Metropol i Västberga

Startat av Gunnar D, 25 oktober 2010, 11:59:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Här ska väl i alla fall en riktig rondell på E4 skymta t.v. En H19 på den klassiska linje 64 gör ett hållplatsuppehåll vid Västbergavägen på sin långa färd mot Långsjö och Skanstull den 19 sep 1963.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 25 oktober 2010, 11:59:27 AM
Här ska väl i alla fall en riktig rondell på E4 skymta t.v.

Mvh Gunnar
Jajamensan! Den rondellen (nybyggd) ligger numera under E4:an, intill OK/Q8-macken, om jag inte tar fel.
Och ännu en fin H19-bild fick vi  :)

HJP

Max W

Härlig bild Gunnar! Som liten parvel kallade jag linje 64 för "morfarslinjen". Han bodde nämligen på Stubbängsvägen i Älvsjö så när min familj besökte mormor och morfar åkte vi 64:an från Varvsgatan till Herrängens Gård (tror hållplatsen vid lekparken hette så).
Härliga minnen Dina bilder väcker Gunnar!

Mr G

Ojojoj. Det känns som tidig julafton idag. Nu funderar jag på hållplatsen vid Västbergavägen i riktning mot Hornsplan (i riktning mot stan skrev jag först, men det gick ju faktiskt att åka mot stan från bägge hållplatslägena). Jag vill ha att den låg i "spårvagnsläge", dvs i en särskild fil mellan nord-och sydgående körriktning på Södertäljevägen. Och någon slags kioskbyggnad har jag också vagt minne utav. Kan minnas fel, Västberga låg precis precis utanför mina jaktmarker på den tiden.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 25 oktober 2010, 12:45:03 PM
Ojojoj. Det känns som tidig julafton idag. Nu funderar jag på hållplatsen vid Västbergavägen i riktning mot Hornsplan (i riktning mot stan skrev jag först, men det gick ju faktiskt att åka mot stan från bägge hållplatslägena). Jag vill ha att den låg i "spårvagnsläge", dvs i en särskild fil mellan nord-och sydgående körriktning på Södertäljevägen. Och någon slags kioskbyggnad har jag också vagt minne utav. Kan minnas fel, Västberga låg precis precis utanför mina jaktmarker på den tiden.

Minns tyvärr inte hplläget mot Hot men sen var det ju avskild busskörbana i alla fall förbi hpl Karusellvägen.

/Gunnar

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 25 oktober 2010, 11:59:27 AM

Här ska väl i alla fall en riktig rondell på E4 skymta t.v. En H19 på den klassiska linje 64 gör ett hållplatsuppehåll vid Västbergavägen på sin långa färd mot Långsjö och Skanstull den 19 sep 1963.

Mvh Gunnar

Riktigt härlig bild på en metropolbuss med lite förortskänsla :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Max W skrivet 25 oktober 2010, 12:43:39 PM
Härlig bild Gunnar! Som liten parvel kallade jag linje 64 för "morfarslinjen". Han bodde nämligen på Stubbängsvägen i Älvsjö så när min familj besökte mormor och morfar åkte vi 64:an från Varvsgatan till Herrängens Gård (tror hållplatsen vid lekparken hette så).
Härliga minnen Dina bilder väcker Gunnar!

Kul att du gillar bilden! Hållplatsen hette Herrängens Gård 1963 men hade bytt namn från Stubbängsvägen något år tidigare!

Mvh Gunnar

Mr G

Nej, det är långt senare än så. Jag vill ha det till att hållplatsen låg i ett eget körfält mittemellan Södertäljevägens nord- och sydgående körbana, så att bussarna tog sig in i hållplatsläget genom att hålla högerfilen genom rondellen. Och sen borde väl de hållt sig i denna fil i mitten av vägen ända ner till Årstadal tänker jag mig. Om det var en kiosk eller hållplatskur låter jag vara osagt, vill ändå minnas att det fanns någon slags byggnad där mitt i vägen.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 28 oktober 2010, 21:38:19 PM
Nej, det är långt senare än så. Jag vill ha det till att hållplatsen låg i ett eget körfält mittemellan Södertäljevägens nord- och sydgående körbana, så att bussarna tog sig in i hållplatsläget genom att hålla högerfilen genom rondellen. Och sen borde väl de hållt sig i denna fil i mitten av vägen ända ner till Årstadal tänker jag mig. Om det var en kiosk eller hållplatskur låter jag vara osagt, vill ändå minnas att det fanns någon slags byggnad där mitt i vägen.

Bilden på 64Va måste vara tagen 1950 så jag förstår att din minnesbild är betydligt senare och att vissa förändringar gjorts sedan bilden togs. Enl turlistan för linje 64 7.9.63: "Södertäljev - (in reserverad fil Mikrofonv/Södertäljev - in spårfil Årstadal/Södertäljev.....)". Jag har ett negativ från hpl Karusellv mot stan som visar en med kantsten avskild busskörbana längst till vänster som rimligen började vid Mikrofonv. Sedan framåt Nybodahemmet borde växlingen till bussfil i högerläge ha gjorts.

Den där kiosken hade nog konverterats till den korvkiosk där vi brukade handla på kvällarna på slutet av 60-talet.

/Gunnar

Mr G

Minnet sviker mig nog. Hållplatsen i Västberga låg säkert till vänster då. Annars borde också Karusellplan ha gjort det. Och där har jag inget minne alls av hållplatsen för 64-66-68. Hållplatsen vid Sockenvägen mot stan låg i alla fall i mitten så då borde övergången till bussfil i högerläge ha gjorts i höjd med Midsommarkransens skola någonstans.
吉先生

robergh

Så långt som till Mikrofonvägen fick jag inte gå vid den här tiden men till hpl Nybodahemmet fick jag gå! Därför kan jag åtminstone bekräfta att bussfilen låg i ytterfil där mot Årstadal (och allt annat vore ju egentligen ologik med tanke på vidare färden mot spårvägsfilen vid Årstadal). Det finns ett speciellt skäl till att jag kommer ihåg just detta och det var att linje 70 på väg in mot stan bjöd på läckra Metropolsvängar med fullt rattutslag när man från Sockenvägen skulle baxa sig in i hållplatsfilen. Mycket läcker utsiktsplats! (Förmodligen bjöd 67:an på samma typ av Metropolsväng från andra håller men det kommer inte jag ihåg!)

Mr H
Som under årens lopp kommit att utvidga aktionsradien betydligt!