M/S Midnatsol i Svolvear 2010-10-10

Startat av Nupski, 16 oktober 2010, 02:08:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Min höstresa inkluderade inte många bussbilder skall se vad jag kan skaka fram, men väl en färja här M/S Midnatsol tagen från mitt hotellfönster. Färjan hade tre bogproppelrar och det märktes när hon snabbt som attan lyckades svänga runt.

kgfj123

Citat från: Tomas skrivet 16 oktober 2010, 02:08:45 AM
Färjan hade tre bogisar och det märktes när hon snabbt som attan lyckades svänga runt.
Fin bild. Azipod (Azimuth thruster) heter det på båtar, roderpropeller på svenska 8).

Nupski

Citat från: kgfj123 skrivet 16 oktober 2010, 23:35:05 PM
Fin bild. Azipod (Azimuth thruster) heter det på båtar, roderpropeller på svenska 8).

Bogproppelrna siter i fören på denna och kikar man på märkningen så är det tre.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 16 oktober 2010, 02:08:45 AM
Min höstresa inkluderade inte många bussbilder skall se vad jag kan skaka fram, men väl en färja här M/S Midnatsol tagen från mitt hotellfönster. Färjan hade tre bogproppelrar och det märktes när hon snabbt som attan lyckades svänga runt.

Trevligt att återse Midnatsol. Åkte med den i april 2007 Bergen-Kirkenes-Bergen och det var en minnesvärd resa.

Allra roligast är att se i de hamnar där nord- och sydgående Hurtigruten möts. Då kan man se hur det fartyg som skall gå först går ut sidledes rakt ut från kajen. Dock inte om det är gamla Lofoten som får göra en rejäl kringgående rörelse.

Nupski

Midnatsol har jag inte åkte med men planerar att åka med Trollfjord under senvintern. Åkte med M/S Vesterålen från Stokmarknes till Trondheim nu under höstresan tog inga bilder på båten för såg den bara från landsidan under riktigt dåligt väder.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 17 oktober 2010, 18:09:29 PM
Midnatsol har jag inte åkte med men planerar att åka med Trollfjord under senvintern. Åkte med M/S Vesterålen från Stokmarknes till Trondheim nu under höstresan tog inga bilder på båten för såg den bara från landsidan under riktigt dåligt väder.

Midnatsol och Trollfjord är systerföretag och standarden kan betraktas som likvärdig. Betydligt högre än Vesterålen för att inte tala om Lofoten. Men där är det nostalgi som gäller. Men Hurtigruten är alltid Hurtigruten oavsett fartyg.