En blixtrande SL-buss

Startat av Fredde, 14 september 2007, 21:13:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Ted Selander

Återställd? Den levererades som batteribuss. Det är som bekant framdelen av ett tradtionellt ledbusschassi för tiden från Volvo. Vad är en TD100E motor?

Hade själv tillfälle att få köra ett elektriskt morgonpass, två varv på linje 41, när det begav sig.

/Ted

Pickos

Och detta "småpyssel" är inte närmare definierat? Ingenting är väl omöjligt, å andra sidan.

1:a Korinthierbrevet 10:15

Ted Selander

Vad är en TD100E motor? Jämförelse med dagens motorer/chassier?

/Ted

Cero

Citat från: Ted S skrivet 14 september 2007, 21:28:10 PM

Hade själv tillfälle att få köra ett elektriskt morgonpass, två varv på linje 41, när det begav sig.

/Ted

Då kom du längre än jag. För min del slutade åkturen (som passagerare) på Fleminggatan. Sen vart det stendött med den bussen. ;)

/Cero

Kvarne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2007, 21:39:00 PM
Mja, en hel del intyg och dylikt krävs, vilka oftast kostar pengar och mera pengar.
Dessutom givetvis en fullständig reg besiktning som kostar ännu mera pengar.

//Lars

...och det är totalt omöjligt att genomföra...?

Det skumma i det här är ju att 6998 var den som stod hos Busmarket och en dag var den borta. Enl. uppgift skeppad till Kazakstan, men det verkar ju ha varit fel....såvida det inte är systern, 6999, som är till salu, bara det att det är fel bilder... ???
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kvarne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 08:57:36 AM
Inte alls, bara att det kanske kostar en bra slant så att priset på bussen färdig på gatan blir lite för högt.
Även jag blev lika förvånad som dig att den dök upp på nytt i till salu annonserna.
Som husbuss skulle längden passa bra, som veteranfordon är den ju värdelös genom att den aldrig kan bli orginal igen.

//Lars

Klart det inte går om man är så negativ..... :-|
Om man vill så går det....
Mvh Kvarne

Kvarne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 09:56:24 AM
Negativ?

Att återställa den som batteribuss avsåg jag i min kommentar, den möjligheten torde kunna anses som helt utesluten utan en avsevärd donation på sexsiffriga belopp till batterier och elutrustning.

Att spara en batteribuss med dieselmotor känns inte så aktuellt, men varsågod Kvarne bollen är din.

//Lars

Nej, du. Jag har inga planer på att ta över denna....så jag lämnar vidare bollen...

Mja..jag får en viss känsla av pessimism(stavs det så?) i ditt inlägg. Vet inte hur jag ska beskriva det så att alla förstår; men direkt så är din inställning att det inte går. Det var samma sak när jag gick ut och berättade om 6431. Då fick man höra att det inte skulle gå och så vidare. Det går inte om....det krävs ____ för att göra detta osv osv

Klart det går med hjälp av kontakter och med en viljestark kraft om man nu skulle vilja satsa på den här bussen.
Mvh Kvarne

Ersa

Det verkar finnas ännu en SL-röd buss i närheten, för visst ser det ut som ännu en buss syns till vänster på bild nr 2 i annonsen?

Tråkigt ändå på en så fin vagn att det ska vara sån byråkrati att kunna köra med den på väg. Hade jag haft pengar, och om Vägverket inte vore så nitiska med kostnader för att registrera om bussen så...

Skulle vara kul om man hade kunnat bygga om den till en hybrid av typ "Totota Prius". Fordonet drivs av batterier som laddas upp av motorbromsen, samt övergår till dieseldrift när elmotorn inte orkar med att driva fordonet i höga farter. Men tyvärr lär detta inte vara möjligt.

bjorn_k

Hur det än är med batteri/diesel, reg.besiktning osv... nog var det LÄNGESEN man såg en buss från SL-land som är såhär fräsch inuti =) Åtminstone jag blev glad av att se de bilderna!

