Kondis hoppar ut ur Höghus

Startat av Gunnar D, 17 oktober 2010, 16:27:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

En H15 på linje 53 har nått avstigningsläget vid ändhållplatsen Hornstull den 27 dec 1963. Kondisen är beredd att hoppa av innan den hunnit stanna helt för att få en (rök)paus.

Mvh Gunnar

Möllers

Var det ingen som buss körde av en bro i stockholm  ???

Mr G

Jag minns inte att 63:an gick kvar i spåret ända in på Hornsplan, men så var det tydligen framgår med all önskvärd tydlighet från den här bilden. 65:an och 66:an hade sin hållplats längs kantstenen på södra sidan av Hornsplan, men för 63:an gällde tydligen "Tänk spårvagn-kör buss" lite längre. Var 65-66 gick ur spåren minns jag inte, men jag har ett tydligt minne av att hållplatsen vid Varvsgatan, en hållplats där jag ofta väntade på just 65:an, också låg längs trottoarkanten. Minnet sviker ofta, men jag kan inte minnas väntan på bussen på en refug i Hornsgatan just här.
吉先生

Svempa

Mattias:  Det var en trådbuss Litt F1 som ramlade ner från essingebron . 1948 . Bussen var lik dessa men vänsterstyrd och som sagt eldriven. Bussen hade möte på den smala bron och hakade i en lastbil, 11 personer dog.
För mer info
http://sv.wikipedia.org/wiki/Essingebroolyckan

Mr H

Jag kan inte heller minnas att 63:an tänkte spårvagn och körde buss så långt. Men var det inte så att man delade upp den där refugen då man slutade att köra linjerna 16 och 17 där med ett avbrott så att bussarna även kunde komma upp på nya Liljeholmsbron i rätt riktning. Förmodligen då 53:an inrättades då den ju fick avstigning där. 53:an kallades ju f.ö för "rälsbussen" då den gick på räls hela linjesträckan (utom en kort snutt vid Slussen).

Kanske jag har berättat det tidigare men minns en händelse ombord på en buss på linje 65 eller 66 från Varvsgatan och ner mot Hornstull där föraren vänder sig bakåt och ropar om någon vet om man ska stanna vid trottoaren eller på planen vid Hornstull? Jag svarade att han skulle stanna vid trottoaren annars skulle han komma upp på bron på fel sida. En annan resenär hade motsatt uppfattning d.v.s att han skulle stanna på planen. Detta ledde till en intressant zick-zackkörning i backen ner mot Hornstull men han landade rätt i alla fall!

Tänk 63:an kör 65:an! ;D

Trådbussen som körde ner från Essingebron var f.ö vänsterstyrd av litt F2 ett faktum som tros ha bidragit till olyckan.

Mr H

AGR

Har tittat på mina "Sydväst" bilder och på slutet så stannade linjena 4,14 och 17 vid samma refug och 53 och 63 på gamla refugen för 16+17. Detta troligen efter att  linje 10 flyttat till Högalid.
Här är en bild där man ser att man kortat av refugen för att 63an ska komma ut på ett bra sätt.

Mvh AGR

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 17 oktober 2010, 16:27:59 PM
En H15 på linje 53 har nått avstigningsläget vid ändhållplatsen Hornstull den 27 dec 1963. Kondisen är beredd att hoppa av innan den hunnit stanna helt för att få en (rök)paus.

Mvh Gunnar
Ännu en jättefin bild! bara att buga  :)
Tack också för den fina H19-bilden, AGR  :)

HJP

Mr G

Och då blir det intressant att få veta när busstrafiken flyttade in i spåren på Hornsgatan. 53:an gick väl ändå alltid i spåren, men flyttade övriga linjer in där också efter att spårvägslinje 3 lades ner 1960? Trådbusslinjerna 36 och 98 kan väl inte gärna ha gått där i alla fall. På AGR:s bild går ändå trådbussledningarna vid sidan om.
吉先生

Peter Rost

Möllers

AGR

Citat från: Mr G skrivet 18 oktober 2010, 19:26:00 PM
Och då blir det intressant att få veta när busstrafiken flyttade in i spåren på Hornsgatan. 53:an gick väl ändå alltid i spåren, men flyttade övriga linjer in där också efter att spårvägslinje 3 lades ner 1960? Trådbusslinjerna 36 och 98 kan väl inte gärna ha gått där i alla fall. På AGR:s bild går ändå trådbussledningarna vid sidan om.

Trådbusslinje 98 lades ner 1955. Så det är linje 36s ledning som syns på bilden.
Mvh AGR