Büssing i Halmstad 1972

Startat av Bengt Hultin, 25 oktober 2010, 20:33:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Hultin

Halmstads lokaltrafik köpte ett antal Büssingbussar av SL. Här är en av dem fångad på Stora torg i Halmstad 1972.

Stora torg var ända fram till i mitten av 1960-talet den centrala mötesplatsen för stadsbussarna i Halmstad. Då förvisades bussarna till en mer perifier plats, Radioplan. Torget grävdes upp och under det anlades ett stort parkeringsgarage. Så var den tidens anda: Underlätta för bilarna att komma in i centrum medan kollektivtrafiken ansågs ha och få en mer marginaliserad betydelse.

Många ville dock ha tillbaka bussarna i centrala staden och först gick enstaka turer från Radioplan via Stora torg och senare lät man alla bussar passera denna hållplats. Vid mitt besök 1972 gick exempelvis bara var tredje buss på fyran till Gustavsfält via Stora torget så turtätheten därifrån blev 30 minuter jämfört med 10 för linjen i övrigt. Att hållplatsen var populär märks på antalet påstigande.

HJP

Citat från: Bengt Hultin skrivet 25 oktober 2010, 20:33:28 PM
Halmstads lokaltrafik köpte ett antal Büssingbussar av SL. Här är en av dem fångad på Stora torg i Halmstad 1972.
Härliga bilder!
Det var väl några av SLs H25:or som såldes till Halmstad. Jag noterar att bussen på första bilden, fortfarande är A-registrerad.
Även Örebro, köpte några SL-Büssing.

HJP

Bengt Hultin

Citat från: HJP skrivet 25 oktober 2010, 21:49:22 PM
Härliga bilder!
Det var väl några av SLs H25:or som såldes till Halmstad. Jag noterar att bussen på första bilden, fortfarande är A-registrerad.
Även Örebro, köpte några SL-Büssing.

HJP

De sista åren med de gamla registreringsnumren bytte man inte nummer och länsbokstav vid länsbyte. Jag antar att det var efter att de nya numren delats ut, något som skedde ett tag innan nu nya nummerplåtarna faktiskt kom. Jag minns att det nya numret stod på skattemärket tillsammans med det gamla något år innan bytet. Ett skattemärke som var runt och som kunde placeras i en särskild hållare som fanns i varje bil. År 1972 kom de första nya skyltarna. Först ut var nya bilar och sedan började man såvitt jag kan minnas norrifrån.

/Bengt

HJP

Citat från: Bengt Hultin skrivet 25 oktober 2010, 22:07:24 PM
De sista åren med de gamla registreringsnumren bytte man inte nummer och länsbokstav vid länsbyte.

/Bengt
På så sätt. Det förklarar saken.

HJP

Christer K

Citat från: Bengt Hultin skrivet 25 oktober 2010, 22:07:24 PM
De sista åren med de gamla registreringsnumren bytte man inte nummer och länsbokstav vid länsbyte. Jag antar att det var efter att de nya numren delats ut, något som skedde ett tag innan nu nya nummerplåtarna faktiskt kom. Jag minns att det nya numret stod på skattemärket tillsammans med det gamla något år innan bytet. Ett skattemärke som var runt och som kunde placeras i en särskild hållare som fanns i varje bil. År 1972 kom de första nya skyltarna. Först ut var nya bilar och sedan började man såvitt jag kan minnas norrifrån.

/Bengt
Det kommer jag ihåg bytte skyltar på bilar när jag jobbade på Gulf Hjorttorpsvägen i Örebro, fanns en del kunder som inte förstod nymodigheten med nya skyltar som inte visade länsbokstav.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Leif D

;-)

HJP

Citat från: Leif D skrivet 25 oktober 2010, 23:00:45 PM
Här finns lite mer Halmstad-bilder från 1972 (och en del nyare iofs)
http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Halmstad/1972-2003/index.html
Tack för den länken. Nu fick jag lite inspiration till mitt H25-bygge, som legat still i många år.

Det är en Büssing Senator från Wiking, som byggs om till SS H25, för vänstertrafik, i H0-skala.

HJP