Skillnad på fortkörning och fortkörning.

Startat av mil, 22 oktober 2010, 08:46:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mil

Tänk på han som skulle släppa förbi ambulansen och får kämpa för körkortet.

Här är en idiot somkörde 193 km/h på en 100 väg och får ynka 4000 i böter och behålla körkortet.

http://www.sydsvenskan.se/bil/article1275058/193-kmtim-inte-vardsloshet-i-trafik.html

Anledningen inga olyckor hände sade polisen så då var det okej och det var ej vårdslöst heller enligt åklagare vart finns likhet inför lagen undrar jag. Tjejen körde 15 km för fort förbi en kamera på en landsväg ingen trafik elelr så men 2400 i böter blev det

Staffan Sävenfjord

Citat från: mil skrivet 22 oktober 2010, 08:46:14 AM
Tänk på han som skulle släppa förbi ambulansen och får kämpa för körkortet.

Här är en idiot somkörde 193 km/h på en 100 väg och får ynka 4000 i böter och behålla körkortet.

http://www.sydsvenskan.se/bil/article1275058/193-kmtim-inte-vardsloshet-i-trafik.html

Anledningen inga olyckor hände sade polisen så då var det okej och det var ej vårdslöst heller enligt åklagare vart finns likhet inför lagen undrar jag. Tjejen körde 15 km för fort förbi en kamera på en landsväg ingen trafik elelr så men 2400 i böter blev det

Han som skulle släppa förbi ambulansen hade ett stort antal möjligheter att köra åt sidan som alternativ så där tycker jag nog att körkortsindragningen var befogad. Det andades väldigt mycket efterhandskonstruktion och dessutom erkände han ju fortkörningen direkt inför polisen. Hur det blivit om han fört upp frågan till domstol i stället vet vi inte.

Men sedan håller jag helt med om att köra 193 km/tim på väg där 100 km/tim är högsta hastighet borde leda till körkortsindragning och rsträngare straff. Att inga olyckor hände får väl närmast betraktas som lyckliga omständigheter. 

pierrew

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 10:29:47 AM

Alltså, kör du i 60 förbi en skola där det är 30 km/h, i 120 på Essingeleden i rusningen (hur det nu ska gå) ligger du illa till eftersom det garanterat benämns som vårdslöshet medans om du kör i 200 km/h söder om Järna på motorvägen en söndagmorgon klarar du dig nästan säkert om du inte har en mängd "prickar" sedan tidigare.

Precis.

Men...
Jag har fått en bot på 7 år.
57km/h på en helt öde 50sträcka i lite lätt nedförslut, tagen med laser 100m innan det blir Blåskyltat 30 och ett övergångsställe med tillhörande farthinder.
Så jag rullade alltså ner för backen med foten på bromsen (bromsade dock inte), då min bil är en sån man måste "krypa" över guppen med annars går stötdämparna i bott,
så alltså hade jag ju inte ens om ja hade bråttom kört över guppet i den hastigheten,
som många mobilpratande mammor och "resesäljare" som gör allt annat än kör bil bakom ratten.  ;)
1200kr i böter bidde de pga tätbebyggt område. Men det var som sagt helt öde.
Hade det varit folk ute och trafik hade jag hållt mina 50.

Sen har jag blivit klockad på en öde motorväg i 153km/h (förutom polisen bakom då) där begränsningen var 90.
Klockan var över 22 på kvällen.
Dock var det en belyst väg så sikten var ju bra.
Kom undan med en tillsägelse.

Så det skiljer ju en hel del i bedömningen beroende på var nånstans och hur det ser ut osv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 oktober 2010, 08:57:31 AM
Men sedan håller jag helt med om att köra 193 km/tim på väg där 100 km/tim är högsta hastighet borde leda till körkortsindragning och rsträngare straff. Att inga olyckor hände får väl närmast betraktas som lyckliga omständigheter. 

Jag håller med. Att köra 193 km/h på 100-väg är vårdslöshet hur man än ser på det, olyckor eller ej. Polisen skulle tagit körkortet direkt. Frågan är om åklagaren kan anses kompetent efter ett sådant beslut, jag tycker han begick tjänstefel.

M v h
Ingwar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 23:59:06 PM
Åklagaren stiftar ju inte lagarna, med nuvarande rättssystem fungerar det så här.

För att man ska kunna anföra vårdslöshet måste man kunna bevisa att sådan förekommit, och det skulle jag påstå är omöjligt om du är ensam på en motorväg eller annan väg av hög standard, det är bra väglag och sikt och ditt fordon är fritt från brister.

Om du däremot görs amma sak på en smal väg full med andra bilister och utför tveksamma omkörningar så blir det vårdslöshet vid avsevärt lägre farter

Kör man närmare 200 på en väg begränsad till 100 km/h så är det absolut vårdslöshet, inget annat. Det är så vitt jag förstår bevisat att personen körde 193 km/h så vårdslösheten är bevisad. Enligt den mall som finns borde han förlorat körkortet i 8 månader. http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm

M v h
Ingwar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 23:59:06 PM
Åklagaren stiftar ju inte lagarna, med nuvarande rättssystem fungerar det så här.

