Den första tvärlinjen på E4

Startat av Gunnar D, 26 oktober 2010, 10:53:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Linje 71 (Gröndal-Bagarmossen) får väl sägas vara den första tvärlinjen och kom att binda ihop fem T-banegrenar och två järnvägar (Södertälje resp Nynäshamn)! Här är en H21 Capitol på väg mot Bagarmossen vid hpl Personnevägen den 19 sep 1963.

Mvh Gunnar

Mr G

Magnifikt! Vid den här hållplatsen har man väntat just på 71:an ett antal gånger. Tyvärr är bilden tagen efter 71:ans H20-tid, men en H21 går inte av för hackor heller. A75250 - hörde väl hemma i Hammarby, och det gjorde 71:an också vid den här tiden har jag förstått. Men på H20-tiden måste den väl ha utgått från Söderhallen. För inte stod det någonsin H20 reguljärt i Hammarby?
吉先生

HJP

Ännu en fullträff!
Det som slår mig, är att hållplatsen ligger på E4:an, som redan då kunde vara livligt trafikerad. Ändå finns inngen hållplatsficka, utan bussen stannar i körfältet. Ser jag fel?

HJP

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 26 oktober 2010, 12:26:14 PM
Magnifikt! Vid den här hållplatsen har man väntat just på 71:an ett antal gånger. Tyvärr är bilden tagen efter 71:ans H20-tid, men en H21 går inte av för hackor heller. A75250 - hörde väl hemma i Hammarby, och det gjorde 71:an också vid den här tiden har jag förstått. Men på H20-tiden måste den väl ha utgått från Söderhallen. För inte stod det någonsin H20 reguljärt i Hammarby?

Nångång vid denna tid kunde H20 ses på linje 71, som extravagnar i alla fall. Jag har en notering om att H20 75211 gick på linje 71 (utan turbricka) den 7 jan 1964 e.m. H21 75231-75250 tillhörde Hyh. När H20 konsekvent ersattes av H21 vet jag ej men jag vill ha det till att H20 gick på 71:an i alla fall 1960 men jag kan ha fel för i mars -60 tillhörde 71:an Hyh enl turlista.

Någon som kan tillföra mer info?

/Gunnar

Hasse L

Var det inte så att linjens personal alltid tillhörde Hammarbyhallen, men bussarna från början(?) var uppställda i Söderhallen pga utrymmesbrist i Hyh. I min äldsta turlista daterad 31.10.60 utgår 71:orna dock från Hyh. Ett ögonvittne har för mig intygat riklig förekomst av H20 under 1958.
64:ans Metropoler däremot tillbringade väl betydligt längre tid utstationerade i Söh.

Mvh /H

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 26 oktober 2010, 14:02:38 PM
Ännu en fullträff!
Det som slår mig, är att hållplatsen ligger på E4:an, som redan då kunde vara livligt trafikerad. Ändå finns inngen hållplatsficka, utan bussen stannar i körfältet. Ser jag fel?

HJP

När man ser på hplbilder utmed Södertäljev riktning söderut så verkar ingen ha hplficka. Det kanske var ett inofficiellt busskörfält i vänsterfilen. Eller officiellt? Jag minns inte.

/Gunnar

Mr G

Det blir flera infallsvinklar här:

Jag tror att bussarna på Södertäljevägen vid den här tiden i princip hade en egen fil, alt vänsterfilen var extra bred, så att bussarna kunde köra i sin egen takt med hållplatsuppehåll etc. Tittar man på Gunnars bild från hållplatsen Hökmossen så tycker jag att det syns rätt bra. Biltrafiken kunde tidvis vara rätt tät och snabb, och jag tror att det hade varit ohållbart om bussarna hade behövt tränga sig in i bilfilen efter varje hållplats. Lika besvärligt hade det förstås varit om hållplatsstoppen legat i någon av "bilfilerna". På Gunnars bilder ser det ut som om Södertäljevägen var lugna gatan på den tiden, men så var inte alltid fallet. Rusningstrafiken kunde vara väldigt intensiv, och det var ingen höjdare att ta sig över vägen gående, t ex om man ville ta sig ett dopp i Fågelbadet (Personnebadet) på andra sidan vägen.

