SJ 1351 i Malmö

Startat av Hasse L, 26 oktober 2010, 18:13:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Volvo B58 - Hägglund & Söner 1971.

Fredrik Klint

Oj, en 18-åring! Det skulle vara idag det, vilket rabalder det skulle bli. Beror dagens åldersgränser på bussar att de är sämre eller för att trafikanterna ska få åka mer modernt? Eller bekvämt?  ::) ;)

Trevlig Hägglundare oavsett!

Peter L

...och till synes i väldigt bra skick externt för att vara så gammal. Imponerande! Omlackad på äldre dagar?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter L skrivet 26 oktober 2010, 21:56:34 PM
...och till synes i väldigt bra skick externt för att vara så gammal. Imponerande! Omlackad på äldre dagar?

Antagligen. Många av de skånska SJ-Hägglundarna fick en rejäl uppfräschning i början av 1980-talet.

Göran Nilsson

Trevligt! Åkte med den någon gång hem från skolan i samma veva som bilden togs (och då var jag lika gammal som bussen...).
/GNl

Håkan 62

Dom här var bra att köra!
I Trelleborg hade vi 1350 och 1353.
Vagnarna hade 4 växlad Wilson med Norrlandsväxel.

Mikael T Nilsson

Citat från: Håkan 62 skrivet 28 oktober 2010, 12:03:24 PM
Dom här var bra att köra!
I Trelleborg hade vi 1350 och 1353.
Vagnarna hade 4 växlad Wilson med Norrlandsväxel.

Mycket trevlig bild. Även systervagnen 1352 var enligt mina anteckningar stationerad i Malmö.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Göran Nilsson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 oktober 2010, 19:44:57 PM
Mycket trevlig bild. Även systervagnen 1352 var enligt mina anteckningar stationerad i Malmö.

Såvitt jag vet var hela serien 1350-1356 Malmövagnar (även om någon/några fanns t.ex. i Trelleborg men även dessa tillhörde väl Malmö?). Efter SJ-tiden blev f ö 1354 militärbuss och jag träffade åter på den år 1991 vid P7 i Revingehed (fortfarande i SJ-färg).
/ GNl

Hagglunds

Nån som vet vad det blivit av dessa bussar idag? Dom äldre Hägglundarna
vet man ju hur dom ser ut men dom här som var sist ser man inte alls lika ofta.

Mikael T Nilsson

Citat från: Göran Nilsson skrivet 06 november 2010, 13:53:44 PM
Såvitt jag vet var hela serien 1350-1356 Malmövagnar (även om någon/några fanns t.ex. i Trelleborg men även dessa tillhörde väl Malmö?). Efter SJ-tiden blev f ö 1354 militärbuss och jag träffade åter på den år 1991 vid P7 i Revingehed (fortfarande i SJ-färg).
/ GNl

Tack för de kompletterande uppgifterna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

S Svensson

Bilden visar Hägglundare efter renovering på 80 talets senare del. Var det renoverades vet jag inte.
1350-1357 var tillhöriga SJ Malmö busslinjegrupp. 1350-1354 var utförda med låga säten och 1355-1357 med höga säten. Vid leveransen var dessa varianter målade olika. 1355 gick en tid fredagar till Göteborg och gick där över helgen.Ev gick även på samma sätt i Borås även om jag inte sett dem där. 1307 och 1308 gick även de till Göteborg och Borås. Motsvarande fordon från Göteborg och Borås till Malmö.

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 november 2010, 21:46:14 PM
1354 hamnade efter sin militära bana i Bergsjö i Hälsingland, jag fotade den utanför fd Jvg stn i samhället 9 sept 1994 fortfarande i SJ livrè

Konstigt jag har kort från samma tillfälle, he he!
Vädret tangerade att bli sämre minns jag.

/Christian

bilomnibussen

Vid revisionen hade de satt igen de bakre hörnfönstren kan jag se.
Mvh Jan G