Nya bussen till Norrlandskustlinje 10

Startat av Ersa, 26 oktober 2010, 22:06:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


Många lampor på taket. :D


Godssläpet är nu tillbaka på allvar. :)


Rullstolslyft finns givetvis.


Bussarna har Norrtågs design i blått med gult tak.


Trevlig förarplats.


Matchande färger på stolarna. Gult även på bagagehyllornas undersidor.


Handikappanpassad mittplacerad toalett som tog upp 2-3 stolsrader.

Niclas Rosenius


    Ja, denna var riktig trevlig att se på mässan.

     //Niclas

   

RoggaBoy

Snygg design på bussen, men tråkigt att man aldrig kommer att åka den. Hoppas Veolias bussar får likadan design på de nya bussarna.  ;)

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 26 oktober 2010, 22:09:09 PM
Hoppas Veolias bussar får likadan design på de nya bussarna.  ;)

Det vore högst naturligt om det blir samma färgkrav linje 100 Umeå-Haparanda.

RoggaBoy

Kanske finns någon ny DD av Veolia på plats i Älvsjö?

Niclas Rosenius

Citat från: RoggaBoy skrivet 26 oktober 2010, 22:15:12 PM
Kanske finns någon ny DD av Veolia på plats i Älvsjö?

    Nepp, inga DD till Veolia på plats. Endast Beulas, Setra, VH och Ayats hade DD på plats.

    VH:s DD var Orusttrafiken, Beulas hade en som skulle till Spanien och Setra o Ayats var bara demo bussar.

     //Niclas

Henrik Palmqvist

Vad är detta för nåt?.  Tycker inte det passar med sådant "Dinky Toys" på en sån linje.    Och förstår absolut inte vrf man börjar köra med släpvagn efter bussen, istället för traditionella godsbussar av tursitmodell? .   Komforten för passagerarna blir sämre, samt restiden ökar.

/ Henrik


SimonB

Hur många här tror att de kommer att hålla sig till 80 med släpet, och att chaufförerna inte kommer att pressas till att köra fortare....?  ::)

RoggaBoy

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 26 oktober 2010, 22:29:52 PM
Vad är detta för nåt?.  Tycker inte det passar med sådant "Dinky Toys" på en sån linje.    Och förstår absolut inte vrf man börjar köra med släpvagn efter bussen, istället för traditionella godsbussar av tursitmodell? .   Komforten för passagerarna blir sämre, samt restiden ökar.

/ Henrik



Restiden Umeå - Sundsvall är idag 4h på Linje 10 så tror nog inte att restiden blir längre utan kortare som vissa förare sagt.

Greger Larsson

Det är inte heller alla avgångar som är godsbärande, t ex inte under helgerna. Det blir ju också enklare att göra bussomloppen med bara en busstyp, medan man låter vagnarna få sina egna omlopp.

Ersa

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 26 oktober 2010, 22:29:52 PM
Vad är detta för nåt?.  Tycker inte det passar med sådant "Dinky Toys" på en sån linje.    Och förstår absolut inte vrf man börjar köra med släpvagn efter bussen, istället för traditionella godsbussar av tursitmodell? .   Komforten för passagerarna blir sämre, samt restiden ökar.

Detta är en form av nytänkande som man började med redan för 10 år sedan i Västerbotten då Sjögrens köpte ett buss + godssläp för att slippa behöva köpa en stor dubbeldäckare då kraven var lågentré och godsrum i samma buss.


SimonB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2010, 22:47:08 PM
Vagnarna kan ju lämnas och hämtas av en senare tur, dock är jag en aning oroad över dess litenhet, i första skedet sades det att treaxliga kärror var aktuellt men så små som kärran är nu förstår jag att två låghjulade axlar räcker, men har godset minskat så mycket?

Hur mkt får man lasta i de nya släpen? Hur många flakmeter är de på, och finns kylaggregat?

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 26 oktober 2010, 22:50:35 PM
Hur mkt får man lasta i de nya släpen? Hur många flakmeter är de på, och finns kylaggregat?

Kylaggregat finns på framsidan. Resten av frågorna lämnar jag till någon annan.

Niclas Rosenius

Citat från: SimonB skrivet 26 oktober 2010, 22:50:35 PM
Hur mkt får man lasta i de nya släpen? Hur många flakmeter är de på, och finns kylaggregat?
Citat från: Ersa skrivet 26 oktober 2010, 22:53:08 PM
Kylaggregat finns på framsidan. Resten av frågorna lämnar jag till någon annan.

   Skall försöka komma ihåg att kolla upp detta imorgon.

    //Niclas

Greger Larsson

Kärran lär väl i alla fall ha full bredd och då blir det 8 eller 9 pallplatser, och det är ju mer än de nuvarande dubbeldäckarna som tar 6+½.