skvader?

Startat av crafter, 19 oktober 2010, 06:17:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svempa

Spontant ser det ut som om någon har velat bygga om en gammal buss till epa traktor . bakväggen av playwood och det korta axelavståndet talar mot att det är en fd skvader

Björn Forslund

Ser ut att ha varit en Wasatrafik buss som blivit stympad och fått ramen kraftigt avkortad.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 oktober 2010, 09:31:24 AM
Ser ut att ha varit en Wasatrafik buss som blivit stympad och fått ramen kraftigt avkortad.

Köp den, och bygg om tillbaka till en fin skvader, Björn. Du behöver allt lite fler projet på gårdsplanen! 8)

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2010, 09:53:58 AM
Köp den, och bygg om tillbaka till en fin skvader, Björn. Du behöver allt lite fler projet på gårdsplanen! 8)

Det får nog vänta tills jag är klar med Diligensprojektet.... :P
F ö har bussen ovan nog aldrig varit en skvader, så det blir nog lite mycket jobb att rekonstruera karossen. :D

Mats Karlsson

Med detta korta axelavstånd är det nog svårt att få till en kardanstång med knutar mellan växellåda och bakaxel, speciellt om även kardanbroms finns. Verkar således vara ett riktigt missfoster. Det är väl därför projektet säljs så billigt, och att det poängteras att det rör sig om en fungerande Scania-motor och inte ett körbart fordon.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 oktober 2010, 10:55:03 AM
Med detta korta axelavstånd är det nog svårt att få till en kardanstång med knutar mellan växellåda och bakaxel, speciellt om även kardanbroms finns. Verkar således vara ett riktigt missfoster. Det är väl därför projektet säljs så billigt, och att det poängteras att det rör sig om en fungerande Scania-motor och inte ett körbart fordon.

Ja, det ser ut som ett totalt misslyckat Epa-projekt som aldrig fullbordats. Men det finns som skrivet en del delar att plocka till andra bussar.

Ersa

Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 oktober 2010, 10:55:03 AM

Man skulle ju kunna förlänga ramen bakåt, och komplettera med ett par tre axlar bakom drivaxeln. Mellan dessa spänner man drivband! Klart Björn att ta en liten tur ner till Nynäshamn enbart för att köpa mjölk på ICA! ;D

http://www.artillerimuseet.se/fordonavd/bilder/nr32HBT.jpg

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2010, 12:47:58 PM
Man skulle ju kunna förlänga ramen bakåt, och komplettera med ett par tre axlar bakom drivaxeln. Mellan dessa spänner man drivband! Klart Björn att ta en liten tur ner till Nynäshamn enbart för att köpa mjölk på ICA! ;D

http://www.artillerimuseet.se/fordonavd/bilder/nr32HBT.jpg

Ja det vore väl något, en halvbandad buss. Kunde behövas om förra vintern upprepar sig. Fordonet på bilden är en svensk kopia av tyska arméns dito, framtagen under kriget. Enligt specen skulle bandplattorna "vara kompatibla" alltså utbytbara med de tyska dito. Det fanns ett fåtal tyska original i svenska armén, så man kan ju undra varför. Kanske fanns det planer på att haka på det kommande fälttåget i öster mot arvfienden?
Nu blev det väldigt OT...

Hagglunds

Jag som just skulle starta en tråd ang denna buss.

Min tanke var, skulle man kunna fixa iordning denna buss och registrera och få föra
den lagligt ute på vägarna så som den ser ut?

Ja iförsig borde man det bara bromsar och annat fungerar, ett verkligen annorlunda bygge.

Min idé är väl en hytt där fram, 1 förare och 4 passagerare, bakom detta gör man en liten "altan"

och på så sätt har man fått en miniskvader.  ;D

Björn Forslund

Citat från: Hagglunds skrivet 20 oktober 2010, 00:37:06 AM
Jag som just skulle starta en tråd ang denna buss.

Min tanke var, skulle man kunna fixa iordning denna buss och registrera och få föra
den lagligt ute på vägarna så som den ser ut?

Ja iförsig borde man det bara bromsar och annat fungerar, ett verkligen annorlunda bygge.

Min idé är väl en hytt där fram, 1 förare och 4 passagerare, bakom detta gör man en liten "altan"

och på så sätt har man fått en miniskvader.  ;D

Blir nog intressanta vägegenskaper med den korta hjulbasen och viktfördelningen....Men en A-traktor får iofs bara gå i max 30.