Metropol på E4

Startat av Gunnar D, 25 oktober 2010, 09:44:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Här svänger en H19 på linje 141 mot Långsjö Torg upp på E4 vid Hökmossen den 22 apr 1966. Det ser ganska idylliskt ut med rondell och övergångsställe. Men det skulle snart ändras.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 25 oktober 2010, 09:44:50 AM
Här svänger en H19 på linje 141 mot Långsjö Torg upp på E4 vid Hökmossen den 22 apr 1966. Det ser ganska idylliskt ut med rondell och övergångsställe. Men det skulle snart ändras.

Mvh Gunnar
OJ OJ OJ!!!
Här är omgivningen minst lika intressant som Metropolen, som dock förgyller bilden.
"Rondellen" är väl knappast en rondell, utan endast en kort "parentes" "( )" i mittremsan?
Jag minns rondellen vid Personnevägen, några hundra meter längre västerut. En stor sak med fem(!) påfarter.
Vem minns plankorsningen vid dåvarande Motell Gyllene Ratten i Fruängen? Slättgårdsvägen bildade plankorsning med Vantörsvägen på andra sidan Riksettan/E4. Där var heller ingen riktig rondell, utan en lite längre "parentes" "(    )".
Oj, vilka minnen som dök upp nu. Tänk om jag hade bilder på dessa ställen....
När blev Riksettan, E4?

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 25 oktober 2010, 10:12:23 AM
OJ OJ OJ!!!
Här är omgivningen minst lika intressant som Metropolen, som dock förgyller bilden.
"Rondellen" är väl knappast en rondell, utan endast en kort "parentes" "( )" i mittremsan?
Jag minns rondellen vid Personnevägen, några hundra meter längre västerut. En stor sak med fem(!) påfarter.
Vem minns plankorsningen vid dåvarande Motell Gyllene Ratten i Fruängen? Slättgårdsvägen bildade plankorsning med Vantörsvägen på andra sidan Riksettan/E4. Där var heller ingen riktig rondell, utan en lite längre "parentes" "(    )".
Oj, vilka minnen som dök upp nu. Tänk om jag hade bilder på dessa ställen....
När blev Riksettan, E4?

HJP

Självfallet har du rätt i att detta inte är en rondell egentligen till skillnad från Personnevägen som jag minns mycket väl. Har även minne av Gyllene Ratten.
Det finns kanske de som har bilder av dessa platser.
Jag vill minnas att omskyltningen till E-nummer gjordes 1962.

Mvh Gunnar

Mr G

Stööön! Vilken j***a bild! Den här bilden väcker många minnen. Och bilden är sannerligen unik, inte bara för att platsen har förändrats, utan också för att jag inte sett någon bild alls från det här stället tidigare. Tack Gunnar för att du delar med dig!

Här har jag själv korsat vägen många gånger, både till fots och per cykel. Trafiken var förstås inte lika tät som nu, men i rusningstrafiken var trafiken ändå rätt intensiv. En gång välte en sparbanksbuss här och pengar lär ha flugit ut. Det fick jag höra talas om i skolan dagen efter från någon klasskamrat som befann sig nära. Tyvärr blev jag inte meddelad nyheten när pengarna låg i diket!

Rondell har jag alltid kallat den lilla platsen i mitten, men HJP har väl en poäng i att det inte är en rondell, eftersom trafiken på huvudleden inte påverkas av den.

Däremot vid nästa trafikplats var det mycket riktigt en stor rondell med fem tillfartsvägar. Där var det körigt för SS busstrafik att ta sig in i rondellen många gånger. Jag vill minnas att Södertäljevägen var huvudled genom rondellen, och därför blev det lång väntan i vissa förbindelser då bussarna hade 2 eller 3 väjningsplikter att ta hänsyn till. Värst blev det efter 1964 för linje 193 som i ena riktningen skulle runt i fyra femtedelar av rondellen, och måste lämna företräde åt trafiken på E4:an vid inte mindre än 3 tillfällen i samma rondell.

Vid Gyllene Ratten var det väl en vanlig fyrvägskorsning med trafiksignaler. Inga större problem annat än att det gav upphov till långa köer, främst på den korsande vägen där 193:an också skulle ta sig över.

