En ersättningsbuss i Borås i går lördag

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 oktober 2010, 10:12:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det borde ha varit gott om ersättningsbussar för tåg i fredags och i går eftersom SJ ställde in 20 respektive 5 tåg då det saknades vagnar. Man hade nämligen funnit sprickor i några vagnshjul och tog därför närmare 150 vagnar ur trafik. Nu var det dock inte så lätt att hitta dessa ersättningsbussar eftersom de inte på långa vägar följde några tidtabeller i den mån de överhuvudtaget existerade. Detta vittnar om att Björks Buss inte klarade sin uppgift.

I fredags var jag nere vid Borås central klockan 17.07, när Kalmar-tåget skulle gå. Men det dröjde över en timme innan ersättningsbussarna kom och då hade jag redan hunnit gå därifrån. En bekant som skulle åka med bussarna berättade dock att de kom vid 18.15-tiden och han var framme i Värnamo klockan 20.00 och var då 105 minuter sen.

I går var jag där när 14.49-tåget från Kalmar till Göteborg skulle gå. Även detta var inställt och ersättningsbussen beräknades till 15.20. Resenärerna gick ut och väntade förgäves när de blev hänvisade till tåget mot Göteborg 15.37 i stället. Detta gick som det skulle. Tågvärden skall ha heder av att hon tog hand om informationen men hon visste inte var bussen var. ("Vi skall ha GPS i alla våra bussar så att SJ-personalen skall ha järnkoll på var bussen är", har Björks sagt.) Strax efter klockan 16.00 kom den. Nu var det ingen som steg på men ett antal som steg av.

yngrot

I lördags mötte jag Sven Carlsson som körde en Vest som ersättning med bläddrande skylt "kust till kust, ersätter tåg" ...  men de var rätt sena en resenär hade väntat nästan 1 timme i Limmared..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina