Någon som har mer information? (Nacka/Värmdö)

Startat av at1981, 26 oktober 2010, 20:16:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hej!

Jag har hört från lite olik a håll att Nobinas 18xx-vagnar i Nacka/Värmdö ska väck inom en ganska så snar framtid och ersättas med ca: 100 vagnar från Bromma.

Nu undrar jag vad det är för sorts vagnar och vilket fabrikat det är på dessa ca: 100 vagnar som skall komma från Bromma, det måste röra sig om både ledvagnar och boggivagnar i sådana fall efter som 18xx-serien innehåller både ledvagnar och boggivagnar.

Är det vissa eller samtliga 18xx-vagnar som skall väck? (Vagn 1864 - 1867 är Nobinas finaste boggivagnar komfortmässigt så det vore tråkigt om de ska väck)
Vad är det för vagnnummer på dessa ca: 100 bussar som skall tillkomma från Bromma?
Skall dessa 100 bussar ersätta fler vagnar än bara 18xx-vagnar? (Om ja, vilka då)

Vart ska dessa 18xx-vagnar ta vägen när de är utbytta sedan?

Tack på förhand för svar. :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Omnilasse

Citat från: at1981 skrivet 26 oktober 2010, 20:16:23 PM
Hej!

Jag har hört från lite olik a håll att Nobinas 18xx-vagnar i Nacka/Värmdö ska väck inom en ganska så snar framtid och ersättas med ca: 100 vagnar från Bromma.

Nu undrar jag vad det är för sorts vagnar och vilket fabrikat det är på dessa ca: 100 vagnar som skall komma från Bromma, det måste röra sig om både ledvagnar och boggivagnar i sådana fall efter som 18xx-serien innehåller både ledvagnar och boggivagnar.

Är det vissa eller samtliga 18xx-vagnar som skall väck? (Vagn 1864 - 1867 är Nobinas finaste boggivagnar komfortmässigt så det vore tråkigt om de ska väck)
Vad är det för vagnnummer på dessa ca: 100 bussar som skall tillkomma från Bromma?
Skall dessa 100 bussar ersätta fler vagnar än bara 18xx-vagnar? (Om ja, vilka då)

Helt kan inte uppgiften stämma i alla fall - det finns inte ens 100 vagnar i Bromma och där finns bara kortvagnar + ett femtontal (har inte exakta uppgiften i huvudet) nya Scania boggievagnar som levererades under sommaren.) Nu är det så att det vilken dag som helst ska komma besked om vem som ska ta över i Värmdö/Nacka fr.o.m. augusti 2011, så att det skulle ske några större förändringar på det gamla kontraktet undrar jag. Möjligen handlar det om var bussarna från N/V ska ta vägen ifall man förlorar kontraktet. I Bromma är det förövrigt en blandning av Volvobussar, några Mercedes är väl kvar också och Scania finns det några av också, alltså inget som är lämpligt eller som kan klara trafiken i N/V. Dessutom är väl de nya scaniabussarna etanolbussar, och därmed antagligen finansierade genom SL (som alltså inte kan flyttas fritt). Myckt möjligt att Nobina har någon omplacering på gång, men Bromma har ingen nytta av normalgolvsledbussar och N/V har knappt någon nytta av kortvagnar från Bromma...

Carl Eric

Personligen så skulle jag säga att 00xx boggierna är bekvämast...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

HB

Citat från: at1981 skrivet 26 oktober 2010, 20:16:23 PM
Hej!

Att 18**-bussarna är på väg bort stämmer, som du säkert redan märkt. Takten beror dock på vilken resandeökning det kommer att vara innevarande vinter. Att det ska komma 100 bussar från Bromma är en ren anka, men det kommer att komma några boggi- samt ledbussar från Tyresö/Södertälje under vinteern. /Henrik/

Camilla

Fredde

Citat från: Camilla skrivet 27 oktober 2010, 20:01:40 PM
Det ska tydligen komma dubbelledbussar till Nacka/Värmdö till nästa sommar enligt NVP.

http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/SL-i-stort-behov-av-flera-nya-depaer/

Det ska man nog ta med en nypa salt... Eller ett lastbilslass salt? ::)
Då denna typ av bussar inte lämpar sig att backa ut från en vanlig rampplats så är jag tveksam att de skulle gå att få in på någon av de nuvarande depåerna.

Nico

Den s.k. BRT-lösningen är väl även den i sig en utopi. In till Slussen finns det visserligen kanske vissa möjligheter, men genom stan och förbi är en annan femma.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Rådeström

Citat från: Fredde_J skrivet 27 oktober 2010, 22:20:29 PM
Det ska man nog ta med en nypa salt... Eller ett lastbilslass salt? ::)
Då denna typ av bussar inte lämpar sig att backa ut från en vanlig rampplats så är jag tveksam att de skulle gå att få in på någon av de nuvarande depåerna.

Va?
Kanske men får bygga om depån och ställa bussarna "på längs" istället då.
Bussarna kan väl knappast anpassas till depån, utan depån till bussarna som används i trafiken...eller?

Men för övrigt håller jag med dig - realismen ligger nog en bit bort för dessa bussar.

Omnilasse

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 29 oktober 2010, 09:00:52 AM
Va?
Kanske men får bygga om depån och ställa bussarna "på längs" istället då.
Bussarna kan väl knappast anpassas till depån, utan depån till bussarna som används i trafiken...eller?

Men för övrigt håller jag med dig - realismen ligger nog en bit bort för dessa bussar.
Den nya depån Charlottendal är väl planerad för att det ska fungera med 24-metersbussar, men den ska ju inte vara klar före 2016, före dess är det nog knappast troligt - de säger ju inte heller i artikeln att utökningen nästa år ska vara 24-meters. (däremot kan det förstås hända att man testar modellen tidigare med ett fåtal fordon).  Nu är det ju inte heller beslutat med någon utökning av trafiken ännu till nästa år, däremot kommer man förstås inte som Nobina gjort att kunna använda sig av Tyresö - om nu inte Nobina vinner trafiken förstås.