Huvudmeny

SJ 2871

Startat av Hasse L, 22 oktober 2010, 21:54:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Ja, Swebus 2871 egentligen. Volvo B10M - Säffle, 1988.


Ulf Berlin

Tack för en bild från en plats som man har passerat ett antal gånger men
aldrig stannat upp på för att ta en bild som sådan./Ulf

1896

Oj, vilken härlig bild.  :D 2872 gick på skolturer i Borlänge -97 -99.

Jan

Både 71 och 72 kom till Helsingborg med 6 vxl manuell spiltlåda.
I branschen i 40 år

HB

Hur pass vanligt var det grå fältet längst ner på bussen på andra fordon? Var det någon special i Skåne? /Henrik/

Christian Ljunggren

Citat från: HB skrivet 26 oktober 2010, 10:06:05 AM
Hur pass vanligt var det grå fältet längst ner på bussen på andra fordon? Var det någon special i Skåne? /Henrik/


Färgsättningen fanns i några vagnsserier på bussar i linjeturistutförande och var ej specifikt för Skåne.

Mvh

Christian

HB

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 26 oktober 2010, 17:25:07 PM

Färgsättningen fanns i några vagnsserier på bussar i linjeturistutförande och var ej specifikt för Skåne.

Mvh

Christian

Tack Christian för ditt svar. /Henrik/

Jan

Citat från: HB skrivet 26 oktober 2010, 10:06:05 AM
Hur pass vanligt var det grå fältet längst ner på bussen på andra fordon? Var det någon special i Skåne? /Henrik/

I Skåne fanns de 2 enligt ovan plus 2873 i Malmö och 2874 i Ystad. Den i Ystad var mycket speciell då den inte var enligt beställningen. I övrigt så kom 2 vagnar i 30 serien i samma lack.
I branschen i 40 år

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2010, 18:06:35 PM
2871 och 2872 var B10M-70 13,8 m 56 pl
2873 och 2874 hade 52 pl och Toa, dock finns det en notering om att bägge dessa beställts som B10M-65 13,0 meter.

I a f 2873 var dock de facto en B10M-70 :o


2873 var fram till 1989-07 placerad i Norrköping och användes bl a på
dåvarande linje 830 (Nr-G).

/Christian

1896

Ja, jag minns att 2872 var väldigt lång.

www.wasatrafik.se/swebus/SWEBUS%20II/3.jpg

Jan

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2010, 18:55:47 PM
Ja, jag minns att 2872 var väldigt lång.

www.wasatrafik.se/swebus/SWEBUS%20II/3.jpg

Kommer inte ihåg mer än att hjulbaseb var B10-70
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2010, 18:06:35 PM
2871 och 2872 var B10M-70 13,8 m 56 pl
2873 och 2874 hade 52 pl och Toa, dock finns det en notering om att bägge dessa beställts som B10M-65 13,0 meter.

I a f 2873 var dock de facto en B10M-70 :o

2874 till Ystad var beställd med 56 platser utan toalett och med automat. Nu blev det som ovan och man hade problem att placera den i Ystad.
I branschen i 40 år

Peter L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2010, 20:03:22 PM
Ja i Skåne var man ju inte så van vid att växla, annat än Wilson så jag kan tänka mig att det uppstod trubbel, både med platsantalet och växellådan.

Det var ju lite av samma trubbel när en av 23 seriens manuella bussar flyttades till Skåne på senare år, både den och 2874 hamnade hos Linjebuss sedermera.

Stämmer bra det, Swebus 2323 blev Linjebuss 1086 med placering i Lund och Swebus 2874 blev Linjebuss 1096 med placering i Malmö. Körde själv 1086 på linje 137 från Bjärred i morgonrusning på en förstärkning och det var en minst sagt intressant upplevelse, men väldigt skoj.

Utöver 1086 hade vi också 3221, en Mercedes-Benz O303 från gamla Bussapågarna med manuell låda.

Jan

2320, 2321 och 233x kom till Nordvästra Skåne samtliga med manuellåda.
I branschen i 40 år