Säkerhetskontroll!

Startat av Bossekaka, 27 oktober 2010, 10:08:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bossekaka

Ett antal garage, nämner inga bolag, utför sina säkerhetskontroller på bussarna med hjälp av dom som städar och tankar bussarna på kvällar och nätter, och sedan signerar ett papper som ligger i bussen, när sedan föraren kommer på morgonen kan han/hon bara sätta sig i och åka. Detta är mycket märkligt enligt mig och mina kollegor, att det får vara så här, vad händer om man blir stoppad av polisen, och jag visar upp ett papper som någon annan skrivit på att allt är ok.
Skulle vara kul att höra lite åsikter om detta, och vad det är som gäller, för det är ju mitt körkort.

ch

Det är egentligen ointressant om det är personal på ett inhyrt städbolag eller om det är personal anställd av bussbolaget som gör det. Det är föraransvar.

Du kan aldrig köra iväg med en buss där alla varningslampor blinkar, däcken är blankslitna, halvljusen är trasiga etc och säga att du har papper på att bussen är hel och laglig. Precis lika lite som du på väg från Bilprovningen kan vifta med ditt godkända besiktningsprotokoll för att hävda att du har papper på att halvljuset var helt tidigare på dagen.

Har en bekant inom lastbilsåkerivärlden som för flera år sen välte min sin dragbil och släp. Släpet var plomberat av tullen och fick inte brytas. Han hävdade givetvis att han inte kunde göra en koll huruvida lastsäkringen var tillräcklig och korrekt utförd, men han fälldes ändå för att han inte hade personligen kontrollerat lastsäkringen av plomberat tullgods. Det är alltid ett föraransvar.

Sen har givetvis företaget ett ansvar i att inte skicka ut olagliga, trasiga eller felaktiga fordon. Men det är givetvis lite av tvåvägskommunikation som krävs. Om föraren aldrig säger till så kanske felet aldrig åtgärdas. Om företaget aldrig lagar återkommande fel så tröttnar förarna på rapportera.

Nu kanske inte arbetsgivarna förväntar sig att du som förare gör en säkerhetskontroll av fordonet när du börjar, men det ska du faktiskt göra ur juridisk synvinkel. Även när du sätter dig i din privata bil. ;-) Det bör således finnas tid avsedd för detta, men det kan också bli lite problematiskt vid t.ex förarbyte på en hållplats mitt under pågående tur/omlopp. Den avgående föraren ansåg inte det vara ett problem med bussen, den pågående föraren anser inte att bussen är körbar. Ombord sitter passagerare som blir förbannade. Vad göra?

New_options

groenis

Det enda tank och tvättpersonal gör är att kolla att belysning fungerar sen så blir det förarkontroll.

/Lennart

SimonB

Citat från: ch skrivet 27 oktober 2010, 11:20:47 AM
Har en bekant inom lastbilsåkerivärlden som för flera år sen välte min sin dragbil och släp. Släpet var plomberat av tullen och fick inte brytas. Han hävdade givetvis att han inte kunde göra en koll huruvida lastsäkringen var tillräcklig och korrekt utförd, men han fälldes ändå för att han inte hade personligen kontrollerat lastsäkringen av plomberat tullgods. Det är alltid ett föraransvar.

Det låter ju som direkt vansinne. I så fall skulle det ju krävas att TIR-transporter går med samma chaufför hela vägen...

Ersa

Citat från: ch skrivet 27 oktober 2010, 11:20:47 AM
Nu kanske inte arbetsgivarna förväntar sig att du som förare gör en säkerhetskontroll av fordonet när du börjar, men det ska du faktiskt göra ur juridisk synvinkel. Även när du sätter dig i din privata bil. ;-) Det bör således finnas tid avsedd för detta, men det kan också bli lite problematiskt vid t.ex förarbyte på en hållplats mitt under pågående tur/omlopp. Den avgående föraren ansåg inte det vara ett problem med bussen, den pågående föraren anser inte att bussen är körbar. Ombord sitter passagerare som blir förbannade. Vad göra?

Citat från: New_options skrivet 27 oktober 2010, 13:36:14 PM
fixa fram en annan buss

Det har ju hänt några gånger. Den nye föraren vid en avlösning vägrar köra en meter pga t.ex trasig färdskrivare som felrapporterats i flera dagar, och felanmäldes även av just den föraren dagen innan när denne lämnade ifrån sig bussen. Så kommer den tillbaka dagen efter, och konflikten är ett faktum. Naturligtvis sker sådana konflikter alltid på en vardag då den defekta bussen är fylld både med rikliga mängder bagage samt Bussgods. :P

Karsten

Citat från: groenis skrivet 27 oktober 2010, 15:32:00 PM
Det enda tank och tvättpersonal gör är att kolla att belysning fungerar sen så blir det förarkontroll.

/Lennart

I praktiken eller?

I teorin på ett av de stora bolagen sköter tvättpersonalen hela säkerhetskontrollen så som det beskrivs i ursprungsinlägget.

Jag tycker nog inte att det är rätt sätt att arbeta på, men nu är det på det viset. Den enda vinsten jag kan se med detta upplägg är att man i stället för att betala bussförarlön till den som utför säkerhetskontrollen kan betala en något lägre tvättarlön.