Bussmicke

Citat från: Kvarne skrivet 15 september 2007, 10:09:40 AM
Nej, du. Jag har inga planer på att ta över denna....så jag lämnar vidare bollen...

Mja..jag får en viss känsla av pessimism(stavs det så?) i ditt inlägg. Vet inte hur jag ska beskriva det så att alla förstår; men direkt så är din inställning att det inte går. Det var samma sak när jag gick ut och berättade om 6431. Då fick man höra att det inte skulle gå och så vidare. Det går inte om....det krävs ____ för att göra detta osv osv

Klart det går med hjälp av kontakter och med en viljestark kraft om man nu skulle vilja satsa på den här bussen.

Men Kvarne, man kan inte spara på varenda buss.
Håll med om att dessa är udda vagnar i sammanhanget, kan inte vara lönsamt vad gäller dessa-.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Bara en tanke i största allmänhet, men att betrakta något som realistiskt är inte samma sak som att se det pessimistiskt. Själv tycker jag mest att Lasse bara gjort det senare förbehållet (vilket man nog bör göra inför de flesta större projekt), dvs. ställt frågan... Är detta något praktiskt och realistiskt att försöka att genomföra?  ;)   :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kvarne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 10:23:21 AM
Det är inga problem att regga om den som dieselbuss, det är bara att det kostar en slant så är det ett husbussobjekt man letar finns det andra billigare alternativ, jag gjorde en kalkyl på bussen förra gången den var till salu.
Att återställa den som batteribuss osv förklaras i inlägget ovanför.

//Lars

För att få den godkänd som dieselbuss så kommer det bli en totalkostnad(besiktning etc) på ~4000kr vilket
A) Inte är fasligt mycket pengar alls
B) I förhållande till vad ett husbussprojekt kostar inte alls någon kostnad!

....På ditt inlägg, Lars, fick jag känslan av att det skulle kosta betydligt mer....antingen misstolkar jag dig, eller också är det så att din kalkylering var fel(om du fick det till mer än 4000:- ).

Jag tycker det är tråkigt att du verkar ha inställningen till att "....det går inte......." "....det kostar alldeles föööör mkt"....nästan direkt för sånt här.

Och ska vi tala om 6431 så var det så att du var väldigt pesimistisk redan INNAN jag kom med ett förslag till SvOf...
Alltså redan när jag skriv på, det var väl på gamla "snacket", att jag hade köpt bussen....
Mvh Kvarne

bjorn_k

Citat från: Kvarne skrivet 21 september 2007, 12:15:40 PM
För att få den godkänd som dieselbuss så kommer det bli en totalkostnad(besiktning etc) på ~4000kr vilket
A) Inte är fasligt mycket pengar alls
B) I förhållande till vad ett husbussprojekt kostar inte alls någon kostnad!

....På ditt inlägg, Lars, fick jag känslan av att det skulle kosta betydligt mer....antingen misstolkar jag dig, eller också är det så att din kalkylering var fel(om du fick det till mer än 4000:- ).

Jag tycker det är tråkigt att du verkar ha inställningen till att "....det går inte......." "....det kostar alldeles föööör mkt"....nästan direkt för sånt här.

Och ska vi tala om 6431 så var det så att du var väldigt pesimistisk redan INNAN jag kom med ett förslag till SvOf...
Alltså redan när jag skriv på, det var väl på gamla "snacket", att jag hade köpt bussen....

JAG VILL HA DEN HÄR BUSSEN....  :D
Synd bara att ekonomin säger ifrån...  :-[
Någon för ett litet bidrag???

bjorn_k

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 september 2007, 12:28:41 PM
Om du lovar att återställa den som batteribuss så.

//Lars
Hmm, det var ju det det föll på... Annars får vi litterera om den...  :o Nä men skämt åsido, visst vore det häftigt, men jag känner som du att det kommer bli oöverstigligt dyrt... om inte nån batteritillverkare vill sponsra...  ::) Då hade jag lätt kunnat ställa upp på att arbeta lite!