Nya 6343 på utflykt i klaratunneln.

Startat av Janne Brink, 14 september 2007, 20:29:52 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Janne Brink

Läser dagens Råsta-info. Där är en bild på 6343. Vår nyaste buss står med avskalad kylare på taket plus en del andra skador efter ett försök att ta sig igenom Klaratunneln med en fri höjd på c:a 2.90?
Man tar sig för pannan!...och ursäkta att jag är upprörd, men vad är det för sk-t man anställer nu för tiden? Men det är väl bara att ta ut en ny buss och köra vidare som om ingenting hänt.!!

/Janne

Bengt Jönsson

.. eller så kan man ju fråga sig hur det är med linjeutbildningen?
Det finns ju faktiskt uppgifter om hur hög vagnen är på en skylt på instrumentbrädan och sedan finns det förhoppningsvis skyltar där det är "lågt i tak".

Eller det kanske är som idag när jag åkte 62:an (nej, inte "käppexpressen" i 08) där föraren "missade" min hpl. och ursäktade sig med att det var första gången han körde turen..

Grrr... Linjeutbildning där man även får reda på vilka vägar man definitivt inte skall köra...

/B

Fredde

Vilket håll gick denna vagn in i tunneln? En annan vagn hade visst fastnat där idag som kom från Sveavägen. Det finns tydligt uppsatt med diverse hinder för att man inte skall gå ner där från bägge håll.

När jag började var man mycket noga med att notera vilka vagnar som inte fick ta vilka vägar etc.

/Fredde

Göran Nilsson


Och så här såg det ut. Busslink 6343 vid Rödbodtorget i går, den 13 september.
/ GNl

Fredde

Så det är så dom ser ut, utan den på taket... ::)

Tack för bilden.

/Fredde

Fredde

Vad händer med den som körde, kommer dennes körkort att bli indraget å vad kommer böteslappen samt rep av bussen hamna på dvs vem ska betala? Föraren har ju skapat en fara då man inte följt anvisningar vid infart till tunneln.. 

//Fredde

Ted Selander

Trist att det ska behöva hända. All nödvändig info om höjder finns i såväl buss som i gatumiljön.
Efterspelet är dock inte en sak för detta forum att spekulera i eller berätta om.

/Ted



Cero

Citat från: Ted S skrivet 14 september 2007, 22:00:13 PM

Efterspelet är dock inte en sak för detta forum att spekulera i eller berätta om.

/Ted


Varför inte? Detta fall är på intet sätt unikt utan har skett och sker då och då. Vi har alla rätt att göra fel och alla gör misstag, men det intressanta är vad som händer rättsligt i ett läge som detta (alltså inte detta specifika fall). Jämfört med ett "normalt" fall där någon råkar stuka sin egen bil är det en fråga mellan ägare och försäkringsbolag samt att ordningsmakten i vissa fall vill ha ett ord med i laget. När det handlar om ett åkeri blir en tredje part inblandad och frågan är då vad som regleras gentemot föraren respektive åkaren ur lagens och försäkringsbolagets synvinkel, eller kanske snarare, vilka delar av ett åläggande åkaren kan "ta över" från föraren. Dessutom kan det finnas regelverk dem emellan och dessa kan givetvis skilja sig från bolag till bolag och också beroende på hur föraren uppträtt tidigare.

Att vi inte behöver diskutera detta specifika fall är en sak men principfrågorna är klart intressanta ur ett generellt perspektiv.

/Cero

Nico

#8

Citat från: Fredde_J skrivet 14 september 2007, 20:52:09 PM
Vilket håll gick denna vagn in i tunneln? En annan vagn hade visst fastnat där idag som kom från Sveavägen. Det finns tydligt uppsatt med diverse hinder för att man inte skall gå ner där från bägge håll.

När jag började var man mycket noga med att notera vilka vagnar som inte fick ta vilka vägar etc.

Hörde oxå på Radio Stockholm att det tydligen var en favorit i repris även under kvällen som var. Frågan i övrigt är varifrån 6343 kom ifrån igår och var vederbörande förare skulle för tydligen hade han/hon brakat in i tunneln söderifrån. Det är ju inte direkt det normala hållet att angöra City på för en Råstastationerad vagn och det finns heller ingen destination att nå på studs heller så tyvärr får vi liksom ingen utbildning på den kanten.

