Bussolycka i Uppsala

Startat av MartinMartin, 18 oktober 2010, 14:19:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Citat från: Mikko skrivet 18 oktober 2010, 18:03:07 PM
Pratade med chauffören själv idag. Det var inte hans fel...  :-X

Det såg det däremot ut att vara vid dagens andra smäll för samma bolag, i nya rondellen på Vattholmavägen. Såg ut som en buss körde in i baken på en liten bil.

lil-sis

Jag tror ansvarig förare kommer skriva själv.

Men nej, det var inte hans fel.

Niclas Rosenius

Citat från: lil-sis skrivet 18 oktober 2010, 21:29:40 PM
Jag tror ansvarig förare kommer skriva själv.

Men nej, det var inte hans fel.
Citat från: KG skrivet 18 oktober 2010, 20:19:48 PM
Det såg det däremot ut att vara vid dagens andra smäll för samma bolag, i nya rondellen på Vattholmavägen. Såg ut som en buss körde in i baken på en liten bil.

I en förenklad version gick det till så att bilen körde om mig precis innan refugen och tränger sig in mellan mig och refugen och slår på en tvärnit varvid jag inte hinner få stopp på bussen. På denna sträcka är det vägarbete och därmed nedsatt hastighet till 30km/h.

//Niclas

groenis

Niclas
Om du hade haft kamera med så går det kanske att sätta dit bilföraren för vårdslöshet i trafik.

/Lennart
Hoppas att det gick bra för alla ombord.

Niclas Rosenius

Citat från: groenis skrivet 18 oktober 2010, 23:41:44 PM
Niclas
Om du hade haft kamera med så går det kanske att sätta dit bilföraren för vårdslöshet i trafik.

/Lennart
Hoppas att det gick bra för alla ombord.

Tack. Det gick bra med den enda person som var med. Har han som vittne till händelsen.

//Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 18 oktober 2010, 23:31:49 PM
I en förenklad version gick det till så att bilen körde om mig precis innan refugen och tränger sig in mellan mig och refugen och slår på en tvärnit varvid jag inte hinner få stopp på bussen. På denna sträcka är det vägarbete och därmed nedsatt hastighet till 30km/h.

Klassiskt Uppsala! Många är de bilister jag precis fått stopp 5-6 cm bakom sedan de kastat sig in framför bussen och därefter tvärbromsat. Mestadels på Luthagsesplanaden och Väderkvarnsgatan där de ska om i vänsterfil, in framför, för att sedan tvärbromsa för att svänga av till höger (medan bussen ska rakt fram). Undrar hur länge man klarar av att fortsätta hinna tvärnita precis i tid? :(

Spårvagnar i Uppsala vore ett högst intressant experiment...

jocke

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 18 oktober 2010, 23:46:43 PM
   Tack. Det gick bra med den enda person som var med. Har han som vittne till händelsen.

//Niclas

Vare du som körde 7an som tråden handlade om? Eller den andra olyckan i vattholma?

Citat från: Ersa skrivet 18 oktober 2010, 23:50:46 PM
Klassiskt Uppsala! Många är de bilister jag precis fått stopp 5-6 cm bakom sedan de kastat sig in framför bussen och därefter tvärbromsat. Mestadels på Luthagsesplanaden och Väderkvarnsgatan där de ska om i vänsterfil, in framför, för att sedan tvärbromsa för att svänga av till höger (medan bussen ska rakt fram). Undrar hur länge man klarar av att fortsätta hinna tvärnita precis i tid? :(

Spårvagnar i Uppsala vore ett högst intressant experiment...

Det anses behövas från 2020 på sträckan Stenhagen - City - Gottsunda med 7½ minuters avgångar enligt en analys som Trivector Traffic AB gjort för uppsala kommuns räkning. Kanske redan 2014 (men de får väl anses lite snabbt fram i tiden.

Hela underlagsrapporten kan läsas här. http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Bostad_o_byggande/Oversiktsplan/Underlagsrapporter/framtida_kollektivtrafiksystem_i_uppsala.pdf

Den är dock 140 sidor, men de är MYCKET intressant i den :-)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

lil-sis

Citat från: jocke skrivet 19 oktober 2010, 00:56:44 AM
Vare du som körde 7an som tråden handlade om? Eller den andra olyckan i vattholma?

På Vattholmavägen/Österleden.

Med spårvagnar så får man sen hänvisa till "det naturliga urvalet".

På väg in i depån blev jag omkörd av ett liknande pucko, som inte kan ha tittat framåt, där var det nämligen tvärstopp iom att grindarna in till depån inte öppnades som de ska. Nu hann han stanna men det var inte mycket marginal (jag bromsade långt innan eftersom jag dels såg vad som hände och sen själv skulle in i depån).