När det gäller H20 på 71:an tycker jag att jag är ett bra ögonvittne eftersom jag hade bra koll på trafiken från mitt fönster på den tiden. Det var ju högintressant att det skulle komma en ny linje till denna avkrok i världen (Älvsjö) tyckte man då. Det var något att se fram emot. Bussarna var av en helt ny typ som jag endast sett inne i stan trafikera 99:an. Det var alltså H20 för hela slanten från början. Denna linje tog oss på shoppingturer till det moderna affärscentrat i Hökarängen. Något som var underligt på vägen (tyckte jag) var att bussen körde dubbelriktat på en sträcka. Det kändes konstigt för en buss i linjetrafik. Vid ankomst till korsningen Sockenvägen - Nynäsvägen körde 71:an  nämligen rakt fram på Sockenvägen till Skogskyrkogårdens tunnelbanestation (eller hette den Kyrkogården då fortfarande), gjorde sen en rundpall och åkte tillbaka till Nynäsvägen igen, svängde vänster och fortsatte sen mot Hökarängen.

Jag har inga minnen av capitoler under 71:ans Hökarängentid. Så klart hade man ingen dunderkoll som liten snorunge, men det allmänna intrycket var att det var 100% H20 som gällde på den tiden. Efter att den östra ändhållplatsen flyttat till Bagarmossen börjar capitoler dyka upp allt oftare, men nog vill jag minnas att jag åkt H20 även så sent som 1962, och kanske senare. På den tiden använde jag ofta 71:an som anslutningslinje från Telefonplan efter spårvagnsresa från t ex Fridhemsplan. Och här är jag rätt säker på att det kommit H20 en och annan gång och snurrat runt själva Telefonplan och stannat till vid hållplatsen som låg intill Midsommargården där.  Sen tycker jag att H20 försvann helt, men det tar Gunnar ur mig nu med sin iakttagelse från januari 1964.

Ang den händelsen tänker jag att det troligtvis inte rörde sig om en ordinarietur. Lite mysko förstås att den saknade turbricka. I en turlista för 64E som Gunnar tidigare visat här anges att två av turerna  (86 och 87) går över till linje 71E. Bägge dessa utgår dessutom från Söderhallen.  Så det är väl inte otänkbart att H20 kan ha kommit in på 71:an den vägen även så sent som 1964.

Det ger mig också anledning att fundera om det kan ha gått H20 på 65E någon gång, eftersom i den turlista för linje 65E som Gunnar visat här finns tur 84 som utgår från Söderhallen, kör en sväng Kuggvägen – Hornsplan - Sjättenovembervägen, och sen går över till linje 90E tur 84.

Oj det blev visst långt det här ...
吉先生

Gunnar D

Intressant redogörelse av Mr G ovan.

Jag brukade få nya spårvägskartan i påskpresent varje år. Våren -58 fick jag på så sätt nys om den nya linje 71 för första gången och den verkade spännande. Det bör ha varit en söndag 1958 som jag travade till Telefonplan för att provåka 71:an till Hökarängen och åter. Jag minns jag blev besviken för att det inte var en Metropol eller Capitol utan en annan konstig busstyp (H20) som inte verkade häftig. Nästa minne är att jag en snöig vinterdag kring årsskiftet 1959/60 upptäckte nyuppsatta hplstolpar (utan topptavla) på Blommensbergsvägen vid biografen Tärnan. Vad var detta? Förlängning av linje 71 till Gröndal visade det sig.

I turlistan för 71:an M-F fr.o.m. 14.3.60 utsätts alla turer 1-9 från Hyh. Alltså inte H20 på någon av dessa turer?

