UL:s interimsupphandling klar

Startat av Bussföraren, 21 oktober 2010, 08:58:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Vi kan väl försöka hålla oss till Uppland i denna tråd? :)

Vidare förlorar väl Arnesson Trafik och Bergsbrunna Busstrafik alla sina körningar. Frågan är om de kan fortsätta som underentreprenörer under Nobina, som Skölds Taxi & Buss i Knutby redan är. Om Nobina måste satsa en hel del förare och fordon på bl.a 804:an kan det kanske vara en idé att låta några nyligen arbetslösa smååkare med egna bussar köra några fasta kortbussomlopp dagligen?

KR vann ju skolbussavtalet, så de får väl ändå inga bussar över. Motsvarar de antal bussar man tappar i Enköping samma antal som nu behövs på det nya skolbussavtalet?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 20:46:12 PM
KR tappar ju huvudsakligen ledbussomlopp

Självklart, men kan man då skicka alla Enköpingsledvagnar upp till Östhammar, och istället ta kortvagnar från Östhammar ut till alla små skolkontrakt runtom länet? Då blir det iaf garanterad uppfylld sittplatsgaranti i Östhammars kommun. ;)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 20:54:09 PM
Ja ledbussar med normalgolv torde vara ytterst svårplacerade f.ö och iskalla på beg marknaden.
Om inte Nobina vill köpa till en spottstyver....

Problemet är att man drar på sig högre driftkostnader genom att köra ledbussar.....

Frågan är om KR:s och Nobinas normalgolvade ledvagnar av 2003 års modell kommer att kunna gå i trafik några år in på det nya avtalet efter sommaren 2012. Om svaret är ja, är de ju värda att behålla med sina högre driftkostnader åtminstone under detta korta ettårsavtal.