Persontrafik 2010, del. 5 - Turistbussar från diverse tillverkare...

Startat av Carl Eric, 27 oktober 2010, 16:49:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Vi inleder med en stooor Scania... Såg ganska bekväm ut!  :P

Och sedan en från ett företag som heter VDL, varifrån det kommer vet jag inte!

Knorrbuss.com, samma som ovan, okänt ursprungsland!

Hos Samtrafiken fanns en stort modelljärnväg, där även en gammal Swebus Express stod uppställd...

Fortsättning följer...

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Christer K

Fanns bussdoktorn från Odensbacken på mässan?

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

SimonB

Scanian på första bilden är verkligen sjukt snygg. Möjligen kunde den gråa delen ha varit mindre, och endast täckt en del av grillen som på Volvo 9700, annars topp! Scania och Saab har ju numera gått helt skilda vägar, men här syns tydligt arvet från Saab. Fronten påminner om dagens 9-3. :D

VDL är väl fd Bova?

Staffan Sävenfjord

Citat från: SimonB skrivet 27 oktober 2010, 18:10:05 PM
VDL är väl fd Bova?

VDL är en holländsk-belgisk busstillverkare och en sammanslagning av Bova, Jonckheere, Berkhof och Kusters. Dessa namn har hittills använts men kommer inte att användas längre utan nu blir alltsammans VDL. Bussen på bilden är en vidareutveckling av Bova Futura och Bova Magiq.

Beulas som det frågades om också är en spansk busstillverkare. Säljs i Sverige av Rex Knorr. Han bor i Tyskland men pratar bra svenska och har också ett försäljningskontor i Mariestad. Hans sambo är också från Sverige.

Peter Elmheden

Citat från: SimonB skrivet 27 oktober 2010, 18:10:05 PM