Hotade linjer i uppsala

Startat av Mathias Rickman, 25 oktober 2010, 22:06:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Ja, det är väl som med det mesta... dåligt för dom som det drabbar och bra för oss andra
som slipper betala för tomma bussar.

Ersa

Dra ner på busstrafik som körs parallellt med Upptåget kan man ju göra, men hur blir det med dem som bor mellan järnvägsstationerna då?

60-minuterstrafik på 181:an mellan 5:30 och 23:30, jämt fördelat över hela dygnet, verkar iofs lite knasigt. Mitt på dagen kan ju antalet resenärer inte vara särskilt högt, jämfört med morgon och eftermiddag.

Muk

UL har ju redan dragit in på 181:an (och dess tidigare nummer) i omgångar för att alla passagerare kunde ju åka med upptåget. Hållplatsen vid Thunmanskolan drogs in för att tvinga resenärerna ner till järnvägsstationen. Den direkta trafiken mellan södra Uppsala, Knivsta och Arlanda drogs in för att Upptåget gick till Arlanda. Sedan märkte man att det fanns personer som bodde i knivsta och jobbade i de södra delarna av Uppsala som inte valde att åka upptåg. Hållplatsen vid Thunmanskolan har återkommit, men vissa passagerare hann nog upptäckte hur skönt det är att åka egen bil. Tidigare var det halvtimmestrafik mellan Uppsala-Knivsta-Arlanda. De flesta 182:or gick vidare till Björksta. Finns det folk i Knivsta kvar som arbetspendlar med buss så kan man knappast påstå att de fått det bättre med tiden. Att 181:an överhuvudtaget går kvar är ett under.

KG

Citat från: Ersa skrivet 26 oktober 2010, 09:59:52 AM

60-minuterstrafik på 181:an mellan 5:30 och 23:30, jämt fördelat över hela dygnet, verkar iofs lite knasigt. Mitt på dagen kan ju antalet resenärer inte vara särskilt högt, jämfört med morgon och eftermiddag.

Jag instämmer. Under lågtrafik kan man gott köra varannan timme.

Anders Noren

Nu har även Gefle Dagblad uppmärksammat frågan. Den verkar bottna i den gamla trätan mellan C- och X-landstingen om hur finansieringen av de länsgränsöverskridande linjerna ska fördelas.

bmwknappen

Verka mest vara "mina" linjer mellan Älvkarleby kommun och Gävle det gäller.

Jag får som vanligt känslan att Uppsalapolitiker tycker att Norduppland är en besvärlig avkrok!
Och så går ju länsgränsen rackarns tokigt mitt i "byn"!

501/510 går ju visserligen parallellt med Upptåget men fungerar ju också som matartrafik till Upptåget!
Sen är det en viss skillnad på en buss var 20:e minut (ibland tätare) och ett Upptåg varannan timme!

Anders Noren

Citat från: bmwknappen skrivet 03 november 2010, 14:23:52 PM
Jag får som vanligt känslan att Uppsalapolitiker tycker att Norduppland är en besvärlig avkrok!

Det har lika mycket att göra med att frågan inte angår Hälsingland och därför blir en icke-fråga för X-landstinget.