Det hindrar ju dock inte att man som förare självklart kan och ska hålla koll på egen hand och i synnerhet är det ju viktigt att se sig om och för i områden man inte redan känner till. Vagnen stod i alla fall ikväll och såg sorgsen ut utanför verkstaden i Råsta. Synd att buckla till ett nyförvärv så fort... körde själv 6345 ikväll och inte har dessa vagnar gått långt om man säger så.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico


Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 08:01:14 AM
Förhoppningsvis har kylare och kylfläkt + avgassystem mm klarat sig.

Kikade lite, men det är ju tyvärr svårt att se något ordentligt utan stege. Då jag oftast cyklar till/från eller promenerar hem så har jag dock fått lite fågelperspektiv på't då gångbanan höjer sig över verkstaden. Till största delen verkar plasthuven vara söndertrasad, men sedan verkar även en del metalldelar, som t.ex. bitar av rör och sådant, ligga löst så tyvärr lär det nog (av synen att döma i alla fall) kosta en slant att fixa till det hela.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Skalman

Vilken vagn var den drabbade i fredags då?

Den hade enligt uppgift kommit en bra bit in i tunneln innan det tog
stopp (ca 30 m). Föraren hade tydligen uppgivit att han trodde att bussen
var 2,55 hög, för det stod så på ett klistermärke.

(Då undrar man ju lite försiktigt om han också trodde att den var
3,4 meter bred...?  ::)

Fredde

Märket var nog vänt åt fel håll, händer ju ibland ;)

/Fredde

Magnus_J

kanske är problemet det att det är många som kör taxi  ::) ;D
"snabbaste sträckan mellan A och B är...."

Gick linjeutbildningen i våras och vi fick iaf lära oss att INTE köra den vägen eftersom det INTE går eftersom bussarna är högre än vad tunneln är.
Vem föraren är och hur länge personen har arbetat behöver man inte spekulera i men det kan ju lika gärna hända efter 30 år i yrket som efter 3 månader.

som det sagts hur många lastbilar fastnar inte på olika ställen.. tex. Norrköping och vid stationen i Lund

Bengt Jönsson

Citat från: Magnus_J skrivet 17 september 2007, 10:29:48 AM
kanske är problemet det att det är många som kör taxi  ::) ;D
"snabbaste sträckan mellan A och B är...."

Gick linjeutbildningen i våras och vi fick iaf lära oss att INTE köra den vägen eftersom det INTE går eftersom bussarna är högre än vad tunneln är.
Vem föraren är och hur länge personen har arbetat behöver man inte spekulera i men det kan ju lika gärna hända efter 30 år i yrket som efter 3 månader.

som det sagts hur många lastbilar fastnar inte på olika ställen.. tex. Norrköping och vid stationen i Lund


Numera är det ju standard att den fria höjden / lastprofilen skall vara 4,5 meter på alla stora Europa-, Riks- och Länsvägar.

En standard som faktskt sattes av den avdelningen inom de tyska järnvägarna som när de byggde ut Autobahn på 1930-talet tog höjd för luftledning åt elektriskt framdrivna lastbilar.

Den sista "anomalin" som fanns kvar i Sverige på en stor väg var E4 genom Norrköping men så byggdes den vägen 1940.  numera går ju E4 sedan några år helt utanför Norrköping.

/Bengt

Wolfie

Citat från: Fredde_J skrivet 16 september 2007, 23:45:13 PM
Märket var nog vänt åt fel håll, händer ju ibland ;)

/Fredde

Men att då tro att höjden på bussen bara är 2,55 är inte helt smart ändå, enkelt ögonmått borde säga en att någonting inte stämmer där. Det är bara att skylla ifrån sig.
Tycker det är bättre att erkänna att man helt enkelt tog fel på höjden och trodde att det skulle gå bra, eller att man missade höjdrestrektionen, även det på den här platsen är rätt svårt att göra då det finns både portal med gummisaker och ljusvarning, fast den senare kan ju iofs ha varit ur funktion.
Tyvärr verkar det hända lite från och till att folk missar det, antar att det är lättare hänt än vad man tror. (Har själv varit påväg att missa i ett parkeringshus, hade en skåpbil, första två våningarna gick bra, men tredje var lägre, som tur var upptäckte jag en sista varning så jag klarade mig från takskrap, men att backa i en rund uppfart är inte så enkelt.)