Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....

Startat av Carl Eric, 22 oktober 2010, 09:55:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: buskörare skrivet 23 oktober 2010, 11:49:10 AMFast jag skrev inte Örebro stadstrafik. Jag skrev Örebro. Vi hade åtminstone uppåt 10 st (orkar inte räkna) egna landsortslinjer och ett flertal vi körde ihop med andra depåer och inte heller där ställdes turerna mer än nån enstaka då och då. Bisquit kanske kan komma på nått jag missat, men jag var aldrig med om att nån linje ställdes helt under de åren jag jobbade.
Nu pratar jag halka.

OK, en miss av mig då enbart Örebro för min del är mera synonymt med staden än med länet. Då tar vi upp det på länsnivå i så fall och då får man alltså jämföra all trafik i hela Örebro län med all trafik i hela Stockholms län... Räknar då även in den trafik som SL har till Gnesta, Bålsta och Uppsala.

Frågan blir då rent allmänt hur många turer som då ställts in proportionellt sett i förhållande till både antalet linjer och till antalet avgångar? Följdfrågor som uppstår är även hur många övriga variabler, såsom t.ex. antalet kommuner/väghållare och därmed entreprenörer som varit inblandade, mängden övrig privattrafik, mängden övrig kollektivtrafik, som i sin tur då kan påverka trafikpusslet?




Att det sedan floppade på många större stråk igår berodde främst på att det under dagen varit blött nästan överallt och att det sedan återfrös med glashala vägar som följd. Då sandning och saltning fortfarande inte verkar ha inletts i någon direkt omfattning av de större väghållarna, så ledde halkan till problem även på riktigt stora stråk som t.ex. länsvägar, men även bl.a. E4.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Fredde_J skrivet 23 oktober 2010, 12:34:00 PM
Vad hade ni för busstyper? Knappast braskamin-vagnar va?



Haha, nä  ;D. Landsortarna var uteslutande Scania Dab och Volvo 8500. Jo, och så hade vi 3 st Scania Lahti.

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 23 oktober 2010, 12:40:17 PM
Haha, nä  ;D. Landsortarna var uteslutande Scania Dab och Volvo 8500. Jo, och så hade vi 3 st Scania Lahti.

Kanske därför det var enklare att ta sig fram då förmodar jag...


buskörare

Citat från: Fredde_J skrivet 23 oktober 2010, 12:43:26 PM
Kanske därför det var enklare att ta sig fram då förmodar jag...



Mycket möjligt.

Bussmicke

OJ, En snöflinga och Stockholm lamslås som vanligt...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Citat från: Nico skrivet 23 oktober 2010, 11:33:29 AM
Lars Ö påpekar en del tänkvärt kring detta med moderna bussar så jag hoppar det och kommer med lite allmänna reflektioner kring detta.... Det finns självklart massvis med saker som SL skulle kunna förbättra, men lite orättvis och missriktad tycker jag ändå att en del kritik är då man i flera fall faktiskt jämför äpplen med päron.

Att lägga allt ansvar på entreprenörerna slår lite fel. Visst finns det en hel del de kan göra, men många störningar består ändå i sådant som SL:s entreprenörer faktiskt inte själva kan påverka. T.ex. sådant som halkbekämpning, att det bara finns ett visst antal tillgängliga tungbärgare o.dyl. är faktorer som är svåra att påverka. Är det halt är det inte heller alltid bussen i sig som är problemet utan den komplexa situationen gör att en mindre situation lätt fortplantas långt ut åt alla håll. Ett stopp på E18 där tre bilar smällt är inget som SL kan göra något åt, men konsekvenserna blir trots det ofta omfattande för SL-trafikens del.

Den SL-trafik som hade mest problem i går var som vanligt den i ytterområdena så när man tar med Örebros stadstrafik i ett exempel så ska man i så fall kanske jämföra just den trafiken med hur det igår fungerade i t.ex. Stockholms innerstad och närområdena (vilket i går fungerade schysst så vitt jag förstår). Områden där det igår fungerade sämre, som t.ex. Värmdö, Roslagen osv. bör däremot hellre jämföras med Lindesberg, Frövi eller motsvarande ytterområden kring Örebro... och då är frågan hur det fungerade där under samma förhållanden och med samma krav på turtäthet som ligger på SL-trafiken?

Sedan finns det även annat som skiljer sig åt mellan SL:s trafik och övriga landet (kanske då att Västtrafik har bekymmer som liknar de i Stockholmsområdet). Bl.a. så är det 26 kommuner inblandade som alla helst vill säga både bu och bä om det mesta och inte alltid är helt införstådda med vad de kan och bör göra i vissa lägen. En del saknar dessutom viss service, kontaktpersoner etc. under icke-kontorstid. Vad gäller vägar och trafik så är även nuvarande Trafikverket inblandade. I många fall är det dessutom en mängd olika entreprenörer kontrakterade för att sköta än det ena och än det andra vilket gör det ännu svårare att greppa.

Lägg som sagt sedan till det jämförelsevis stora trafikutbud SL har samt det relativt sett stora trafikområdet (som i vissa fall även är glesbygd) och jämför sedan med en del av de övriga städer som åsyftas och som då skulle ha så exemplarisk trafik. Att det fungerar lättare i t.ex. Gävle med 10-15 linjer än i Stockholms norra förorter som under högtrafik har i runda slängar 200 linjer att betjäna, och därmed en del gator och vägar som behöver vara farbara, säger sig självt. Turtätheten är i många fall hög även under lågtrafik vilket ställer ytterligare krav på att alla länkar i kedjan fungerar störningsfritt.



Mycket kloka ord!, i stockholms läns ytterkommuner går de mycket b9s och omloppen är avancerat planerade så det är inte så enkelt att bestämma att man bara ska köra 2 axliga bussar på Värmdö. Hade vi som i Örebro län haft 2 axliga 13 meters bussar hade trafiken troligen fungerat bättre, men sen ska man komma ihåg att bussarna är inte ensamma på vägarna...


Citat från: Bussmicke skrivet 23 oktober 2010, 19:34:54 PM
OJ, En snöflinga och Stockholm lamslås som vanligt...

1 dm på mindre än 2 timmar på Värmdö kallar jag inte för en snöflinga...

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 23 oktober 2010, 19:34:54 PM
OJ, En snöflinga och Stockholm lamslås som vanligt...

Menar du inte: "En dm snö och B9S slås ut som vanligt"? Det är väl bara SL som bedriver landsbygdstrafik med "stadsbussar" som t.ex B9S och OmniLink, vilket torde vara en stor faktor för "lamslagningen". Även i Umeå slogs ju alla B9S och boggivagnar ut direkt under Swebus första vinter, medan kortvagnarna med MaxCi i spetsen puttrade fram som inget hänt...  8)

Sen är det ju så att det även brukar finnas gott om privatbilister som är lamslagna på vägarna, vilket gör att bussarna inte tar sig fram.