Solig höstdag i Nacka (Busslink & Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 23 oktober 2010, 16:00:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer ett bildsvep från en solig oktoberdag i Nacka. Först Busslink 3673 som är en av Södertörns nyaste etanolbussar. Södertörns 3673-77 ligger mitt emellan vagnar i Täbys/Norrorts nummerserie. Även 3671-2 har varit stationerade i Södertörn, men är numera flyttade till Täby/Norrort.

Sedan Nobina 5301 som är stationerad i Tyresö. Vid fototillfället trafikerade den Tyresös "Nackalinje" 821 mellan Nacka sjukhus och Tyresö centrum. Har även Björknäs turer på 821:an? Har för mig att Björknäs hade turer på linjen under 80-talet.

F.d. SL H23A 5460, numera Nobina 1840 är förmodligen en av de Björknäsvagnar som kommer att slopas härnäst. Kanske kommer den att ersättas av en Volvo-boggiebuss från Tyresö senare i höst då Tyresö får nya Scania Omnilink-boggievagnar.

En av Nobina Björknäs många f.d. Blekingevagnar, vagn 5155.

En annan f.d. Blekingevagn, 5173, som dock tillhör Tyresö. Här ser vi återigen Tyresös Nackalinje 821. Boggievagnar verkar vara den vanligaste vagntypen på denna linje.

Slutligen Nobina 4666 som ursprungligen stationerades i Tyresö, men som numera tillhör Björknäs. Boggievagnar verkar även vara den vanligaste vagntypen på linje 409.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl Eric

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 oktober 2010, 16:00:27 PM

Sedan Nobina 5301 som är stationerad i Tyresö. Vid fototillfället trafikerade den Tyresös "Nackalinje" 821 mellan Nacka sjukhus och Tyresö centrum. Har även Björknäs turer på 821:an? Har för mig att Björknäs hade turer på linjen under 80-talet.

F.d. SL H23A 5460, numera Nobina 1840 är förmodligen en av de Björknäsvagnar som kommer att slopas härnäst. Kanske kommer den att ersättas av en Volvo-boggiebuss från Tyresö senare i höst då Tyresö får nya Scania Omnilink-boggievagnar.

Slutligen Nobina 4666 som ursprungligen stationerades i Tyresö, men som numera tillhör Björknäs. Boggievagnar verkar även vara den vanligaste vagntypen på linje 409.

Nej, mig veteligen så kör Nobina Björknäs inga avgångar på 821. Fjollorna används ganska frekvent, och de tillhör alla Tyresö.

Hoppas inte det, 18xx-serien är den trevligaste serien i Björnknäs (bortsett från 00xx). Dessutom så har vi inte så många linjer med lågglovskrav...

Det skulle jag inte säga, det går ladvagnar i ordinarieomlopp på 409... Man ser dem dagligen!

Hoppas att jag inte lät otrevlig, det var inte min mening i så fall!

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael T Nilsson

Citat från: calken skrivet 23 oktober 2010, 17:00:20 PM
Nej, mig veteligen så kör Nobina Björknäs inga avgångar på 821. Fjollorna används ganska frekvent, och de tillhör alla Tyresö.

Hoppas inte det, 18xx-serien är den trevligaste serien i Björnknäs (bortsett från 00xx). Dessutom så har vi inte så många linjer med lågglovskrav...

Det skulle jag inte säga, det går ladvagnar i ordinarieomlopp på 409... Man ser dem dagligen!

Hoppas att jag inte lät otrevlig, det var inte min mening i så fall!

MVH Calken

Tack för uppgifterna. Jag upplevde inget som otrevligt :-) Jag har mest sett boggievagnar på 409:an under 2010, men så är jag ju också så sällan i Nacka.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

MrX

Det stämmer, Tyresö kör samtliga turer på 821. Det är ofta kort och boggiebuss på helgerna eftersom linjen då oftast ligger på omlopp med linje 805. På vardagarna då trafikeringen är högre så körs även mycket ledvagnar då det är många skolor som passeras på vägen.

Och att 18XX skulle slopas då boggievagnar försvinner från Tyresö, man lackerar om Tyresös blåbussar i 53XX, 56XX samt 57XX till rött istället. Flera har redan flyttats till NV och fler kommer väl flyttas dit när de nya bussarna kommer. Så vad som händer med boggiebussarna vet jag inte, några kanske flyttas. Vad som mer flyttas alternativt försvinner från Tyresö återstår att se

the0fiskis

bogi bussar brukar ochså gå rätt frekvent på 414

Mikael T Nilsson

Citat från: MrX skrivet 23 oktober 2010, 17:40:51 PM
Det stämmer, Tyresö kör samtliga turer på 821. Det är ofta kort och boggiebuss på helgerna eftersom linjen då oftast ligger på omlopp med linje 805. På vardagarna då trafikeringen är högre så körs även mycket ledvagnar då det är många skolor som passeras på vägen.

Och att 18XX skulle slopas då boggievagnar försvinner från Tyresö, man lackerar om Tyresös blåbussar i 53XX, 56XX samt 57XX till rött istället. Flera har redan flyttats till NV och fler kommer väl flyttas dit när de nya bussarna kommer. Så vad som händer med boggiebussarna vet jag inte, några kanske flyttas. Vad som mer flyttas alternativt försvinner från Tyresö återstår att se

Tack för bekräftelsen av uppgifterna. Det ska bli kul att se hur placeringarna ser ut efter det att de nya boggiebussarna kommit till Tyresö.

Citat från: the0fiskis skrivet 23 oktober 2010, 18:16:25 PM
bogi bussar brukar ochså gå rätt frekvent på 414

Tack för info. Just denna lördag när jag fotograferade i Nacka gick det blandat med ledvagnar och boggievagnar på linje 414, bl a trafikerade B9S-"särlingen" 6459 på linjen.
Vänliga hälsningar,

Mikael