Dubbeldäckare i förorten

Startat av Gunnar D, 19 oktober 2010, 16:28:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Under 2:a halvåret 1963 leverades SS tre första dubbeldäckare (H28). De provades några veckor på linje 62 och 182 i slutet av 1963. Här står den allra första dubbeldäckaren (75579) i Sköndal (lite risigt negativ) inför färd mot Hökarängen den 3 dec 1963. Någon månad efter proven beställdes H31 som leverades ett år senare.

Mvh Gunnar

HJP

****
Oj, dina fina bilder tar visst aldrig slut - kul!
Ovanligt med bilder på H28. Bara att Tacka&Bocka!  :)

HJP

BengaB40

Hej! Vill minnas att det var väldigt lågt i tak på övervåningen i dessa första Stockholms-dubbeldäckare! Hälsn. BengaB40

HJP

Citat från: BengaB40 skrivet 19 oktober 2010, 18:43:47 PM
Hej! Vill minnas att det var väldigt lågt i tak på övervåningen i dessa första Stockholms-dubbeldäckare! Hälsn. BengaB40
****
Det var lågt i tak på alla SS/SLs dubbeldäckare. Man fick inte stå på övre planet, men det gjorde folk ändå, ibland.

HJP

groenis

Det var udda att se en högerstyrd Büssing var det fler ställen i vänstertrafiksländer som hade det ?

/Lennart

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 19 oktober 2010, 18:43:47 PM
Hej! Vill minnas att det var väldigt lågt i tak på övervåningen i dessa första Stockholms-dubbeldäckare! Hälsn. BengaB40

Det stämmer, 168 cm enl uppgift!

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Det förklarar varför hjässan understundom fick sig en rejäl snyting! Hälsn. BengaB40

HJP

Citat från: groenis skrivet 20 oktober 2010, 00:05:24 AM
Det var udda att se en högerstyrd Büssing var det fler ställen i vänstertrafiksländer som hade det ?

/Lennart
****
Hur det var i andra länder vet jag inte, men alla Büssing hos SS, var högerstyrda i vänstertrafiken. Det var H25-28 och H31.

HJP

Mr G

Alla länder som köpte nytillverkade bussar från Büssingfabriken fick förstås ratten på den sida de önskade. Precis som alla svenska bussar från Scania och Volvo som såldes på export före 1967 hade så. Något undantag kan väl ha funnits.
吉先生