Huvudmeny

Solna stads bildarkiv

Startat av Nico, 24 oktober 2010, 11:45:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Lägger detta under 'Ordet är fritt' då bussanknytningen är väldigt svag. Bor som sagt i Solna så jag kanske har mera koll här än på andra håll, men snubblade på Solna stads bildarkiv som nu till stor del är åtkomligt via nätet. Vet inte om det finns liknande sidor på andra håll, men det är inte omöjligt. Bussar och annat är sedan en mindre del av det hela, men frisöker man på t.ex. just »buss« så kommer ändå en hel del kul upp. Bifogar några bildlänkar nedan...

Bilden på första länken, tagen 1964, visar en mindre buss (vad är det för märke?) uppställd vid ett hus på den numera försvunna Liljegatan i Hagalund.
Bild 1

Bilden på den andra länken, tagen 1950, visar istället ett par bussar på Solnavägen utanför Råsundastadion.
Bild 2

Bilden på den tredje länken, taget sista trafikdagen 1959 av en Walter Pöppel, visar några vagnar på linje 15. De har precis kommit från Råsundavägen och svängt söderut på Uppsalavägen. Fiat-huset syns i bakgrunden och fotoplats från infarten till Haga norra grindar ungefär.
Bild 3

Det där får väl fungera som ett smakprov på vad man kanske kan hitta i arkivet...  :D

Edit: Glömde ju förtretligt nog länken till själva arkivet...

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Bild 2. Östra läktaren innan ombyggnaden som gjordes till VM 1958. Har aldrig sett en bild från gatusidan tidigare. Intressant.

Bild 3. En SJ-Capitol väntar på grönt ljus i höger bildkant. Kanske kommer den endast från bussgaraget som väl låg nära Ulriksdal vid den här tiden. Tänkte att capitolerna företrädesvis gick på linjerna till Solna, och inte på längre linjer på landsväg. Men det är bara en gissning från min sida.

Släpvagnen som går som v2 tror jag heter B12 625. Var väl den enda som hade räfflor på utsidan om jag minns rätt. Men det gör jag inte alltid  ???. Det finns andra som kan sånt bättre.
吉先生