Linje 39 i Göteborg 1966

Startat av Bengt Hultin, 24 oktober 2010, 11:11:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Hultin

Den 20 december 1966 står Göteborgs spårvägars B33 nr 206 och väntar på avgång mot Brunnsparken och Fredriksdal. Det var den sista busslinjen med fast konduktör i Göteborg. Vid omläggningen till högertrafik den 3 september året efter skulle nya enmansbetjänade Scania-Vabis CR 76 ta över på linjen som då samtidigt skulle få det nya linjenumret 61.

Linjen hade en något egendomlig hårnålsformad sträckning: Från Johanneberg norrut till Brunnsparken via Avenyn, sedan via Norra Hamngatan, Västra Hamngatan åter mot söder, bara något kvarter väster om det andra linjebenet ner till gränsen mot Mölndal vid Fredriksdal.

Jag följde med i bussen till Kungsportsplatsen, där det också blev en snabb bild när bussen hade lämnat hållplatsen. Bilarna dominerade då det gaturum som idag nästan helt tas upp av hållplatser för kollektivtrafiken. Fyra bilari bredd av tidstypiska modeller.

Gunnar D

Tack för fina bilder på en klassisk Göteborgslinje!

Mvh Gunnar

Mr G

Är det Avenyn som bussen kör in på här? Och vad heter platsen där första bilden är tagen? Här skulle det onekligen behövas en Göteborgs-Ersa!

Verkligen härliga bilder. Blåröken från Saaben syns tydligt och pruttandet när den gasar på kan förnimmas.

Busshistoriskt Forum när det är som bäst!

吉先生

Mats Karlsson

Citat från: Bengt Hultin skrivet 24 oktober 2010, 11:11:32 AM
Den 20 december 1966 står Göteborgs spårvägars B33 nr 206 och väntar på avgång mot Brunnsparken och Fredriksdal. Det var den sista busslinjen med fast konduktör i Göteborg. Vid omläggningen till högertrafik den 3 september året efter skulle nya enmansbetjänade Scania-Vabis CR 76 ta över på linjen som då samtidigt skulle få det nya linjenumret 61.
Oj, vad många gånger jag hoppade av och på bussen vid denna hållplats åren 1973-77!! Till att börja med hette linjen 61 och trafikerades av B43, B30 och B34. Hösten 1975 bytte den nummer till 40. Då infördes även ledbussar B31. Ibland slog de knut på sig själva när de skulle vända runt vid denna hållplats och föraren inte klarade detta med enbart rundkörning utan även försökte sig på en backning. Då blev det lite cirkus i trafiken. När minnena ändå rinner till kan jag nämna att snöröjning knappast tillämpades i Göteborg på den tid jag bodde där, utan man förlitade sig på en överdådig saltning. Mina byxben var vita upp till knäna av salt! Det måste ha orsakat mycket rost på bussarna, men trots detta hölls de vid liv av GS. Bussunderhållet var nog mycket bättre förr.

Bengt Hultin

Citat från: Mr G skrivet 24 oktober 2010, 12:06:55 PM
Är det Avenyn som bussen kör in på här? Och vad heter platsen där första bilden är tagen? Här skulle det onekligen behövas en Göteborgs-Ersa!

Verkligen härliga bilder. Blåröken från Saaben syns tydligt och pruttandet när den gasar på kan förnimmas.

Busshistoriskt Forum när det är som bäst!

Citat från: Bengt Hultin skrivet 24 oktober 2010, 11:11:32 AM

Avenyn är bakom ryggen. Bussen går nu in på Östra Hamngatan från Kungsportsplatsen. Där julgranen syns längst bort mitt i gatan ligger Brunnsparken. Observera tornet som sticker upp över husen till höger. Det hör väl till det gamla huset vid Arkaden, gatan som gick på snedden före Brunnsparken och som numera i det nya huset på platsen är en inbyggd galleria.

Jonas Gustafsson

Och vad heter platsen där första bilden är tagen? Här skulle det onekligen behövas en Göteborgs-Ersa!

Bussen står vid Viktor Rydbergsgatans ände med nosen norrut, vi ser alltså söderut. Gatan i bakgrunden som går från vänster till höger i bild är Eklandagatan.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ersa

Även lukten från den förbrända tvåtaktsoljan kan man nästan ana! :)

Jonas Gustafsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 oktober 2010, 12:33:42 PM
Hösten 1975 bytte den nummer till 40. Då infördes även ledbussar B31. Ibland slog de knut på sig själva när de skulle vända runt vid denna hållplats och föraren inte klarade detta med enbart rundkörning utan även försökte sig på en backning.

Linje 61:s östra del blev södra delen av linje 40. Linje 61:s västra del blev sydvästra delen av linje 60.
Men när detta hände flyttades väl ändhållplatsen till Pilbågsgatan en bit utanför bildens högerkant? Hann verkligen ledbussar vända vid Viktor Rydbergsgatans slut? Jag var visserligen för liten för att minnas själv...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Mats Karlsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 oktober 2010, 23:21:30 PM
Linje 61:s östra del blev södra delen av linje 40. Linje 61:s västra del blev sydvästra delen av linje 60.
Men när detta hände flyttades väl ändhållplatsen till Pilbågsgatan en bit utanför bildens högerkant? Hann verkligen ledbussar vända vid Viktor Rydbergsgatans slut? Jag var visserligen för liten för att minnas själv...
//Jonas G
Jo, de vände här från slutet av oktober 1975, men helt riktigt flyttades ändhållplatsen lite senare. Kan det ha varit under 1976?

Bengt Hultin

Jag fick lite tid över i Göteborg i fredags, så jag passade på att ta ett par ersabilder:

Jonas Gustafsson

Stort tack för jämförande nutidsbilder!
Förvånansvärt lite har hänt med den synliga bebyggelsen på 44 år på bägge dessa ställen. I Johanneberg har trädet till höger blivit lite grövre, trottoaren går längre till vänster och kiosken är antingen kraftigt omgjord eller utbytt.

På Östra Hamngatan har hela Arkadenkvarteret längre bort mot Brunnsparken bytts ut (inget torn numera) och ett kvarter till vänster utanför bildens kant revs och nybyggdes härom året.

//Jonas G

Mr G

Alltid roligt med Ersabilder, och de här var väl närmast perfekta. När jag själv har försökt har jag upptäckt hur svårt det är att få till en exakt Ersabild. Avstånd, bildvinkel, linsen, ev ljuset, det är många faktorer som ska passas in. De här Ersabilderna får betyget MVG.
吉先生

Ersa