JDS

Nja... man kan väl i princip också vinna det att bussen sannolikt kommer att befinnas felfri av föraren. På så sätt kan man chansa och ge föraren en kort tid för uttag, utan att det särskilt ofta resulterar i försening. Föraren förväntas (enligt lagen) alltså kolla, men det ska inte (som verksamheten är organiserad) finnas något att haka upp sig på.

Men i praktiken är ju allt detta en ganska avancerad lek med reglerna, där underlaget liksom flyter omkring under fötterna: när bussen kollas av tvätten heter det att föraren ska kolla den, och när föraren kommer heter det att den är kollad och klar så det är bara att köra. Och när någon upptäcker en brist som hindrar uttag så utbryter panik  ;D

57010

Är det säkerhetskontroll eller funktionskontroll som menas ? Arbetsgivaren har på det här sättet flyttat över ansvaret för att kontrollerna ska utföras av tvätthalspers för att slippa betala föraren tid för denna , och får jag ett papper på att bussen är genomgången och klar så ska den vara det . Tex däcken leasas ju hos ett flertal dom har ju snubbar som kollar hela tiden på gott o ont , där går väl ekonomin före allt annat kan tänkas får inte bytas för tidigt mm

IntresseTrafik

Jag är kluven till detta med att någon annan en föraren som ska ha aktuell buss gör säkerhetskontroll. Fördelen är att om servicepersonalen gör säkerhetskontroll kan dom byta ut trasig belysning och åtgärda andra enklare fel på en gång. Vilket spar en massa strul för mig som förare när jag kommer på morgonen. Dessutom slarvar många utav mina kollegor med säkerhetskontrollen och även jag ibland, dock försöker jag alltid att göra säkerhetskontroll om tiden räcker till.

Men som förare är du juridiskt ansvarig för fordonet och då borde det vara du som gör säkerhetskontrollen dessutom så är det bra att gå runt fordonet på morgonen för att se eventuella plåtskador eller om det är något konstigt med parkeringen.

Stinsen

Citat från: Bossekaka skrivet 27 oktober 2010, 10:08:12 AM
Ett antal garage, nämner inga bolag, utför sina säkerhetskontroller på bussarna med hjälp av dom som städar och tankar bussarna på kvällar och nätter, och sedan signerar ett papper som ligger i bussen, när sedan föraren kommer på morgonen kan han/hon bara sätta sig i och åka. Detta är mycket märkligt enligt mig och mina kollegor, att det får vara så här, vad händer om man blir stoppad av polisen, och jag visar upp ett papper som någon annan skrivit på att allt är ok.
Skulle vara kul att höra lite åsikter om detta, och vad det är som gäller, för det är ju mitt körkort.

Det enda vettiga är väl att lagstiftaren lägger över en hel del av det som det idag är föraransvar på och gör fordonsägaren ansvarig, åtminstone i yrkesmässigtrafik. Då är det i företagets intresse att kontrollerna utförs korrekt, det borde gagna trafiksäkerheten.

ch

Citat från: Stinsen skrivet 06 november 2010, 01:49:22 AM
Det enda vettiga är väl att lagstiftaren lägger över en hel del av det som det idag är föraransvar på och gör fordonsägaren ansvarig, åtminstone i yrkesmässigtrafik. Då är det i företagets intresse att kontrollerna utförs korrekt, det borde gagna trafiksäkerheten.

Så vad du föreslår är att föraren inte ska behöva tänka på säkerheten i det fordon denne framför, för det ska nån kontorsråtta som aldrig ser bussen göra? ;-)

KG

Pratade med en chef om detta. Han sa att vi förare kan bli varnade om vi gör säkerhetskontroll, detta pga att vi då får sen avgång på turen. Jag nämnde detta med föraransvar och han sa bara att det aldrig blivit prövat, jag fick ta det med någon jurist om jag ville bråka.

JDS

Citat från: KG skrivet 06 november 2010, 12:31:03 PM
Pratade med en chef om detta. Han sa att vi förare kan bli varnade om vi gör säkerhetskontroll, detta pga att vi då får sen avgång på turen. Jag nämnde detta med föraransvar och han sa bara att det aldrig blivit prövat, jag fick ta det med någon jurist om jag ville bråka.

Konstigt resonemang. Det är ju han som kommer att bli tvungen att "ta det med någon jurist", den dag han vill göra allvar av sitt hot. Givetvis kan arbetsgivaren inte tvinga sina anställda att bryta mot lagen vare sig det är risk för att åka fast eller inte, det är för övrigt rättsligt prövat att t ex vägran att köra med överlast inte är saklig grund för uppsägning.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 november 2010, 13:39:54 PM
Jag tolkade det hela så att eftersom säkerhetskontrollen görs av annan personal så ingår inte den i förarens uppgift och tid till detta finns inte anslagen, vill man ändå göra en egen kontroll får denna isf ske på fritiden, annars blir avgången försenad och det kan arbetsgivaren anse som maskning eller ordervägran.

Nu tar jag inte ställning till situationen i sig men så här fungerar det.

Ja, men det är ju helt enkelt en bluff från arbetsgivarens sida. Jag värderar inte heller det här, men jag konstaterar att man använder arbetsledningsrätten till att tvinga folk att begå handlingar som är diskutabla ur rättslig synpunkt, en metodik som inte hör hemma i seriös verksamhet.