Men, det fanns också ett informellt övergångsställe för fotgängare och cyklister mellan Personne/Svartlösavägen och Gyllene Ratten.  Några hundra meter från spårvägsviadukten för linje 14 och 17 i riktning mot centrum fanns det ett "övergångsställe" över Södertäljevägen som man gärna utnyttjade t ex vid matinéer på biografen Västan i Västertorp.  Jag tror inte att det var skyltat som övergångsställe, utan det var nog mer bara en vanlig överfart över vägen som det fanns på många ställen i landet på den tiden.

1962 var det väl som Europavägarna infördes, och Riksettan försvann.
吉先生

HJP

Citat från: Mr G skrivet 25 oktober 2010, 10:54:26 AM
Stööön! Vilken j***a bild! Den här bilden väcker många minnen. Och bilden är sannerligen unik, inte bara för att platsen har förändrats, utan också för att jag inte sett någon bild alls från det här stället tidigare. Tack Gunnar för att du delar med dig!

Här har jag själv korsat vägen många gånger, både till fots och per cykel. Trafiken var förstås inte lika tät som nu, men i rusningstrafiken var trafiken ändå rätt intensiv. En gång välte en sparbanksbuss här och pengar lär ha flugit ut. Det fick jag höra talas om i skolan dagen efter från någon klasskamrat som befann sig nära. Tyvärr blev jag inte meddelad nyheten när pengarna låg i diket!

Rondell har jag alltid kallat den lilla platsen i mitten, men HJP har väl en poäng i att det inte är en rondell, eftersom trafiken på huvudleden inte påverkas av den.

Vid Gyllene Ratten var det väl en vanlig fyrvägskorsning med trafiksignaler. Inga större problem annat än att det gav upphov till långa köer, främst på den korsande vägen där 193:an också skulle ta sig över.

Vilken historia om sparbanksbussen! Det måste ha grämt dig, att inte ha fått "gräva guld" i diket  ;)
Fem-sex år efter det att bilden togs, körde jag 141:an, men då med H32 Büssing. Då såg platsen ut som idag.

Om "rondell"-typen har något namn, vet jag inte, men vid Gyllene Ratten var  det en likadan, men med längre avstånd mellan "parenteserna" "(      )". Några trafikljus minns jag inte vid den korsningen, men jag har tagit fel förr, så....
På den här tiden, var körkortet tämligen färskt. Hämtade mitt på Överståthållareämbetet i mars 1964. Farsans (och kompisars farsors) bil lånades så fort det gick. Vid ett tillfälle skulle vi slå rekord till Södertälje och tillbaka. På tillbakavägen började motorn koka, och jag blev rädd för vad som hänt. Jag stängde av motorn när vi närmade oss "parentesen" vid Gyllene Ratten, och lyckades, med rykande motor, rulla in till Shellmacken där. Upp med huven och av med kylarlocket. Det fräste farligt om motorn, och vi fick vänta en stund, innan nytt vatten fylldes på. Som tur var, så var det inget läckage, utan endast brist på vatten. Farsan fick aldrig veta något. På bilden ses bilen, en Ford Consul 61:a. Det är min syster och jag, som lyckats låna bilen över midsomma 1964, för att hälsa på släktingar i Småland.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 25 oktober 2010, 12:32:34 PM
På den här tiden, var körkortet tämligen färskt. Hämtade mitt på Överståthållareämbetet i mars 1964. Farsans (och kompisars farsors) bil lånades så fort det gick. Vid ett tillfälle skulle vi slå rekord till Södertälje och tillbaka. På tillbakavägen började motorn koka, och jag blev rädd för vad som hänt. Jag stängde av motorn när vi närmade oss "parentesen" vid Gyllene Ratten, och lyckades, med rykande motor, rulla in till Shellmacken där. Upp med huven och av med kylarlocket. Det fräste farligt om motorn, och vi fick vänta en stund, innan nytt vatten fylldes på. Som tur var, så var det inget läckage, utan endast brist på vatten. Farsan fick aldrig veta något. På bilden ses bilen, en Ford Consul 61:a. Det är min syster och jag, som lyckats låna bilen över midsomma 1966, för att hälsa på släktingar i Småland.