Fr.o.m. sep-60 och ca tre år framåt var jag i stort borta från linje 71. Från sommaren -63 och fram till 4.4.64 har jag bara den tidigare nämnda noteringen om H20 annars endast Capitoler dock även H22 från Söh som extravagnar. Metropol kunde dock förekomma i början av 60-talet som AGR visat bild på. Metropol kom i ökande omfattning trafikera linje 71 efter april-64 och fram till Dagen H.

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 26 oktober 2010, 20:15:19 PM
När man ser på hplbilder utmed Södertäljev riktning söderut så verkar ingen ha hplficka. Det kanske var ett inofficiellt busskörfält i vänsterfilen. Eller officiellt? Jag minns inte.

/Gunnar

Jag har ett bestämt minne av att det var hållplatsfickor utmed Södertäljevägen och det syns ganska tydligt på din bild av linje 141 vid Hökmossen. Det är alldeles för mycket sand på asfalten för att vara en körfil för biltrafik. Tittar man sedan på vägen från Västberga/Stockholm innan den kommer fram till "rondellen" så syns det att det bara är två filer.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Ett mindre bra "bildbevis" från den mörka sena vintereftermiddagen den 7 jan 1964. En H20 (utan turbricka) på linje 71 på Korpmossevägen riktning Älvsjö.

Mvh Gunnar

Mr G

Stiligt värre! Det är inte många H20-bilder som jag har sett på 71:an tidigare, så den här smäller högt! Det ser inte ut som hållplatsuppehåll, och så står bussen väldigt nära Amazonen framför, så jag gissar på att bussen står i bilkö på Korpmossevägen och inväntar grönt ljus för att ta sig ut på Södertäljevägen.

Tre personer står framme hos föraren verkar det som, det ser lite mysko ut, nästan som att en av dem sitter på biljettbordet. Kan det ha varit en fullsatt vagn?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 27 oktober 2010, 10:41:52 AM
Stiligt värre! Det är inte många H20-bilder som jag har sett på 71:an tidigare, så den här smäller högt! Det ser inte ut som hållplatsuppehåll, och så står bussen väldigt nära Amazonen framför, så jag gissar på att bussen står i bilkö på Korpmossevägen och inväntar grönt ljus för att ta sig ut på Södertäljevägen.

Tre personer står framme hos föraren verkar det som, det ser lite mysko ut, nästan som att en av dem sitter på biljettbordet. Kan det ha varit en fullsatt vagn?

Det stämmer att bussen stod i bilkö på Korpmossev vid korsningen Hökmossev.
Jag vill minnas att den var fullsatt med vad jag förmodar LM-arbetare.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 27 oktober 2010, 08:34:49 AM
Jag har ett bestämt minne av att det var hållplatsfickor utmed Södertäljevägen och det syns ganska tydligt på din bild av linje 141 vid Hökmossen. Det är alldeles för mycket sand på asfalten för att vara en körfil för biltrafik. Tittar man sedan på vägen från Västberga/Stockholm innan den kommer fram till "rondellen" så syns det att det bara är två filer.

M v h
Ingwar

Vidare analys av bilder av dessa hpllägen visar att du verkar ha rätt. Inkörningen är ofta flack/rak vilket gör att missbedömning kan göras. Hur utkörningen var vet jag inte men antagligen snävare.

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 28 oktober 2010, 06:29:05 AM
Vidare analys av bilder av dessa hpllägen visar att du verkar ha rätt. Inkörningen är ofta flack/rak vilket gör att missbedömning kan göras. Hur utkörningen var vet jag inte men antagligen snävare.

Mvh Gunnar

Hållplatsfickorna var antagligen längre då bussarnas hastighet var högre än på de flesta andra gator och vägar. Jag kommer inte ihåg om utkörningen var snävare.

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 28 oktober 2010, 08:46:53 AM
Hållplatsfickorna var antagligen längre då bussarnas hastighet var högre än på de flesta andra gator och vägar. Jag kommer inte ihåg om utkörningen var snävare.

Kolla hplfickan vid Årstadal söderut 1962! Samt Långskorpan!

http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=3742&recid=134512

/Gunnar