Satsa på D-kort eller CE-kort?

Startat av PeterRSC, 19 oktober 2010, 20:14:02 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

PeterRSC

Är just nu fritidsingenjör i Skåne  :-X Ingen lust att utbilda mig till plåtslagare eller liknande. Så jag funderar på att ta D-kort eller C(E). Vilket är bäst att satsa på, var finns det fler jobb och hur mycket skiljer det sig i arbetstider samt lön? Om jag förstått det rätt så får man bara köra buss 4 timmar i sträck, sedan vila 2-4 (?) timmar, för att sedan köra 4 nya timmar. Medan för lastbil så är det OK att köra 8 tim i sträck...?!

Fördel med buss är att AF betalar, medan man själv för pröjsa för C, medan AF står för E delen.

Eller är det just nu helt meningslöst att ens satsa på att bli yrkeschaufför och istället satsa vidare på det man är utbildad till?!

Tackar

/P

Björn Lövdahl

Citat från: PeterRSC skrivet 19 oktober 2010, 20:14:02 PM
Är just nu fritidsingenjör  :-X Ingen lust att utbilda mig till plåtslagare eller liknande. Så jag funderar på att ta D-kort eller C(E). Vilket är bäst att satsa på, var finns det fler jobb och hur mycket skiljer det sig i arbetstider samt lön? Om jag förstått det rätt så får man bara köra buss 4 timmar i sträck, sedan vila 2-4 (?) timmar, för att sedan köra 4 nya timmar. Medan för lastbil så är det OK att köra 8 tim i sträck...?!

Fördel med buss är att AF betalar, medan man själv för pröjsa för C, medan AF står för E delen.

Eller är det just nu helt meningslöst att ens satsa på att bli yrkeschaufför och istället satsa vidare på det man är utbildad till?!

Tackar

/P

I stora drag så är de precis samma regler för buss som för lastbil vad gäller körtid osv. Linjetrafik under 50km har undantag vilket gör att man får köra lite mer, men köra 8 tim i sträck får man aldrig. Jag har både CE och DE, kör CE ekipage men skulle lika gärna kunna köra buss.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Björn Lövdahl

Stora problemet med bussbolagen är deltids och timanställningarna hela tiden....
//Björn Lövdahl

SimonB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2010, 20:23:42 PM
Helt klart, på vissa håll.

Men vad jag förstår så finns problemet även på Lastbilssidan, med ständiga timvikariat år ut o år in.

Känns inte som att det problemet är så stort här iaf. Det brukar gå att få tag i en fastanställning på C-sidan om man bara letar.

Björn Lövdahl

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2010, 20:23:42 PM
Helt klart, på vissa håll.

Men vad jag förstår så finns problemet även på Lastbilssidan, med ständiga timvikariat år ut o år in.

Vad jag har märkt så är det ännu vanligare bland bussåkerierna än lastbilsåkerierna
//Björn Lövdahl

Björn Lövdahl

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2010, 20:37:31 PM
På bussidan kör man med timanställning vid behov, på lastbilssidan löpande timanställningar på heltid månad efter månad på schema, där finns en liten skillnad tyvärr och det beror sannolikt på att den fackliga verksamheten numera verkar vara mindre hos dem Transportanslutna.

Ärligast är att anställa på hel eller deltid även om väldigt många förare hellre tar en timanställning än en deltid

OK, de jag har pratat med på bussidan så har det gälllt timanställningar trots att de påstod att de fanns heltid om man ville
//Björn Lövdahl

Björn Lövdahl

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 19 oktober 2010, 20:39:29 PM
OK, de jag har pratat med på bussidan så har det gälllt timanställningar trots att de påstod att de fanns heltid om man ville

Vilket gjorde att jag tackade nej....
//Björn Lövdahl

groenis

Självklart ska du satsa på att bli rattvridare fyrtiotalisterna går i pension och marknaden behöver folk.

Är själv utbildad svetsare men det ska jag använda när jag går i pension inte förr gillar att köra har man fått "white line fever" så går det inte att släppa.

/Lennart

jocke

Citat från: PeterRSC skrivet 19 oktober 2010, 20:14:02 PM
Är just nu fritidsingenjör i Skåne  :-X Ingen lust att utbilda mig till plåtslagare eller liknande. Så jag funderar på att ta D-kort eller C(E). Vilket är bäst att satsa på, var finns det fler jobb och hur mycket skiljer det sig i arbetstider samt lön? Om jag förstått det rätt så får man bara köra buss 4 timmar i sträck, sedan vila 2-4 (?) timmar, för att sedan köra 4 nya timmar. Medan för lastbil så är det OK att köra 8 tim i sträck...?!

Tackar

/P

AF (Arbetsförmedlingen antar jag) betalar väl inte busskort bara hur som haver eller? De brukar vilja se någon form av jobbmöjlighet.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

PeterRSC

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2010, 20:17:40 PM
Det är samma arbetstidsregler för bägge yrkena, det enda som kan avvika gäller bussförare i tätortstrafik där det är tillåtet att köra 6 timmar innan rast.

Annars gäller 4,5 timme, 45 min rast osv enkelt förklarat.

Arbetsmarknaden är nog bättre för bussförare än för lastbilsdito, förutom i de stora städerna typ Stockholm där man ofta söker distributionsförare

Så det räcker med cirkus 1 timmes vila så kan man köra 4.5 tim till? Eller har man som oftast två olika pass per dag?

Björn Lövdahl

Citat från: PeterRSC skrivet 21 oktober 2010, 19:43:54 PM
Så det räcker med cirkus 1 timmes vila så kan man köra 4.5 tim till? Eller har man som oftast två olika pass per dag?

Bussbranschen har rätt ofta delade pass, med längre paus mitt på dagen, men det förekommer gott om körningar som inte har det heller.
Inom lastbilsbranschen är det mer ovanligt vad jag vet iaf.
//Björn Lövdahl

PeterRSC

Citat från: jocke skrivet 20 oktober 2010, 00:49:56 AM
AF (Arbetsförmedlingen antar jag) betalar väl inte busskort bara hur som haver eller? De brukar vilja se någon form av jobbmöjlighet.

Nee de betalar väl inte hursom, men de har antagningar till buss på löpande band. Så det är det jag väntar på.

groenis

Lars
Är det inte så att bussbolagen får ersättning om föraren kommer ifrån AF?

/Lennart