Huvudmeny

Dåliga "MÄN"...

Startat av Calle, 23 oktober 2010, 18:04:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

...finns det gott om i Göteborg, och då tänker jag speciellt på de korta gasdrivna fordonen. Det finns inte en enda som går rent, utan det vrålar, tjuter, rycker och hoppar om bussen.

Vad som slår mig är att varför just Göteborg ska ha så mycket problem med gasbussar?  ???

JDS

För att Göteborg har så många gasbussar?

Turbo

Kvaliten på gasen kanske? ???

Bingoberra

Gäller även Arriva Jönköpings biogasdrivna MAN-kortbussar (6641-6649). De bussarna felar enormt mycket.
Vrålar och rister som fasiken i backarna, och står man inträngd vid främre dörren finns ingenting att hålla sig i när bussen skakar till - Riktigt obehagligt!
De rister och "flämtar till" vid varje växling, och givetvis har man gjort valet att köra dem på linjen som kanske kräver flest växlingar.
Åkte med en av dem i förrgår uppför en brant backe (Öxnehagaleden), bussen "hackade" uppför hela backen.

Om det beror på kvalitén på gasen är svårt att säga, finns inga andra gasbussar i Jönköping. Nya gasbussar kommer väl inte förrän sommaren 2011, och då försvinner väl MAN-bussarna om det blir operatörsbyte.

Calle

Exakt samma fenomen här i Göteborg... Våra MAN-kortbussar är utrustade med en Voithlåda som borde växla mjukt (vad Voith fö är kända för), men här rycker och slår det i växlingen...

Björn Ax

Samma problem här i uppsala med våra MAN från 2008 tror jag det är. Går otroligt ryckigt så man måste vara väldigt känslig med gasen.

Med våra nyaste gasbussar har det blivit bättre men självklart kommer det andra fel då. Trycker man ner gasen från stillastående så får den ingen kraft alls. Går knappt framåt. Släpper man då gasen och trycker ner den igen då går den normalt igen. Konstigt.

yngrot

Lite trilskande datorer  som ligger bakom ??  . Men stort ptoblem är ju renheten i gasen i Borås har det vart mkt problem med gasen .. och är väl inte helt bra än ..  gas borde kansek inte finnas i bussar??   Vissa fall av strul kan bero på att vissa förare startar bussen för fort innann datorer har känt genom systemen .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Detta problem som ni breskriver är inte växellådan som rycker utan att när lådan växlat speciellt mellan 1an o 2an så verkar motorn få fel bränsleblanding så den börjar rycka. Man kan lätt tro att det är växellådan som orsakar ryckningarna men det är det inte.

Vi hade sånna problem med våra vagnar 120-125 från -07 men har fått bukt med dom mesta ryckningarna. Sedan har vi en av Neoplan-gasled (104) har dessa ryckningar här på GUB.

Släpper man efter lite precis vid växling på gasen så slipper man dessa ryckningar.

//Niclas

lil-sis

Det går att köra de utan galna ryckningar, man får inte vara så ivrig.

Lätt högerfot så går det för det mesta att köra mjukt och fint.

Svårast här i stan är 121 även om den har varit sämre.

76

Tacka vet jag 287.

WHääää whäää whäää!

Calle

Dåliga MAN-bussar är säkert en fråga om bristande underhåll... Det klagades på att Volvo hade problem med sina gasleder, men sen kom man på att MAN brottas med samma problem. Och här verkar Göteborg vara i fokus.

Leo

Jag förstår inte varför det gnälls så mycket på bussar i det här forumet. Vad kan vi som skriver och läser här på forumet göra för skillnad? Varje vecka är det samma sak, dåliga Solaris-bussar, Man-bussar, polska plastbussar, etc etc. Jag trodde att Buss snack inte var någon allmän klagomur.

Ring eller maila busstillverkaren direkt eller skriv till det aktuella bussbolaget som kör bussarna.  :)

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Ax skrivet 24 oktober 2010, 14:48:36 PM
Samma problem här i uppsala med våra MAN från 2008 tror jag det är. Går otroligt ryckigt så man måste vara väldigt känslig med gasen.

Med våra nyaste gasbussar har det blivit bättre men självklart kommer det andra fel då. Trycker man ner gasen från stillastående så får den ingen kraft alls. Går knappt framåt. Släpper man då gasen och trycker ner den igen då går den normalt igen. Konstigt.

Du menar 120-125 som är från -07  ;)

Dom börjar vi få ordning på när det gäller ryckningarna.

Det problem med dom nyare bussarna är på väg att lösas med ett nytt styrprogram.

//Niclas

Jan

Jag har idag kört en Volvo Vega från 2000 på förmiddagen mätareställning 92XXXXkm och på em en MAN CNG från 2006. MAN har inte ens kommit upp i hälften på mätareställning jmf med Vegan. Vegan gick som en gud man verkligen trivdes att köra denna buss. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om MAN.
I branschen i 40 år

Calle

Citat från: Jan skrivet 11 november 2010, 19:09:09 PM
Jag har idag kört en Volvo Vega från 2000 på förmiddagen mätareställning 92XXXXkm och på em en MAN CNG från 2006. MAN har inte ens kommit upp i hälften på mätareställning jmf med Vegan. Vegan gick som en gud man verkligen trivdes att köra denna buss. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om MAN.

Med andra ord; nytt är inte bäst!