Vad betyder x

Startat av Ulf Fernestad, 20 oktober 2010, 21:15:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad

Hej på er.
Är det nån som kan ge ett svar eller en bra förklaring på vad x betyder på volvos chassi-modeller 512/513
tackar på förhand Fernestad

BengaB40

Hej! Har också många gånger funderat över detta X! Volvos B510-serie motsvarade ju Rundnos-diesel varianten LV150 på lastbilssidan, som 1949 förbättrades och förstärktes bl.a. med ny typ av växellåda samt effektökning på förkammardieseln VDA från 95 hk till 100 hk. Beteckningen ändrades då till L245. Min hemsnickrade teori är därför att bussarna i B510-serien fick detta X som tillägg i samband med denna förändring. 1950 kom den direktinsprutade VDC-motorn, men jag tror inte detta har med X:et att göra. Hälsn.BengaB40

bilomnibussen

Njahä! Beteckningen X finns med redan från 1946 där jag har noteringen på chassiet 510-1062. Måste vara något xtra med själva chassiet. Det finns även X chassier med bensinmotor FE samt dieslar VDA och VDC.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Det här är verkligen intressant, vore kul om vi kunde hitta lösningen på problemet X! Serieproduktionen av modellen B510 kom igång 1946 och slutade 1952 efter ca 3800 exemplar, därför har jag svårt att tro att över 1000 ex. hann tillverkas redan första året. Att X:et inte har med motortyp VDA,VDC eller FE är helt klart. Ska forska vidare och hoppas återkomma, om ingen annan hinner före! Hälsn. BengaB40

Ulf Fernestad

För att krångla till det lite mer så undrar man varför har denna buss + 4:a syskon från 1950 (står som årsm.1948) som GDG köpte med ASJ-karosser med chassinr. 510-2603,2604,2613,2662 och 2665. samtida från 1948 har ch.nr. som 510-1107, 1065,1273 som exempel, ska tillägga att ex. är B513. Det är nu inte bara GDG som har 26xx nr. även sj och posten är lika som GDG:s
mvh Fernestad

BengaB40

Hej! Har inte hittat något definitivt svar på problemet X. Men i alla fall förbättrades 510-modellen succesivt med bl.a. förstärkt framaxel, förbättrat bromssystem och som tidigare nämnts ny typ av växellåda (5-växl., synkad på 4 växlar) och effektökning på VDA-motorn. Kanske man kan dra en paralell med Scanias 2:a, som infördes framför beteckningen B21/22 när Leyland-växellådan ersatte deras egen 1948? Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Det här besvärande x:et fanns i beteckningarna för massor av individer i de flesta busschassiserier åren 1946-60, bland annat B512, B513, B514, B616, B617, B61501, B61503, B61505, B626, B627, B638, B63506, B63508, B657, B658, B65506 och B65508. Från början fanns endast x, men med åren tillkom också x2, x3, x4 och x5. Jag har aldrig fått någon riktigt bra förklaring till vad x:et betydde, men på något sätt måste det ha indikerat någon avvikelse från grundutförandet. Eller så markerade det avsaknaden av någon siffra eller bokstav.

Tilläggas bör att x:et också förekom frekvent i lastbilsbeteckningarna under samma årsperiod som för bussarna. Dessutom fanns även bokstaven z i flera lastbilsbeteckningar. Den som knäcker vad dessa x och z kan ha stått för bör få nobelpriset i Volvologi.

Sven W

Hej

X1 fanns också. GDG hade 5 st B616X1. Inv nr 102, 133, 138, 164 och 170 med Säfflekaross från 1955.Chassit till dessa hette B616F. Mera förvirring alltså?

Hälsningar Sven

Ulf Fernestad

Citat från: Sven W skrivet 23 oktober 2010, 23:31:38 PM
Hej

X1 fanns också. GDG hade 5 st B616X1. Inv nr 102, 133, 138, 164 och 170 med Säfflekaross från 1955.Chassit till dessa hette B616F. Mera förvirring alltså?

Hälsningar Sven
Hej sven, 102 och 133 var av linjeutförande (38+2) medan 138,164 och 170 var turistare (35) korta i hjulbasen och gich för det mesta på Norges fjäll och fjordar.  Var de enda av detta utförande som GDG köpte vad jag kan se
mvh U Fernestad

bilomnibussen

Jämför även vad jag skrivit om chassinummer under "En GDG".
Mvh Jan G

Ulf Fernestad

Hej på er.
Samtidigt som jag la ut frågan om x-ets betydelse i chassinr. så tog jag även kontakt med volvo buss i Gbg och ställde samma fråga.
Här är svaret som jag fick. // Fernestad

X- ets betydelse

Hej!
Ursäkta dröjsmålet. Jag har varit i Malmö de senaste dagarna och kom hem igår. X-et står för avvikelse i någon detalj/komponent från standardspecifikationen. Mycket under årens lopp har byggts på s k S- meddelande, vilket betyder kundanpassning och därmed avvikelser i olika omfattning. Kan vara bra att ta i beaktande om man letar gamla reservdelar osv.
Att reg.beviset är från 1948 kan bero på att just det året ökades produktionstakten markant till närmare 800, från att tidigare varit några hundra per år. Så det blev många nyregistreringar nu förmodligen grundade på ny typbesiktning. Någon omtypning de närmaste åren krävdes tydligen inte av myndigheterna
Chassi 2604 lär ha tillverkats i början av 1950, eftersom sista chassinr år 1949 för B512/513 var 2499 och sista chassinr 1950 var 3168.
B 512 hade 4700 mm hjulbas och B513    5200 mm.
Hälsningar
Christian

BengaB40

Hej! Intressant! Det enda jag fick fram i mellantiden var en tabell i en instruktionsbok för lastbilen L249 tryckt 1953. Citerar: "Efter typnumret kunna vissa bokstäver vara instämplade, vilka ha följande betydelse: Från standardtypen avvikande totalvikt, K,L,S,T,V,X,Z." Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 03 november 2010, 20:35:32 PM
Hej på er.
Samtidigt som jag la ut frågan om x-ets betydelse i chassinr. så tog jag även kontakt med volvo buss i Gbg och ställde samma fråga.
Här är svaret som jag fick. // Fernestad

X- ets betydelse

Hej!
Ursäkta dröjsmålet. Jag har varit i Malmö de senaste dagarna och kom hem igår. X-et står för avvikelse i någon detalj/komponent från standardspecifikationen. Mycket under årens lopp har byggts på s k S- meddelande, vilket betyder kundanpassning och därmed avvikelser i olika omfattning. Kan vara bra att ta i beaktande om man letar gamla reservdelar osv.
Att reg.beviset är från 1948 kan bero på att just det året ökades produktionstakten markant till närmare 800, från att tidigare varit några hundra per år. Så det blev många nyregistreringar nu förmodligen grundade på ny typbesiktning. Någon omtypning de närmaste åren krävdes tydligen inte av myndigheterna
Chassi 2604 lär ha tillverkats i början av 1950, eftersom sista chassinr år 1949 för B512/513 var 2499 och sista chassinr 1950 var 3168.
B 512 hade 4700 mm hjulbas och B513    5200 mm.
Hälsningar
Christian

Tack så mycket! Då vet vi vad x:et står för, även om det fortfarnade känns det abstrakt. x:et kan tudligen stå för godtycklig kundanpassning, varför den ena B513x inte behöver vara identisk med den andra B513x, om jag förstår rätt. Det är nog så att om ett x anges i typbeteckningen skall varningsklockan ringa så att man skall gå till bussens S-meddelande och kolla.