Huvudmeny

Tre städer

Startat av Peter Erret, 22 oktober 2010, 19:24:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

Fagersta

Eskilstuna

Strängnäs

Susanne

[/quote]

Nu kan inte jag mycket om bussar och olika linjer men stämmer denna text verkligen?

Taunusch

Det tycks stämma alldeles utmärkt...

Ersa

Citat från: Susanne skrivet 22 oktober 2010, 19:32:52 PM
Nu kan inte jag mycket om bussar och olika linjer men stämmer denna text verkligen?

Jodå, det gör den nog. Bussen tillhör helt klart KR Trafik, och linjenummer+destination stämmer med UL:s tidtabell. Bussen körs nog av KR:s Enköpingsdepå, och linjen verkar ha passning med UL 804 som även den körs av KR i Enköping.

Susanne

Okej, tyckte bara att Klövsjö-Rätan som ligger i Jämtland, vad har UL med Jämtland att göra? Eller finns samma orter runt Uppsala trakten också? Ursäkta min okunskap.

RoggaBoy

Klövsjö-Rätan Trafik = KR Trafik  ;) Företaget kommer därifrån.

Susanne

Okej, förlåt. Jag ska inte lägga mig sånt jag inte vet något om.  :-[

Ersa

Citat från: Susanne skrivet 22 oktober 2010, 19:50:11 PM
Okej, förlåt. Jag ska inte lägga mig sånt jag inte vet något om.  :-[

Jo, det ska du! Frågar man inte, så lär man sig inget! :)

Kort beskrivet startades KR Trafik 1991 av att två taxiåkare i Klövsjö (Sahlén) och Rätan (Olofsson) slog sig ihop, och tog hem ett anbud på kommunala skolskjutsar i södra delen av Bergs kommun. Därefter ser väl den jämtländska delen av historien ut så här (grovt), med reservation för felaktigheter.

1993(?): Vinst av Bergs kommun. Dock lejde man bort en del trafik till. bl.a Danielssons och Axelssons i flera år.
1996: Vinst av södra linje 45 Östersund-Mora
1998: Vinst av Krokoms kommun
2001: Vinst av Östersunds tätortstrafik via dotterbolaget Stadsbussarna som man ägde tillsammans med Orusttrafiken.
2003: Vinst av Brunflo/Bräcke, Härjedalen, Lit/Strömsund samt norra 45 Östersund-Gällivare och 63 Östersund-Umeå.
2003-04: Ena delägaren Olofsson säljer sin del av företaget till Sahlén och Orusttrafiken.
2008: Vinst av Ragunda
2010 Förlust av Berg, Krokom, Brunflo/Bräcke, Härjedalen och Lit/Strömsund.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 22 oktober 2010, 20:17:36 PM
2011: Vinst av halva Linje 14 Umeå - Vilhelmina och Linje 46 Dorotea - Vilhelmina

Tänk att man alltid glömmer bort något viktigt ord. :P Det var "den jämtländska delen" av historien jag valde att hålla mig till, och utelämnade medvetet Västerbotten, Västernorrland, Gävleborg och Uppland.