EFTERLYSNING! BUSSTRAILERDRAGARE....EN LÖRDAGSNÖT ATT KNÄCKA!!

Startat av fd SL BUSSMECK, 15 september 2007, 07:43:29 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

fd SL BUSSMECK

När jag jobbade på söder(stockholm) i mitten på nittiotalet så stog det ofta på katarinavägen vid slussgaraget ett ekipage som fångade mitt intresse och som jag har funderat många gånger på vad det var för något,vad den användes till,vem som har byggt den och vilka bussbolag som ägt den.

Den såg ut som följande: "Dragbilen" var en buss (vet ej märke men trolv. volvo)som man hade kortat karossen på till två tredjedelar av chassits längd och satt en vändskiva längst bak.

Semitrailern som var påkopplad var av den gamla typen dvs. helt i plåt lite rundad i framkant och endast öppning bak. Dom var väldigt vanliga på sexttiotalet,hela detta ekipage var svenskreggat och blå målat.

Är det någon som har bild på detta ekipage kanske? 

fd SL BUSSMECK

detta fantastiska internet är förbluffande  :o:)  tackar så ödmjukast för svaret,hoppas nu bara att micke har något bild,han kanske har tagit på den jag beskrev.... ;)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 07:59:40 AM
Fanns även ev Volvo B58 Kjellberg men den har nog aldrig lämnat Norrland.

Är jag rätt ute om jag funnit två bilder på Diligens 7550-S (DXS826) på min dator? Fotograf nr 1 är okänd men nr 2 är Greger Larsson. Tyvärr kan jag inte leta reda på bilden via Gregers hemsida, för den har jag tappat adressen till, men jag kan lägga upp bilden här om jag får för honom.

Ove Bojarp

Det är inte så många år sedan jag såg en sådan i Solna, då ingick den i ett därvarande tivoli.

Ersa

Citat från: Ove Bojarp skrivet 15 september 2007, 15:37:02 PM
Det är inte så många år sedan jag såg en sådan i Solna, då ingick den i ett därvarande tivoli.

Var den blå?
I så fall mötte jag samma "buss" i Rånäs för 1½-2 år sedan, i just tivolitjänst.