Metropol i Årstadal

Startat av Gunnar D, 15 oktober 2010, 19:17:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Denna bild är tagen ca 30 sek innan "Capitol i Årstadal" och ger ett informationstillskott.
En Metropol (75102) på linje 70 tar extra lång tid på sig vid Årstadals främre hållplatsläge. En Capitol på linje 66 svänger ut från det bakre läget och allra längst till vänster skymtar Capitolen på linje 65 som ska dela läge med linje 68 och 70 men hindras av Metropolen.
En liten störningshändelse den 20 aug 1963!

Mvh Gunnar 

Mr G

Ja suck... Vilka bilder du har. Verkligen tacksam att du delar med dig av dessa.

Metropolen ser verkligen ut som en bjässe här på bilden. Och man tyckte ju på den tiden att den var evinnerligt stor. När man sen ser en metropol idag bredvid en modern buss har den plötsligt krympt, och är inte längre störst i klassen. Hur kunde det bli så?
吉先生

robergh

BengaB40

Hej! Metropolerna var verkligen imponerande i längd, motorstyrka och motorljud (externt)! I ett sådant här sammanhang tänkte jag på Linjebuss-trailerna med Volvo LV290-dragvagnarna från mitten av 40-talet, samt några 50-tals Volvo och Scaniabussar med boggie, de måste väl ändå ha matchat Metropolerna i storlek i alla fall! Hälsn. BengaB40

HJP

Underbar bild!
Jag åkte med linje 70, 1960-1963, från Årstadal till Virkesvägen i Hammarby industri, där jag gick i yrkesskola.
Riktigt trevligt att få återuppliva minnen från den tiden.

Tackar&Bockar!

HJP

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 15 oktober 2010, 22:40:52 PM
Hej! Metropolerna var verkligen imponerande i längd, motorstyrka och motorljud (externt)! I ett sådant här sammanhang tänkte jag på Linjebuss-trailerna med Volvo LV290-dragvagnarna från mitten av 40-talet, samt några 50-tals Volvo och Scaniabussar med boggie, de måste väl ändå ha matchat Metropolerna i storlek i alla fall! Hälsn. BengaB40

Metropol mätte 12,1 m enl uppgift. Här en annan 50-talare som väl matchade den längden:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=37181.0

Mvh Gunnar