Råsta bussgarage (Bilder)

Startat av Susanne, 17 oktober 2010, 15:51:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

med 180 bussar borde de väl vara största eller möjligen nästa största depån i Sverige, dock inte största trafikområde

Nico

Min hemmaplan... eller vad jag nu ska kalla det. 

Alltid lika trevligt med bilder från 'rätt sida' stan nu när man förskingrats till fel!  :P  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: Buss_Fredde skrivet 17 oktober 2010, 19:40:06 PM
Nu har du fått fel info... råsta är inte sveriges största garage..  det är inte större än swebus express i uppsala i allafall..

Tänk att du måste ifrågasätta folk hela tiden...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob

Citat från: Buss_Fredde skrivet 17 oktober 2010, 19:40:06 PM
Nu har du fått fel info... råsta är inte sveriges största garage..  det är inte större än swebus express i uppsala i allafall..

jag kan, utan att ens ha varit i Råsta, säga att Nobinas/Swebus depå i Uppsala är mycket mindre. GUB har större depå än Nobina/Swebus Uppsala, och GUB har inte störst depå!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jim skrivet 17 oktober 2010, 19:11:45 PM
Ska vara det största i Norra delen av landet.

Hehe. Definiera "norra delen av landet"! ;)
Jag trodde att Sundsvall, eller närmare bestämt Topshammar låg ungefär mitt i smeten.

Ersa

groenis

Om vi nu kunde få Uffe Ess'en att skanna upp sina bilder i från Råsta på hur det såg ut när jag jobbade där och 240 till 260 bussar bodde där,Då var det bara ett garage i Tyskland som var större.

/Lennart

F.Å

Citat från: Susanne skrivet 17 oktober 2010, 15:51:00 PM

Mycket trevliga bilder från ett välbekant garage.
Den som tittar noga på den här bilden ser att det längst ner på F-rampen bland alla B9S klämts in en kort OmniLink som är ny för Råsta. Ska visst bli några till f.d. sörmlänningar med 11XX-nummer som tillsammans med denna ska trafikera våra linjer. Minns inte vilket vagnsnummer det är på denna, men idag såg jag 1110 anlända Råsta.
Den äldre skönheten till höger om Omnin är 2120, närmast hitflyttad från Söderort.

Optimal

11XX vagnarna från Nyköping är bra vagnar. Allt fungerar tom. AC. Skramlar inget och ryker lite svart :D. Så ska det vara.

Ersa

Citat från: Jim skrivet 17 oktober 2010, 20:22:13 PM
uppsala har typ max 50 nobinavagnar och 10-15 swebusvagnar
Råsta har typ 150 vagnar.

Citat från: Ted S skrivet 17 oktober 2010, 20:19:31 PM
Just det, det är 180 bussar stationerade här i höst.

Nu är Uppsaladepån kontrollräknad. Nobina har 46 st rampplatser, samt några tillfälliga platser om man ställer bussar som ska ut tidigt framför verkstadsportarna (vilket händer då och då). 3 st platser försvann när man byggde upp gastanken inne på området. Swebus har 11 st rampplatser på baksidan, samt en reservplats utan rampkoppling.

Totalt: 57 bussar kan parkeras och få luft- samt kylvattenslangar inkopplade på depån idag.

Dexter

Citat från: Ersa skrivet 29 oktober 2010, 23:12:39 PM
Nu är Uppsaladepån kontrollräknad. Nobina har 46 st rampplatser, samt några tillfälliga platser om man ställer bussar som ska ut tidigt framför verkstadsportarna (vilket händer då och då). 3 st platser försvann när man byggde upp gastanken inne på området. Swebus har 11 st rampplatser på baksidan, samt en reservplats utan rampkoppling.

Totalt: 57 bussar kan parkeras och få luft- samt kylvattenslangar inkopplade på depån idag.

Det är ju rätt litet garage i så fall!
Hur kan någon ens komma på tanken att det skulle vara större än Råsta då?  ???

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 29 oktober 2010, 23:12:39 PM

Inte illa gissat för min del :)

Optimal

Citat från: Dexter skrivet 29 oktober 2010, 23:49:15 PM
Det är ju rätt litet garage i så fall!
Hur kan någon ens komma på tanken att det skulle vara större än Råsta då?  ???

Ingen aning fråga han som skrev det. =)

Ersa

Ser ut att vara 52 bussar inne på depån när satelliten flög över Uppsala:
http://kartor.eniro.se/m/IW6OF

Sen kan man jämföra med Råsta:
http://kartor.eniro.se/m/IW6t5

Leo

LOL 52 bussar, vilket SL-garage som helst är ju större!

Tack för fina bilder Susanne, minns när man åkte förbi där ibland som liten. Då var det i stort sett bara Volvo där.