Huvudmeny

Somnade på bussen...

Startat av Susanne, 20 oktober 2010, 19:52:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Går inte alla chaufförer igenom bussen vid varje varv eller åtmindtonde efter dagens slut.

Somnade på bussen - blev inlåst
Stockholm 20 okt 19:01

En pojke blev inlåst i ett bussgarage efter att ha somnat under färden på onsdagskvällen.

Vid 18.15 på onsdagen ringde pojken polisen. Han satt då inlåst i en buss i en bussdepå i Handen. Han hade gått på vid Gullmarsplan och sedan somnat. När han vaknade igen hade bussen parkerats och stängts igen. Enligt Stockholmspolisen kom en busschaufför till platsen och släppte ut pojken igen.

Möllers

Pojken måste ha sovit gott tur en bussförare kom släppe ut han.
Enu värre om man skulle somna på ett tåg vaknar man är man i göteborg  :o

Björn Lövdahl

Citat från: Mattias Möller. skrivet 20 oktober 2010, 19:55:43 PM
Pojken måste ha sovit gott tur en bussförare kom släppe ut han.
Enu värre om man skulle somna på ett tåg vaknar man är man i göteborg  :o

Ja ska man till Göteborg så är de ju bra;)
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Möllers

Jo klart gör det inget om man somnar då, tänkt man skulle till Halmstad man somnar på väggen ditt.

SimonB

Jag var nära en gång. En sen fredagkväll efter en tung arbetsvecka, tog jag bussen hem från Lund där jag varit på bio. Jag vaknade vid grindarna till bussdepån på industriområdet här i Hörby. Busschauffören skrattade gott. ;)

MrX

Samma sak hände i Tyresö i våras. Då rörde det sig om en kvinna som somnat på bussen. Hon ringde därefter sin kille som kom och skulle hjälpa henne ut. Med varsin mobiltelefon försökte de finns varandra på bussgaraget, kvinnan i bussen och mannen på garageplanen. Det tog tydligen ett bra tag innan de fann varandra och hon hade tydligen varit i bussen bra många timmar. När de väl fann varandra kunde de inte få upp dörren utan fick hämta personal som kunde öppna åt dem.

Ibland undrar man stillsamt varför det finns handtag för att kunna nödöppna dörrarna. Borde hon inte ha funnit dem? Är man i chock kanske det inte är så enkelt men kille som var utanför då, han kanske borde ha kunnat nödöppna dörren utifrån. Tråkigt att det händer men vad gör man?

Slarviga busschaufförer finns det gott om, tyvärr. Hur många har man inte väckt i bussen efter att busschauffören missat dem vid ändhållplatsen. Ett gäng, ganska stort gäng dessutom ;)

Bengt Jönsson

Full värme på så somnar "fyllskallarna" direkt och stör varken sig själva eller medpassagerarna!
;D 8)

/B

KG

Visst, det händer ibland att folk somnar och chauffören ej går igenom bussen. Men tänk hur många tiotusentals bussar som går in för nattvila varje DYGN, det är inte ofta det händer nej... Värre är det med dom som somnar och som man väcker vid ändhållplats och blir aggressiva. Det är alltid chaufföres fel att dom somnat och åkt för långt.  ::)

Ersa

Man kan har lite roligt åt folk som inte tar sig ut, men samtidigt är det rätt skrämmande att majoriteten är så hjälplösa. Om man inte ens kan hitta de uppskyltade luftventilerna till dörrarna på flera timmar undrar man ju hur folk ska kunna hitta dessa efter en mindre allvarlig olycka där föraren slagits ut. Det skulle i extremfall räcka med att föraren svimmar bakom ratten i en stillastående buss, så är alla inlåsta. :(

Fy för slarviga busschaufförer som inte tittar igenom bussen! Det gör man absolut i sista hand innan man lämnar bussen för att låsa den. Men för att slippa ta hand om folk och bli sen hem gör man allra helst genomgången på ändhållplatsen vid omloppets slut, innan man tomkör mot depån. I värsta fall får man då bara köra en liten omväg innan depån för att släppa av en skamsen sjusovare på ett ställe där byte till annan lokaltrafik kan ske.

Ersa

Citat från: KG skrivet 20 oktober 2010, 22:47:48 PM
Visst, det händer ibland att folk somnar och chauffören ej går igenom bussen. Men tänk hur många tiotusentals bussar som går in för nattvila varje DYGN, det är inte ofta det händer nej... Värre är det med dom som somnar och som man väcker vid ändhållplats och blir aggressiva. Det är alltid chaufföres fel att dom somnat och åkt för långt.  ::)

Bara de inte blir våldsamma får de sura och svära hur mycket de vill. Är de alltför otrevliga får de ju knappast nån skjuts från ändhållplatsen!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_%28psykologi%29

Björn Ax

Om bussen ska in i garage så går jag igenom bussen innan jag lämnar den.

Men jag brukar inte kolla igenom den när jag kommer till ändhållplatserna och ska köra samma linje igen.
Ibland så sitter vissa personer kvar som glömt gå av vid nån hållplats och ska åka med tillbaka igen.

Zella

Jag går oftast (om tid finnes) igenom bussen innan påsläpp... kan ju vara någon som glömmt mobiltelefonen eller en plånbok.

Och vid ändhållplats innan tomkörningen till garaget... många kollegor har helt plötsligt väldigt brottom hem.

buskörare

Jag blev rånad när jag valde att gå igenom bussen vid ändhållplatsen. Det sitter djupt inne nu trots annan arbetsplats. Så det beror helt på vilket humör jag är på.

KG

Citat från: buskörare skrivet 23 oktober 2010, 00:49:51 AM
Jag blev rånad när jag valde att gå igenom bussen vid ändhållplatsen. Det sitter djupt inne nu trots annan arbetsplats. Så det beror helt på vilket humör jag är på.

Av en person som satt kvar i bussen?

Ted Selander

Så har vi det "klassiska" uttrycket: Är det käringar kvar i kartongen?, använt åtminstone av Hugo Berglund, bussföraren som tänkte att va fan?

Ett litet citat ur denna underbara saga av Tage Danielsson:

"Det är nu som bussförare Hugo Berglund tänker att va fan.

Han startar resolut bussen före reglementsenlig tid, far utan hänsyn till hållplatser direkt tillbaka ut mot Huddingevägen, vinkar med en viss tillfredsställelse åt de ivrigt viftande figurerna vid hållplatsen där och svänger ut på Huddingevägen i riktning mot Södertälje.

Han öppnar sidofönstret och låter den friska försommarluften spola in över hans nersuttna ansikte. Han är ute på landet nu, fåglarna kvittrar, vägen har en gul rand i mitten och Hugo Berglunds livsandar börjar vakna ur sin 23-åriga dvala.

Nu passerar han Södertälje och fortsätter riksettan ner mot Nyköping.

Nu ler han lite.

Nu passerar han Nyköping.

Nu trallar han en trall som han gör själv medan han trallar.

Det är nu som ett ansikte dyker upp bakom ett ryggstöd borta i bussen. En dam som heter fröken Lisa Bodén, 43 år, frånskild, vinglar yrvaket fram mot förarsätet.

"Jag ska stiga av vid Tusenbladstorget", säger Lisa Bodén.

"Vad i h*****e", svarar då Hugo Berglund. "Är det käringar kvar i kartongen?"

"Ursäkta mej", säger Lisa Bodén, "jag slumrade visst till ett tag. Jag arbetar sent på nätterna se, jag är servitris på Hamburger Börs. Och nu har jag varit inne på förmiddan och handlat mat, och nu vill jag gå av vid Tusenbladstorget."

/Ted