Norge på hösten är fantastiskt!

Startat av Ulf Rådeström, 17 oktober 2010, 14:15:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Har ni inte åkt till Norska fjordlandskapet på hösten så rekommenderar jag verkligen det.
Jag åkte med en grupp från Sydkorea i totalt sex dagar, varav 4 i Norge.
Bilderna platsar i gränsfall på "ordet-är-fritt" men eftersom resan företogs med buss, av buss och att bussen är med så väljer jag att visa alla bilderna här :D

Här var vi

Här rastade vi - ungefär på mitten av Trollstigens krumelurer

oj oj...bara o följa stenarna ända upp på bildens topp så kommer man uppåt  :)

Och upp kom vi - här ska de fotas!

underbara vyer!

Bara att fortsätta vägen framåt

Lite nostalgi innan miljözonerna uppfanns

Hmm...bäst o sätta fart så vi hinner med färjan - den är ju där!!!

Avslutar med en solnedgång på Hardangervidda - helt otroligt!

Stefan P

Hej

Vilka fina bilder. När man bara ser bilderna kan man tro att man är i alperna.
Mer sådana bilder?

mvh Stefan P

Jan

Visst är det vackert i Geiranger vilken tid på året som helst.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 17 oktober 2010, 14:28:09 PM
Hej

Mer sådana bilder?

mvh Stefan P

Inte kan Alperna mäta sig med Norge där det är som bäst.  ;) I synnerhet inte den här tiden på året.

Det gäller dock att skynda sig om man skall hinna köra Trollstigen innan den första snön kommer. Då stängs vägen nämligen av och öppnas inte igen förrän i slutet av maj eller i extrema fall början av juni.

Fantastiskt fina bilder. Är det fortfarande 12,4 meter som gäller som maxlängd för att köra Trollstigen?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2010, 14:47:46 PM
Inte kan Alperna mäta sig med Norge där det är som bäst.  ;) I synnerhet inte den här tiden på året.

Fantastiskt fina bilder. Är det fortfarande 12,4 meter som gäller som maxlängd för att köra Trollstigen?

Jovisst är det 12,40 som gäller som maxlängd på Trollstigen.
Tydligen har man testat med 13m-bussar, men det skulle krävas lite ombyggnader i några kurvor för att optimera - och det kostar kanske mer än det smakar?

Ulf Rådeström

Citat från: Stefan P skrivet 17 oktober 2010, 14:28:09 PM
Hej

Mer sådana bilder?

mvh Stefan P

En till kan jag väl klämma fram.
Färjan var ju påväg till Geiranger när vi stod uppe på Ørnesvinget innan det bar nerför till just Geiranger.
Vi skulle med och kryssningen till Hellesylt som ligger mot höger i bilden efter 1timme och 45minuters kringelikrokande mellan bergväggarna

Peter Elmheden

Mats Karlsson

Verkligt fina bilder, tycker min hustru och jag!

OSkar000

Väldigt snyggt!

Det finns planer på en tur till trollstigen under nästa säsong... nu måste det verkligen läggas till i semesterplanerna :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Marc

Kan bara instämma, underbart vackra motiv Uffe!
Hösten i Norge är speciell med sina färger, början av september i norr och som nu i södra delarna.
För er som planerar höstresor kan jag tipsa om Union Hotels Geiranger temaweekend som inte går av för hackor...

New_options

En tanke... en flerledbuss (sådan som finns i gbg bla) - hur hade en sådan klarat sig där på Trollstigen? Den är avsevärt längre än 12,4 meter, men den är ju, om uttrycket ursäktas, böjbar på två ställen

Svenn Erik Nielsen

Hej alla

Jag kan også tala med om at det är vackert ved Trollstigen, så for är som inte har väret där, så är det turen värd.
Var i gennom der i augusti 2001.

Svenn Erik

Susanne

Underbara bilder. Geiranger, Trollstigen är en underbar plats att vara på och uppleva, har gjort det några gånger sommartid "bara". Var ni upp till Dalsnibba också? Tyvärr kom jag och mannen inte iväg dit i somras som vi hade tankar på, men det kommer flera tillfällen.

Visst är det väll samma plats som min bild som på din? "Övre änden på Trollstigen"

Jesper Persson