dumheter, ta namnet på gatan dom går tvärs igenom före istället, det brukar ju vara sedvanligt, eller "Valbo C"

//Fredde