För att man ska kunna anföra vårdslöshet måste man kunna bevisa att sådan förekommit, och det skulle jag påstå är omöjligt om du är ensam på en motorväg eller annan väg av hög standard, det är bra väglag och sikt och ditt fordon är fritt från brister.

Om du däremot görs amma sak på en smal väg full med andra bilister och utför tveksamma omkörningar så blir det vårdslöshet vid avsevärt lägre farter

Hur kan man veta att man är ensam på en motorväg. Möjligen om jag har vunnit på Lotto och kunnat anlägga min egen motorväg där bara jag får köra (ni minns väl reklamen med Bosse). Annars kan det ju väldigt snabbt dyka upp något som t ex en bil som fått haveri och stannat vid vägkanten. Med 193 km/tim närmar man sig en sådan oerhört snabbt. Bilisten kan heller inte ha varit ensam: polisen var bevisligen också där.

Visst kan åklagare få detta till vårdslöshet i trafik om han/hon vill. Fast vi får ju komma ihåg två saker: det är domstolen som dömer (fast i det här fallet väckte åklagaren inte ens åtal)  och det är Transportstyrelsen (tidigare länsstyrelsen) som beslutar om körkortsindragning. Polisen har rätt att omhänderta körkortet på platsen men det är upp till deras bedömning om så skall ske. Vid minsta tveksamhet om Transportstyrelsen skall besluta om körkortsindragning brukar de inte ta det.

Beträffande pierrew:s upplevelser kan det vara så att polisen inte bedömde att bevisningen var tillräcklig för ett fällande. En klockad tid har lågt bevisvärde och fanns det inte fartkamera i polisbilen blir det svårt att kunna föra talan.

Nor1

Jag blev av med kortet för några år sedan när jag körde 127km/h på en helt öde Rv45 utanför Marieholm, Göteborg. Klockan var runt 8 på en lördag morgon, sträckan var då 90-skyltad.
Polismannen som körde bilen ville skriva ner det till 115Km/h men aset som som satt brevid hette Granath i efternamn, det säger väl allt  ;D

/Stefan

mil

Med tanke på att man kan bli av med körkortet för annat än brott som handlar om trafik så är de tju verkligen mysko  man kan bli av med körkortet för att man slagit någon annan perosn med så deta är helt snevridet

lil-sis

Citat från: mil skrivet 24 oktober 2010, 14:14:57 PM
Med tanke på att man kan bli av med körkortet för annat än brott som handlar om trafik så är de tju verkligen mysko  man kan bli av med körkortet för att man slagit någon annan perosn med så deta är helt snevridet

Så konstigt är det inte.

Det har med personlig lämplighet att göra.

Lämpen = lämplighetsintyg. Fast numer heter det väl körkortstillstånd. Man måste vara något sånär normalt funtad och pålitlig för att få möjligheten att ta körkort.

mil

Citat från: lil-sis skrivet 24 oktober 2010, 14:41:27 PM
Så konstigt är det inte.

Det har med personlig lämplighet att göra.

Lämpen = lämplighetsintyg. Fast numer heter det väl körkortstillstånd. Man måste vara något sånär normalt funtad och pålitlig för att få möjligheten att ta körkort.

det spelar ingen roll om duhaft körkortet i ett år eller flera. men ditt resonemang verkar det som att det är lämpligt att få behålla körkortet efter 193 km/h på en  100 väg?
när man har fått körkortet så heter det ju inte lämplighetsintyg länge elelr ens körkortstillstånd

yngrot

Ja nog 17 skall man bli av med körkort när man kör nästan 100km för fort . Alldeles för mesigt inte gå vidare med ett sånt solklart fall av brist på omdöme.. Denna person lär väl knappast köra så mkt laglydigare på andra ställen heller  särsklit som det tydligen är ok att köra så fort...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mil

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 oktober 2010, 15:44:56 PM
Brott där fordon använts i samband med brottet, brott rörande nykterhet, narkotika och vissa våldsbrott kan alla medföra körkortsingripande, döremot sällan förmögenhetsbrott etc.

vet bekanta som dömts för misshandel som blivit av med körkortet och då ansåg rätten det var ringa. Även sådana som dömts för bokföringsbrott har blivit av med körkort

pierrew

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 oktober 2010, 15:54:33 PM
Både de frånkörda poliserna och en annan patrull som sedan stoppade honom utanför akutintaget intygade att det vid inget tillfälle rörde sig om någon vårdslöshet, att bilen var i perfekt skick och sikt o väglag utmärkta.

Precis, man behöver inte vara omdömeslös eller vårdlös för att köra den dubbla hastigheten mot tillåtet.

Olycksrisken är ganska liten på en "öde" väg mitt i natten.
Mer vårdlöst är det i min värld  att köra 60 förbi en 30skyltad skola.

Man läser ständigt av situationen och väljer ju liksom sina ställen att köra för fort på.
Det är skillnad på att köra som en idiot, och köra som en "idiot" med vett  ;)
260km/t mätarfart på en "öde" R40 mot GBG en morgon kl3 är faktiskt inte så himla dramatiskt och farligt  ;)

Visst man kan få punka o köra in i räcket.
Man kan få punka och frontalkrocka med mötande i 90km/t på landsvägen också ;)

Och vi får hoppas att personen klarade sig på sjukan.