Två Solaris på mässan

Startat av Ersa, 26 oktober 2010, 22:31:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Först ut en modell jag gärna hade velat provköra. Stående gas och broms var inget jag blev överdrivet imponerad av, då en Urbino in min smak enbart ska ha hängande pedaler. Nåja, kopplingen var iaf hängande. Den sexväxlade väldigt manuella växellådan kändes gedigen och saknar nog en hel del elektronik. Lite "back to basic" över den.

Glad försäljningschef i bakgrunden som gärna bidrog till att jag tydligen vann den interna tävlingen "nörden som samlat på sig flest souvenirer" bland mitt nördiga sällskap. ;)

Niclas Rosenius

Vadå, du släpade väl inte på nåt idag  ::)

//Niclas

Möllers

Fanns det ingen trådbuss då tänker på den nya som finns i Landskrona.
Visade dom inte upp den där  ???

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 oktober 2010, 22:34:46 PM
Vadå, du släpade väl inte på nåt idag  ::)

Hade jag varit där alla tre dagar hade jag väl behövt leja Ceris Resor till att köra hem grejer i godssläpet när de kör upp till Sundsvall via Uppsala. ;D

Patrik

Citat från: Ersa skrivet 26 oktober 2010, 23:02:49 PM
Hade jag varit där alla tre dagar hade jag väl behövt leja Ceris Resor till att köra hem grejer i godssläpet när de kör upp till Sundsvall via Uppsala. ;D

Gör en tråd som heter "Ersas souvenirer" så vi får se  ;)
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 26 oktober 2010, 22:31:35 PM
Glad försäljningschef i bakgrunden som gärna bidrog till att jag tydligen vann den interna tävlingen "nörden som samlat på sig flest souvenirer" bland mitt nördiga sällskap. ;)

Precis, upp till bevis! CD hade tre kassar.... ;)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

buskörare

Är det nån av dessa som liknar Solarisens grundutförande pedalmässigt jämfört med dom vi har? Skulle vilja provsitta ett orginal och jämföra.

bisquit

'Haha reklamprylar ja.. Hade så pass mycket att man lasta över lite på Farsgubben. Har knappt tittat på prylarna än.. Men mycket blev det!

homer

Citat från: Ersa skrivet 26 oktober 2010, 22:31:35 PM
Den sexväxlade väldigt manuella växellådan kändes gedigen och saknar nog en hel del elektronik. Lite "back to basic" över den.

är de inte så med allt från Solaris? back to basic alltså... på gott och ont

Ersa

Citat från: homer skrivet 27 oktober 2010, 22:15:53 PM
är de inte så med allt från Solaris? back to basic alltså... på gott och ont

Nja, i vanliga Urbinon är det väl lika mycket avancerad elektronik som i vilken jämnårig Volvo, Scania eller MAN som helst.
Nya bussmodeller med enkla tekniska lösningar utan en massa datorer som ska styra bl.a dörrar och automatkopplingar och växellådor har jag inte sett sedan 1998 då Fridströms Volvo B7R förserie-Vega med Carruskaross och lång trög växelspak tillverkades. Med "back to basic" menade jag en sån buss, med så lite avancerad utrustning som möjligt. Ju färre avancerade saker man har, desto mindre är det som kan gå sönder. :)

buskörare

Funderar på hur dom tänkte när dom placerade hatthyllorna så långt ner? Långa personer slår garanterat huvudet i dom.Även "utbyggnaderna" med lampor och fläktar är perfekta att slå huvudet i? För korta mig var det inga problem alls.