HJP

Kul att se dig med Ford Consul! Sommaren -66 hade min far en svart Ford Zephyr -61 med automat medan jag fick hålla till godo med moppe....

Mvh Gunnar

Niklas Bygdestam

Mvh Gunnar

Det här är alltså den del av motorvägen som kallas Södertäljevägen? Någonstans mellan avfarterna 153 och 154? Så den här vägen man ser på bilden är alltså idag motorvägen före det att den blev ombyggd till just motorväg?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2010, 14:27:48 PM
Det här är alltså den del av motorvägen som kallas Södertäljevägen? Någonstans mellan avfarterna 153 och 154? Så den här vägen man ser på bilden är alltså idag motorvägen före det att den blev ombyggd till just motorväg?

Jag vill kalla den Södertäljevägen i alla fall. Ungefär mitt emellan avfart 153 och 154; fick kolla karta eftersom jag inte är så van vid numren. Det var innan den blev ombyggd till motorväg.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 25 oktober 2010, 13:42:39 PM
Kul att se dig med Ford Consul! Sommaren -66 hade min far en svart Ford Zephyr -61 med automat medan jag fick hålla till godo med moppe....

Mvh Gunnar
Nu får jag skämmas lite, för det var sommaren 1964, som syrran och jag åkte ner till Småland (har ändrat det nu). Körkortet var knappt ett halvår gammalt, så vi var båda förvånade över att farsan släppte iväg oss med hans bil. I infarten till Ljunby, stoppade polisen oss för en körkortskontroll. Lite nervöst var det, men jag växte några cm, när polisen vänlig tackade för sig, och släppte iväg oss.
Ford Zephyr var "storebror" till Consul. Jag tyckte att den modellen var mycket snyggare, men gillade den treväxlade Consulen, med osynkad etta.

Mope har jag kört otaliga gånger, förbi platsen för din bild, på väg till yrkesskolan i Hammarby industri. På vintern blev det dock Metropol på linje 70.

HJP

BengaB40

Hej! Härliga tidsdokumentationer! Men framför allt, vilken snygg syrra du har HJP! Hälsn. BengaB40

HJP

Citat från: BengaB40 skrivet 25 oktober 2010, 20:33:56 PM
Hej! Härliga tidsdokumentationer! Men framför allt, vilken snygg syrra du har HJP! Hälsn. BengaB40
Jo jag tackar! Men det var 46 år sen, när vi båda var unga och hon vacker  ;)  ;)  ;)

HJP

Ingwar Åfeldt

Mvh Gunnar

Jag håller med flertalet skribenter när jag ser denna bild, en höjdare! Innehåller en Metropol och vy från välbekant avsnitt av Södertäljevägen, Riksettan, E4! Åkte buss, i regel linje 66, denna sträcka många gånger och cyklade samma sträcka minst lika många gånger så det är en mycket nostalgisk bild i mina ögon. Mycket tack för den!! Jag har några bilder från sent 50-tal från Gyllene Ratten. Ska se om jag kan hitta dem.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 26 oktober 2010, 09:45:40 AM
Jag har några bilder från sent 50-tal från Gyllene Ratten. Ska se om jag kan hitta dem.

M v h
Ingwar

Försök att göra det för där brukade jag cykla ibland.

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 26 oktober 2010, 14:47:35 PM
Försök att göra det för där brukade jag cykla ibland.

Mvh Gunnar

Jag har inte lyckats hitta de svartvita bilder från Gyllene Ratten jag hade i åtanke. Men några bilder som jag nog redan visat kommer här.

Gyllene Ratten 1959. Dåvarande Riksettan går mellan mig och motellet, Stockholm till vänster och mot Södertälje till höger.

En buss på bild som kan rättfärdiga mitt inlägg. Bussen är vid en punkt ett hundratal meter till höger om bilden på motellet på väg mot Stockholm. Cykelbanan syns tydligt.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 27 oktober 2010, 08:29:43 AM
Jag har inte lyckats hitta de svartvita bilder från Gyllene Ratten jag hade i åtanke. Men några bilder som jag nog redan visat kommer här.

M v h
Ingwar

Tack för dessa bilder!

/Gunnar