Huvudmeny

Gävle, Stadsbussarna

Startat av Kent Skoog, 24 oktober 2010, 18:13:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

Ersa

Så det blev ingen bakdörr? Stadstrafik med dörrställning 1-1-0?

Peter Öden

Hej !

Det är inte alls aktuellt med insättning av en extra bakdörr på dessa Scania Scala.
De sätts in i trafik på lite olika linjer. Bl.a. på linje 1, 2 och 91 och kan ibland före-
komma på andra linjer.

Mvh Peter Ö

AO

De blev grymt bra i sin nya lack och de är ett väldigt trevligt inslag i stadstrafik. Men just en extra bakdörr hade verkligen varit bra. De går som sagt på tunga linjer och att tömma hela bussen vid centrumhållplatsen tar väldigt lång tid. Nobina trafikerade ju även med bussar med denna dörrställning men hade inte gjort de om de vunnit det nya kontraktet då de såg de problem dörrställningen  medförde. Men Gävleborna är ju o andra sidan vana med denna typ av bussar i stadstrafiken, och ingen lär ju klaga på komforten på dessa stolar.

Men det största problemet med att ha dessa i stadstrafik är inte dörrställningen utan  snarare utrymmet för barnvagnar. Det får mer eller mindre bara plats en barnvagn i bussen vilket är ett stort problem. Senast jag åkte med en Scala i Gävle var det en med barnvagn som inte fick åka med eftersom det redan fans en barnvagn (tvillingmodell) på bussen.

Men på linje 91 och evenemangslinjen 13 passar de bra på.

jocke

Jag har hittils inte fått åka dom ännu. Vet inte hur jag misslyckas :/
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Bergenga

Helt sikker på at de har nok belysning for stadstrafikk? ;D
Mvh.
Øyvind Berg

AO

Du får se till att åka dem snart då ;) De är riktigt fina bussar att åka med. Speciellt att länets bekvämaste bussar går i stadstrafik i Gävle och inte i landsbyggdstrafiken;)